Het antwoord is simpel: Ja, een EGR klep wordt zowel op diesel- als benzinemotoren toegepast. Niet op alle modellen met een benzinemotor, maar de nieuwere motoren veelal wel.
Oftewel uitlaatgas recirculatie klep. De EGR klep in de motor wordt al heel lang gebruikt voornamelijk bij dieselmotoren, later ook bij de benzine motoren. Deze EGR klep heeft als doel schadelijke uitlaatgassen grotendeels te beperken om aan de wettelijke verplichtingen te kunnen voldoen.
Vrijwel alle moderne benzine- of dieselauto's gebruiken een EGR-klep om vervuilende stoffen in de uitlaat te controleren. Sommige voertuigen gebruiken echter een geavanceerde methode die 'interne EGR' wordt genoemd (waarbij er geen fysieke klep is) om dit te bereiken. Elektrische voertuigen hebben geen EGR-klep, omdat ze geen uitlaatemissies produceren.
Externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) wordt al tientallen jaren gebruikt op dieselmotoren en is in het verleden ook gebruikt op benzinemotoren . Het is onlangs opnieuw geïntroduceerd op benzinemotoren om het brandstofverbruik te verbeteren bij gemiddelde en hoge motorbelasting, waarbij EGR gasverliezen en brandstofverrijking kan verminderen.
In de regel bevindt de EGR-klep zich in het bovenste deel van de motor vlak bij het inlaatkanaal. Omdat de klep in de meeste auto's een zeer vergelijkbare vorm heeft, herken je deze meestal vrij snel.
Uw complete gids voor EGR-koelerstoringen
Deze systemen worden vaak op moderne dieselmotoren en sommige benzinemotoren gemonteerd. Omdat dieselbrandstof meer schadelijke emissies voor het milieu produceert dan benzine, zijn EGR-systemen belangrijk voor effectieve vervuilingsbeheersing.
In principe kan een auto blijven rijden zonder EGR-klep, maar het is niet aan te raden. Niet alleen omdat het volgens de Europese wetgeving verboden is, maar ook vanwege de werking van je motor. De motor van je auto is namelijk afgestemd op het feit dat de EGR-klep aanwezig is.
De meeste autofabrikanten raden aan om de EGR-klep te reinigen met een EGR-reiniger elke 50.000 mijl van uw voertuig . Deze reiniging is nodig om emissies te beheersen en om de motorprestaties en het brandstofverbruik te behouden.
De EGR heeft als doel de verbrandingstemperatuur te verlagen om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Door de EGR te verwijderen of weg te schrijven, zal de verbrandingstemperatuur toenemen.Op langere termijn kan dit schadelijk zijn voor de motorcomponenten, zoals kleppen en zuigers.
EGR-klep vervangen
Vanwege de vaak moeilijke toegang en de arbeid die gepaard gaat met vervanging, is dit een dure aangelegenheid die altijd door een specialist moet worden gedaan. Afhankelijk van je auto kost het vervangen van de EGR-klep tussen € 600 en € 1500.
EGR wordt doorgaans niet gebruikt bij hoge belastingen omdat het piekvermogen zou verminderen . Dit komt omdat het de inlaatladingsdichtheid vermindert. EGR wordt ook weggelaten bij stationair draaien (lage snelheid, nul belasting) omdat het onstabiele verbranding zou veroorzaken, wat resulteert in ruw stationair draaien.
Als premium autofabrikant gebruikt BMW geavanceerde technologie in al haar voertuigen. De EGR-klep in BMW-modellen is precies ontworpen om efficiënte verbranding en minimale emissies te garanderen .
Een niet opgemerkte, vervuilde EGR-klep kan een kloppende motor (ongecontroleerde ontbranding) veroorzaken.En kan uiteindelijk de interne onderdelen van de motor vernielen, waardoor revisie of vervanging nodig is.
Als een Exhaust Gas Recirculation niet werkt, merkt u dit tijdens het autorijden. Een defecte EGR klep kunt u herkennen aan de waarschuwing die het voertuig geeft in de vorm van een brandend storingslampje op het dashboard.
Het softwarematig uitschakelen van de EGR-klep (wat in negen van de tien gevallen voldoende is) duurt doorgaans 1 tot 1.5 uur afhankelijk van het type voertuig. U kunt hier dus gewoon op blijven wachten. De prijs hiervoor bedraagt in de meeste gevallen € 200,- euro.
Voordat je de EGR klep schoon kunt maken is het aan te raden om veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril te dragen vanwege rondvliegende roetdeeltjes. Spray EGR klep-reiniger op de roetdeeltjes verwijder de roetdeeltjes vervolgens met een pijpenrager, schraper en doek totdat hij volledig schoon is.
Ja, EGR-verwijdering kan potentieel de brandstofefficiëntie verbeteren . Zonder de herintroductie van uitlaatgassen in het verbrandingsproces kan de motor een nauwkeurigere lucht-brandstofverhouding bereiken, wat leidt tot een betere verbranding en een hogere brandstofefficiëntie.
Als de klep defect is, treden er verschillende symptomen op:
Er komt zwarte rook uit de uitlaat. Het voertuig kan niet zo snel accelereren. De motor start vaak niet goed. Motorwaarschuwingslampje gaat branden.
De eenvoudigste manier om te voorkomen dat de egr opengaat, is door de vacuümleiding eraf te knijpen . Zolang het goed sluit, is het makkelijker om het erin te laten zitten dan om het er helemaal uit te halen.
Het probleem is dat uw motor is ontworpen om te werken met een EGR-klep. Het gebruik van een aftermarketkit om deze te verwijderen kan leiden tot een hoop problemen. Een van de belangrijkste problemen is natuurlijk dat EGR-verwijderingen illegaal zijn in de Verenigde Staten .
Reinig de EGR-klep: Spuit de EGR-klep en de doorgangen in met de EGR-klepreiniger of oplosmiddel. Laat het een paar minuten intrekken om koolstofafzettingen los te maken. Gebruik zachte borstels of tandenborstels om de losgemaakte koolstofafzettingen weg te schrobben.
Is het mogelijk om een EGR-klep uit te schakelen? Absoluut! Maar het is belangrijk te weten dat je dit niet zelf kunt doen. Het uitschakelen van een EGR-klep vereist softwarematige aanpassingen en kan alleen worden uitgevoerd bij een garage.
De EGR klep helpt je auto om de brandstof van de auto efficiënter en volledig te verbranden door een deel van je uitlaat opnieuw te circuleren en deze opnieuw door het verbrandingsproces te voeren.
Wanneer de EGR-klep niet goed werkt, kan dit ervoor zorgen dat uw motor onregelmatig stationair draait of zelfs helemaal uitvalt . Dit kan vooral merkbaar zijn wanneer u stilstaat bij een kruispunt of in het verkeer. Uw auto presteert slecht - Een ander symptoom van een falende EGR-klep is een slechte prestatie van uw auto of busje.
EGR-kleppen op dieselmotoren kunnen op dezelfde wijze worden gecontroleerd als bij benzinemotoren: bij uitgeschakelde motor moet met de handbediende vacuümpomp een onderdruk van ca.500 mbar worden gegenereerd.Deze onderdruk moet 5 minuten gehandhaafd blijven en mag niet dalen.