De services van Uber zijn vanaf deze vrijdag in Spanje alleen nog te vinden in Madrid, Valencia, Sevilla, Córdoba, Granada en voorlopig Málaga inclusief de Costa del Sol. Cabify is na het vertrek uit Barcelona alleen nog te boeken in Madrid, Valencia, Sevilla, Málaga, Alicante en A Coruña.
Uber Nederland is actief in de Randstad en in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, Haarlem en 't Gooi. Wil je weten of Uber ook actief is in jouw stad? Bekijk dan de kaart hieronder.
Een algehele prijsverlaging van 20% in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht maakt reizen met uberX gemiddeld 47% goedkoper dan met een taxi. Lagere prijzen betekent dat meer mensen van Uber gebruik kunnen maken.
De kosten van een Uber taxirit
Bij Uber betaal je een basistarief van € 3,00 en daarna betaal je € 1,90 per gereden kilometer of € 0,35 per minuut. Er is een minimumtarief van € 8,00 en bij annulering worden er € 10,00 kosten in rekening gebracht.
Als je het hebt over hoeveel Uber kost in vergelijking met een taxi, dan hangt het ervan af. Sommige steden hebben goedkopere taxi's, terwijl Uber in sommige steden minder belastend is voor uw portemonnee. Over het algemeen is Uber echter goedkoper dan taxi's.
In de meeste EU-landen opereert het bedrijf inmiddels onder de nationale vervoerswet omdat Uberpop op veel plaatsen door de rechter al was verboden. In Nederland rijden Uber-chauffeurs inmiddels legaal rond met een blauw taxinummerbord en een boordcomputer via de dienst UberX.
Dynamische tarieven zijn van toepassing als veel mensen tegelijkertijd in dezelfde regio ritten aanvragen. Dit betekent dat ritten duurder worden. Met aangepaste prijzen worden meer chauffeurs naar een regio getrokken, zodat iedereen een rit kan regelen.
En Uber weet het goed te verkopen: bij 'slechts' 0,0003 procent van alle Uberritten is de passagier niet veilig. Of, zoals ze het ook verwoorden: in 1 op de 6 miljoen ritten vindt verkrachting plaats, in 1 van de 900.000 ritten worden intieme delen of borsten van een passagier ongewenst aangeraakt.
Het belangrijkste verschil dan, tussen Uber en Bolt? Bolt rekent een lagere commissie aan chauffeurs: vijftien procent van elke ritopbrengst, tegenover vijfentwintig bij Uber. Dat betekent dat een Bolt-rit chauffeurs 13,3% méér oplevert dan een Uber-rit.
De Amerikano's zeggen Oeber. Je door de stad bewegen was nog nooit zo makkelijk: met één druk op de knop een auto met chauffeur.
Ook voor ritjes van en naar het vliegveld is Uber in het buitenland perfect. Met de app reis je naar de meeste vliegvelden rond grote steden en kun je wereldwijd opgehaald worden vanaf meer dan 500 vliegvelden. Op veel vliegvelden kun je zelfs je rit al boeken terwijl je net het vliegtuig bent uitgestapt.
Uber-taxi's kun je herkennen omdat ze het logo van Uber duidelijk moeten laten zien. Het logo is vaak te zien op of onder de voorruit van de auto. De gegevens die je krijgt over jouw taxirit samengevat: De naam van de bestuurder.
De tarieven van taxi's liggen veel lager dan in Nederland. Daardoor is het beter betaalbaar om in Spanje een taxi te nemen. Verder rijden er (vooral in de grote steden) veel meer taxi's dan in Nederland.
Cabify. Een taxi bestellen kan in Spanje super gemakkelijk en snel. In de app kies je voor een ophaallocatie en een drop-off locatie waarna de app vervolgens een berekening maakt van wat de prijs van je rit ongeveer gaat zijn.
Handig om te weten is dat je bij taxi's met pin, creditcard en contant kunt betalen.
Als laatste zijn Ubers veel goedkoper dan een professionele taxi. Dit is voor veel mensen een reden om geen professionele taxi te nemen. Hier zitten echter wel een aantal nadelen aan vast. Deze gaan met name over jouw veiligheid en oplichterij.
Om als Uber-chauffeur te kunnen rijden, heb je een chauffeurskaart nodig. Dat is een soort uitbreiding op je rijbewijs. Ook moet je als ondernemer staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en moet je rijden in een auto met een blauw kenteken, de taxikentekenplaat.
Zo werken de chauffeurs zelfstandig en met een eigen auto. Bij normale drukte is de ritprijs van Bolt gelijk aan die van Uber. Het is altijd slim om te checken welke dienst in jouw stad sneller rijdt of goedkoper is, maar veel zal het niet schelen.
Houden we geen rekening met promoties, dan is Bolt slechts zo'n 60 euro duurder dan de goedkoopste aanbieding op de markt (Essent variabel vooraf). Ook voor aardgas is de conclusie vergelijkbaar: voor een gemiddeld verbruik (23.260 kWh) is men bij Bolt goedkoper af dan gemiddeld.
Voertuigen mogen niet ouder zijn dan 5 jaar, met uitzondering van volledig elektrische autos die tot 7 jaar oud mogen zijn.
Er werken miljoenen mensen voor Uber als Uber-driver. Dat is dan ook meteen de minst verdienende functie bij Uber. Een professionele chauffeur verdient gemiddeld iets meer dan 30.000 euro op jaarbasis.
Uberchauffeurs die in Amsterdam werken verdienden vorig jaar gemiddeld 24,50 euro bruto per uur. In een werkweek van veertig uur zet de gemiddelde chauffeur 4.240 euro per maand om.