Op een woonerf gelden geen speciale voorrangsregels. Voetgangers en fietsers hebben dus niet altijd voorrang op een woonerf, zoals sommige mensen denken. Bij het inrijden of verlaten van een woonerf kan er sprake zijn van een uitrit, waar bestuurders al het andere verkeer voor moeten laten gaan.
Verlaat u een woonerf? Dan moet u voorrang verlenen aan al het verkeer.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
Fietser wil oversteken en auto wil rechtsaf. Beide moeten voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Dit is aangegeven met haaientanden en bord.
Daarbij geldt sinds 1998 de richtlijn dat fietsers op vrijliggende fietsvoorzieningen langs rotondes binnen de bebouwde kom wél voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer, en op rotondes buiten de bebouwde kom niet.
Fietser of voetganger van 14 jaar of ouder
De bestuurder van het motorrijtuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen. Bij overmacht krijgt de fietser of voetganger geen schadevergoeding.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de eigenaar van de auto altijd voor tenminste 50 % van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50 %-principe niet.
'De fietser is extra beschermd op grond van artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Die extra bescherming gaat heel ver. Als een automobilist een fietser aanrijdt, heeft hij in bijna alle gevallen hoe dan ook voor vijftig procent schuld. Een fietser moet als het ware uit een boom vallen, alleen dan ben je niet schuldig.
Fietsverkeer op gelijkwaardige kruisingen behoren voorrang te krijgen als ze van rechts komen. Zowel binnen- als buiten de bebouwde kom. Fietsverkeer is gelijk gesteld aan het overige verkeer op wegen die toegestaan zijn voor fietsers.
Ook op fietsers zijn de voorrangsregels van toepassing. Ook fietsers moeten dus voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts komt. Ook daar is een goede reden voor. Het verkeer is een kwestie van vertrouwen.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad. Een fietspad is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer.
Als bestuurder moet je voetgangers voor laten gaan bij zowel het inrijden van een erf, op het erf zelf en bij het verlaten van het erf.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Denk aan een zone 30-bord. En een woonerf-bord heeft ook consequenties voor fietsers: maximaal 15 per uur.
Deze regeling is te vinden in artikel 185 wvw en houdt het volgende in: motorvoertuig veroorzaakt ongeluk tussen fiets en auto: 100% van de letselschade wordt vergoed. fietser is schuldig aan verkeersongeluk tussen auto en fiets: automobilist is voor ten minste 50% aansprakelijk voor de letselschade.
Verwittig zo snel mogelijk je verzekering en bezorg hen het ingevulde aanrijdingsformulier. Stuur binnen 48 uur een attest van arbeidsongeschiktheid naar je ziekenfonds. Verwittig je werkgever als het over een ongeval op weg van of naar het werk gaat. Dit wordt erkend als arbeidsongeval.
Automobilist altijd aansprakelijk bij aanrijding fietser? Als een fietser of voetganger door een auto wordt aangereden en schade heeft, dan is de bestuurder van de auto standaard aansprakelijk voor de schade. De fietser hoeft hiervoor geen schuld aan te tonen. Dit is een vorm van risico-aansprakelijkheid.
Als een fietser tegen een correct geparkeerde auto aan rijdt, moet deze in beginsel de schade aan de auto vergoeden. Een geparkeerde auto neemt deze geen deel aan het verkeer. Artikel 185 Wegenverkeerswet is in dat geval niet van toepassing. De fietser krijgt zijn schade niet vergoed.
Waarom hoeft een fietser geen auto schade te vergoeden? De fietser wordt in het verkeer gezien als een zwakkere bestuurder, waardoor hij of zij in de meeste gevallen niet aansprakelijk is.
De rotonde, een bijzonder geval
Art. 19 van de wegcode met betrekking tot de verandering van richting preciseert: “Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid.
Wie heeft voorrang op een rotonde? Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg.Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt.