Audi gebruikt voor deze transmissies de naam S-tronic. In 2009 introduceerde Audi de eerste door hen zelf ontworpen DSG versnellingsbak. Deze DL501 S-tronic is ontwikkeld voor voertuigen met in lengterichting geplaatste motoren en wordt daarom voornamelijk gebruikt in het hogere Audi segment.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco.
Wat is DSG/S-Tronic? DSG staat voor Direct Shift Gearbox, dit type versnellingsbak heeft 2 koppelingen waardoor supersnel schakelen mogelijk is. AUDI gebruikt de naam S-tronic voor dit type bak, maar is gelijk aan DSG.
We hebben het nu al verklapt: DSG is een automatische versnellingsbak. Maar dan met meerdere koppelingen. Dit zorgt ervoor dat je sneller van versnelling wisselt, omdat er altijd een koppeling met de volgende versnelling klaar staat. Of je nou omhoog of naar beneden schakelt.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
De S-Tronic van Audi is inderdaad vergelijkbaar met de SSG van Volkswagen. De multitronic werkt volgens het systeem CVT en de tiptronic is een half-automaat ook wel gerobottiseerde handbak genoemd. Als een auto dit gewicht mag trekken is de versnellingsbak hiervoor uitgerust.
Er worden verschillende aanduidingen gebruikt voor een automaat met dubbele koppeling, waarvan DCT en DSG de bekendste zijn: DCT (BMW)DSG (Volkswagen, Skoda, Seat)
Als u op zoek bent naar een automatische versnellingsbak, overweeg dan een DSG. Een DSG is meestal één van de soepelere en efficiëntere versnellingsbakken en de meeste hebben een levensduur van minstens 160.000 kilometer, zo niet meer.
Wat is een DSG-automaat? Een DSG automaat is een versnellingsbak die te vergelijken is met de traditionele automaat. Alleen gebruikt de DSG automaat versnellingsbakken meerdere koppelingen in een bepaalde eenheid, waardoor je sneller van versnelling kan wisselen als dat de traditionele automaat doet.
De versnellingsbakcode wordt gewoonlijk direct op het versnellingsbakhuis gestempeld of gegraveerd. Vaak is de code echter alleen van onderaf goed te zien. Een hefplatform is een nuttig hulpmiddel om de versnellingsbakcode op de auto te identificeren.
DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
Auto met DSG automaat schakelt slecht bij hoge toeren
Hoe hoger de snelheid, hoe meer energie er vrijkomt en des te groter het vermogen. Een sportieve rijder rijdt vaak in een lagere versnelling met een hoger toerental. Hierdoor kan hij sneller accelereren, en daardoor bijvoorbeeld makkelijker inhalen.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Maar als je een automaat wil, begint het pas bij de 'ComfortLine'. Met een vanafprijs van 17.390 euro valt het allemaal mee, zeker als je bedenkt dat je leuke 15 inch wielen en airco krijgt, naast de automaat.
De ZF-automaat
Onder meer BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en Jaguar Land Rover monteren ZF-automaten in hun modellen.
Elke ŠKODA leverbaar met automaat
Bij alle modellen, op de CITIGO na, gaat het om een DSG automaat. DSG staat voor 'Direct Shift Gear' of 'Direkt Schalt Getriebe'. Een treffende naam, want zo'n automaat schakelt lekker direct.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
Ondanks dat S-tronic versnellingsbakken vele voordelen met zich mee brengen, is het ook goed mogelijk dat een S-tronic bak op den duur problemen ondervindt. Deze automaat problemen kunnen zich uiten in vormen zoals trillingen vanuit de bak, slecht oppakken of onvoorspelbaar of slecht reageren.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.