In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig.
Elke trein heeft gemiddeld zo'n 170 stopcontacten en 85 usb-poorten voor de 277 mensen die de trein kan vervoeren. Het is niet de eerste keer dat een NS-trein van stopcontacten wordt voorzien. Sommige dubbeldekkers bieden al stopcontacten in de eerste klas aan.
Op het station en in de trein
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft.
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
Gratis wifi in de trein
Wij bieden jou, samen met onze partners, gratis draadloos internet aan in de trein. Draadloos internet is in bijna alle Intercity's beschikbaar. Je herkent een Intercity voorzien van draadloos internet aan het wifi logo aan de buitenzijde van de trein.
Is er wifi aan boord van de trein? Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is. Je kan echter wel gratis wifi gebruiken in de drukste Belgische stations. Hiervoor heb je een gratis NMBS-account nodig.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Dit heeft te maken met de reistijd die je met de sprinter aflegt. Deze treinen worden ingezet op korte trajecten en daarom is er voor gekozen om in deze treinen geen WiFi aan te bieden. Als je op langere trajecten reist, kun je door de WiFi bijv, even aan het werk gaan in de trein.
De eerste stoptreinen die weer een wc aan boord hebben doen zaterdag Amsterdam Centraal aan. Het gaat om gereviseerde treinstellen, die ook rolstoelvriendelijk zijn gemaakt. De NS is opvallend eerlijk over de blunder die het bedrijf bijna tien jaar geleden maakte.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
In onze treinen is bij elke zitplaats een Europees en Brits stopcontact. In Business Premier en Standard Premier zijn er ook USB-stopcontacten.
Let op: Laad je je telefoon weleens op via een openbaar oplaadpunt, bijvoorbeeld op het vliegveld, een festival of op het station? Wees voorzichtig: neem zelf een oplader mee of liever nog: stop een powerbank in je tas.
Het beste signaal krijg je in de leegste coupé. Als je in een lange trein zit die ongeveer 2/3e vol is heb je soms best veel verschil in de drukte van treindelen. Daar heb je waarschijnlijk in de leegste net wel wat nuttig signaal, terwijl het in de drukke echt niks is.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Tot begin jaren '70 waren treinen donkerrood, groen, blauw, allerlei kleuren. Per treintype was de kleur verschillend, en soms had een bepaald treintype meerdere kleuren. Men heeft in de jaren '70 een nieuwe huisstijl ingevoerd, om duidelijker als eenheid over te komen, en de kleur geel viel duidelijk op.
Waarnemend president-directeur
Bert Groenewegen is met ingang van 15 september 2016 directeur Financiën van NS. Bert beschikt over brede bestuurlijke ervaring. Bij PCM Uitgevers, inmiddels bekend als De Persgroep Nederland, was hij CFO (2005-2007) en CEO (2007-2010).
Het is echter ook mogelijk om draadloos te internetten via wifi wanneer je met je laptop, tablet of smartphone op stap bent en je bijvoorbeeld op het vliegveld of in een horecagelegenheid internettoegang wilt. Op veel plekken is dat gratis, maar op sommige plekken moet je hier voor betalen.
Connexxion biedt u de gelegenheid gebruik te maken van, en verleent u daartoe toegang tot, gratis draadloos internet via onze WiFi verbinding.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Het is helaas wel zo dat er voor veel treintypes, zo niet alle, geen instelbare temperatuurregeling is. De temperatuur wordt met name bepaald door metingen van de temperatuur buiten, maar wordt ook bepaald door bijvoorbeeld de luchtvochtigheid aan boord.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
De app heet NSTrein QuickConnect en is gratis te downloaden in Google Play voor alle Android-tablets en telefoons. Wanneer je je aanmeldt bij het 'WiFi in de Trein'-netwerk van de NS start de app automatisch op. Wanneer je telefoon of tablet automatisch aanmeldt bij het netwerk start de app ook meteen op.