Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen.
Sinds mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines de grootste Europese luchtvaartgroep geworden: 1 groep, 2 luchtvaartmaatschappijen en 3 businesses.
KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij. KLM behaalt haar omzet uit drie kernactiviteiten: vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud.
Een grote partij heeft al ingetekend op de nieuwe aandelen: de Franse overheid. Die bezit 28,6 procent van de aandelen in Air France-KLM en wil dat percentage op peil houden. Ook de Nederlandse regering wil dat met haar belang van 9,3 procent.
Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM. Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een publiek belang is.
Air France bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta benadrukt in een reactie de noodzaak om te consolideren in de huidige luchtvaartindustrie en de voordelen van het samengaan van de twee maatschappijen binnen de SkyTeam alliantie.
Op 7 oktober 1919 werd in Den Haag de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij opgericht. Vandaag, precies een eeuw later, is KLM de oudste vliegmaatschappij ter wereld die nog onder dezelfde naam opereert. KLM viert de hele dag feest in Amsterdam en op Schiphol.
Air-France-KLM gaat nieuwe aandelen uitgeven en wil daarmee 2,25 miljard euro ophalen. Met de aandelenuitgifte wil de luchtvaartmaatschappij zijn financiële positie versterken en ook de ontvangen Franse staatssteun terug betalen.
Sinds corona is de (netto)schuldpositie van Air France-KLM geëxplodeerd tot 8,2 miljard euro eind vorig jaar. Die schuldenberg is veel te hoog afgezet tegen de verdiencapaciteit van 745 miljoen (ebitda) vorig jaar. Met een schuldratio van 11 was de noodzaak om de balans te repareren dus hoog.
Over het tweede kwartaal van 2022 boekte zowel het al eerder goed draaiende KLM als Air France winst. In totaal werd er door het concern een nettowinst van 324 miljoen euro behaald. KLM is verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan. De luchtvaarmaatschappij draaide een winst van 262 miljoen euro.
KLM heeft daarom 18 SkyTeam-partners: de zeven bedrijven Aeroflot, Air Europe, Air France, Alitalia, Czech Airlines, KLM en TAROM zijn actief binnen Europa.
In 2020 deed Elbers vanwege de crisis bij het concern over het tweede halfjaar nog vrijwillig afstand van 20% van zijn basissalaris. Uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers over 2021 is uitgekomen op €600.000 (inclusief pensioenbijdragen €705.142).
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
AMSTERDAM - Het aandeel Air France-KLM verloor donderdag weer meer waarde en was een van de grootste verliezers op een beurs in Amsterdam met overwegend rode cijfers.
KLM scoort in veel opzichten beter dan Air France en maakt meer winst, ondanks het feit dat Air France een veel groter concern is. De Franse luchtvaartmaatschappij vervoerde het afgelopen jaar ruim 18,5 miljoen passagiers meer dan KLM en heeft ruim 1600 piloten meer dan KLM.
Transavia, onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep, verzorgt al ruim 50 jaar lijndiensten en chartervluchten naar meer dan 100 bestemmingen vanuit Nederland.
De steun van Nederland helpt om de emissie tot een succes te maken. Participeren is een signaal naar de financiële markten dat het kabinet gelooft in de toekomst van Air France-KLM, en een signaal naar het bedrijf zelf dat Nederland een betrouwbare en duurzame partner is.
De TERP is de theoretische prijs die een belegger betaalt als hij zijn rechten uitoefent. Voor de claimemissie had u 13 aandelen op €4,83. Daar komen 11 aandelen bij op €2,12. Dat betekent dat de gemiddelde prijs €3,59 wordt.
Een claimemissie is wanneer een bedrijf haar bestaande aandeelhouders de kans biedt om tegen een gereduceerd tarief aanvullende aandelen te kopen. De kortingsprijs geldt doorgaans voor een specifiek tijdsbestek, waarna deze weer naar de normale prijs wordt teruggezet.
Geschiedenis van de KLM, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën. Opgericht in 1919 door Albert Plesman. Het is 1919 als Britse luchtvaartmaatschappijen bij de Nederlandse regering aankloppen met de vraag of ze vliegdiensten in Nederland mogen openen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.