Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer.
Daarbij geldt sinds 1998 de richtlijn dat fietsers op vrijliggende fietsvoorzieningen langs rotondes binnen de bebouwde kom wél voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer, en op rotondes buiten de bebouwde kom niet.
Wie heeft voorrang op een rotonde? Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg.Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.
Basisregels voor een rotonde
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
Bij rotondes met meerdere vakken moeten bestuurders links op de rotonde voorrang geven aan bestuurders uiterst rechts op de rotonde.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de eigenaar van de auto altijd voor tenminste 50 % van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50 %-principe niet.
Als fietser moet je stoppen voor voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig die op een zebrapad oversteken of op het punt staan over te steken. Als fietser heb je geen voorrang op het zebrapad. Een persoon met een fiets aan de hand heeft wél voorrang, want wordt als voetganger gezien.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
De rotonde, een bijzonder geval
Art. 19 van de wegcode met betrekking tot de verandering van richting preciseert: “Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.
Rotonde is standaardtaal in het hele taalgebied.Rondpunt is standaardtaal in België.
Als een fietspad plots eindigt en overgaat naar de rijbaan, moeten achteropkomende bestuurders voorrang verlenen aan wie het fietspad verlaat en op de rijbaan komt. Let zeer goed op als je als fietser zo'n plaats nadert!
3. De voorrang van rechts is universeel. Ook op fietsers zijn de voorrangsregels van toepassing. Ook fietsers moeten dus voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts komt.
Nee, de regel is 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor'. Art. 18 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) bepaalt dat bestuurders die afslaan, het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op de dezelfde weg zich naast of links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
In dit wetsartikel staat onder andere dat bestuurders bij voetgangersoversteekplaatsen voorrang moeten verlenen aan alle voetgangers en aan bestuurders van gehandicaptenvoertuigen die (willen) oversteken. Bij uitritten hebben voetgangers weer wel voorrang. Dit komt door de tekst uit de wet.
Op het fietspad mag de voetganger de fietsers of bromfietsers die het fietspad gebruiken niet hinderen of in gevaar brengen – fietsers of bromfietsers hebben daar dus voorrang. Op de rijbaan moet de voetganger zo dicht mogelijk bij de rand stappen en links wandelen (zodat men het verkeer ziet aankomen).
Automobilist altijd aansprakelijk bij aanrijding fietser? Als een fietser of voetganger door een auto wordt aangereden en schade heeft, dan is de bestuurder van de auto standaard aansprakelijk voor de schade. De fietser hoeft hiervoor geen schuld aan te tonen. Dit is een vorm van risico-aansprakelijkheid.
Sinds 1 mei 2001 heeft een fiets die van rechts komt, op een gelijkwaardige kruising voorrang op een auto dus het antwoord is "ja". Vóór 1 mei 2001 had snelverkeer voorrang op langzaamverkeer.
Fietsers moeten zich in principe aan dezelfde voorrangsregels houden dan andere bestuurders: ze moeten voorrang geven aan wie van rechts komt, ze moeten voorrang verlenen wanneer ze een manoeuvre uitvoeren, ze moeten de stopborden en omgekeerde driehoeken respecteren,…
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram. Alle weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
(Met rechts wordt bedoeld; bestuurders die van de rechter kant komen). Dit geldt bijvoorbeeld op een normale kruising. Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang. Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet.