De 1.2 TFSI, 1.4 TFSI en 1.8 TFSI motor van Audi is voorzien van een distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee. Het meest voorkomend probleem is de opgerekte distributieketting.
Problemen met de distributieketting Audi A3
De Audi auto's hebben vaak een dunne distributieketting. Dit kan problemen veroorzaken. Het meest voorkomende probleem is een opgerekte distributieketting. De ketting wordt dan steeds langer en heeft meer tijd nodig om te spannen.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Distributieketting vervangen Audi A3 kosten ✔️ Prijs v.a. € 589.
Een distributieketting dient een autoleven lang mee te gaan. Het is een gegeven dat er zich veel problemen voordoen met de distributieketting van een Audi (2009 - 2012) (t)fsi 1.4/1.8/2.0.
De 1.8 TFSI, 2.0 TFSI en 3.0 TFSI motor van Audi is voorzien van een distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Waar enkele kettingen soms op 100.000 kilometer moeten worden vervangen, hebben duplexkettingen een vervangingsinterval van zo'n 400.000 tot 500.000 km. In de regel blijven ze echter niet zo lang in het voertuig omdat ze worden verwisseld wanneer de span- en geleidingselementen worden vervangen.
Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing. Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem.
Ondanks het feit dat de Audi A3 voor een groot deel bestaat uit Volkswagen onderdelen, vallen reparaties vaker duurder uit. Volgens onderzoek staat Audi in de top vijf van merken die duur zijn in het onderhoud.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Als het nodig is kunnen zij een reparatie (het vervangen van de ketting) voor u inplannen om zo verdere schade te beperken. Het vervangen van een distributieketting kan oplopen van 700 tot € 2000, afhankelijk van het merk en type auto.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Bij zijn lancering in 2020 kwam deze Audi A3 Sportback met slechts twee keuzes qua motor: één benzine- en één dieselmotor, beide met dezelfde vermogensoutput van 150 pk. De benzineversie heeft een 1,5 liter viercilinder motor, en draagt het label 35 TFSI.De 2,0 TDI wordt de 35 TDI genoemd.
De motoren die Audi in deze generatie A3 gebruikt staan niet allemaal als probleemloos te boek. Dat ervaart ook de eigenaar van een 1.5 TFSI. “De betrouwbaarheid is niet slecht, maar ik heb al wel een aantal keer naar de garage gemoeten.
Motoren. De benzinemotoren maken gebruik van FSI (directe benzine inspuiting). Tevens verscheen er bij de introductie van de nieuwe A3 een 3.2 liter VR6-motor met 250 pk die ook dienstdoet in de Golf R32.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor. Wat wel kan voorkomen is dat de automatische kettingspanner niet meer goed werkt, waardoor de ketting te los komt te liggen. In dit geval is reparatie noodzakelijk.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Distributieketting kan ook breken!
Het geval wil echter dat deze ketting op spanning gehouden wordt door een riemspanner. Deze werkt op oliedruk en daar zit alsnog het gevaar! Niet op tijd olie verversen of verkeerde olie gebruiken leidt ertoe dat de spanner zijn werk niet goed kan doen.