Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
Een fietsoversteekplaats
Voorrangsregeling: Op fietsoversteekplaatsen hebben fietsers geen automatische voorrang. Als een fietser en/of bromfietser zich al op de oversteekplaats bevindt en begonnen is met oversteken, dienen andere weggebruikers hen veilig te laten passeren zonder dat ze hun snelheid moeten verhogen.
Wordt een voetganger aangereden door een auto op een kruispunt, dan is het de vraag wie nu schuldig bij de aanrijding is. Gaat een voetganger rechtdoor op het kruispunt, dan heeft deze voorrang op het overige verkeer. Maar slaat de voetganger af, dan is er geen voorrang voor de voetganger op het kruispunt.
Een auto is dus altijd schuldig bij een aanrijding met een fietser. De wettelijke basis voor deze regeling vinden wij in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (wvw). Hierin staat dat een auto, maar ook een scooter of ander motorvoertuig, gehouden is tot het vergoeden van letselschade.
Aan een fietsoversteekplaats hebben fietsers geen voorrang
Autobestuurders moeten een oversteekplaats voor fietsers altijd met de nodige voorzichtigheid naderen, maar een fietser heeft er geen voorrang, ook niet als hij aanstalten maakt om over te steken.
We zetten de regels voor je op een rij. Onze eerste tip: let bij voorrangssituaties altijd goed op de verkeersborden en -tekens zoals bijvoorbeeld haaientanden en voorrangsborden. Als er geen tekens zijn fiets je op een gelijkwaardige kruising.Dan heb je voorrang als je van rechts komt.
hebben fietsers altijd toegang; mogen fietsers voetgangers niet in gevaar brengen of hinderen, en moeten zo nodig stoppen; moeten fietsers dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen; is de snelheid beperkt tot 20 km/u.
De bestuurder van het motorrijtuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen. Bij overmacht krijgt de fietser of voetganger geen schadevergoeding.
Wettelijke regels uitsteken hand
De vrouw basseert haar vordering op artikel 17 en 18 RVV. Artikel 17 RVV bepaalt dat een afslaande richting aangeeft met een arm. Artikel 18 RVV bepaalt dat de fietser die afslaat, inhalende fietsers voorrang geeft.
Wat de omstandigheden ook zijn, als u betrokken raakt bij een botsing met een fiets, moet u er eerst voor zorgen dat iedereen die erbij betrokken is, wordt bijgestaan ​​door een medisch professional. U moet de hulpdiensten bellen en vragen om de politie en een ambulance. Als de fietser verzekerd is, moet u gegevens uitwisselen .
Je hebt als voetganger voorrang bij een zebrapad. Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Als je een fietser hebt aangereden, volg dan deze stappen: Bel 112 als de fietser gewond is.Vraag een omstander om dit te doen als je het zelf niet kunt.Laat de fietser liggen tot de hulpdiensten er zijn.
Oversteekplaatsen, fietsers en de wet
Fietsers kunnen dus oversteekplaatsen voor alleen fietsers gebruiken (uiteraard), tijger- en toekanoversteekplaatsen. Regel 64 van de Wegenverkeerswet stelt duidelijk: ' Rijd niet over een pelikaan-, papegaaiduiker- of zebrapad . Stap af en rijd met uw fiets over.
Een suggestiestrook is een door onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan zonder fietssymbool. Soms ontbreekt zelfs de onderbroken streep en is alleen aan de bestrating te zien, dat het om een suggestiestrook gaat. Ze suggereren een fietsstrook, maar zijn dat niet.
Op kruispunten waar een doorlopend fietspad is, moet je als bestuurder (ook als fietser!) voorrang verlenen aan de fietsers en andere weggebruikers (zoals bv. skaters of rolstoelgebruikers) die op het fietspad rijden , ook al kom je als bestuurder zelf van rechts ten opzichte van wie zich op het fietspad bevindt.
De algemene regel is: op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan bestuurders die van rechts komen.Dit geldt ook voor fietsers.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Waarom hoeft een fietser geen auto schade te vergoeden? De fietser wordt in het verkeer gezien als een zwakkere bestuurder, waardoor hij of zij in de meeste gevallen niet aansprakelijk is.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de gemotoriseerde verkeersdeelnemer in principe voor tenminste 50% van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50%-principe niet.
Over het algemeen is de schuldige bij een aanrijding degene die verkeersfouten maakte. Voor een schadevergoeding na een botsing is bovendien van belang dat u kunt bewijzen wie schuldig is bij een aanrijding.
Oversteekplaats voor fietsers: fietsers moeten zich voorzichtig op de oversteekplaats voor fietsers begeven en moeten rekening houden met naderende voertuigen. De auto's moeten je geen voorrang verlenen, tenzij je al op de oversteekplaats bent.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Vrijliggende fietspaden zijn geen onderdeel van de rijbaan. Fietsstroken zijn dat wel. Je hebt ze in drie soorten: fietsstroken met doorgetrokken streep, met onderbroken streep en zogenaamde fietssuggestiestroken. De eerste twee zijn voorzien van een op de weg geschilderd fietssymbool.