In iedere auto zit een brandstoffilter, ongeacht of u een diesel- of benzineauto heeft.
Of je nu een benzine- of diesel aangedreven auto hebt, verontreinigde brandstof leidt tot een hele reeks problemen. Een brandstoffilter zit in elke auto om de deeltjes te verwijderen die tot blijvende schade aan je motor kunnen leiden.
Bij de benzinemotoren is het filter vaak de vinden aan de onderkant van de auto, vaak zit deze ongeveer ter hoogte van de bestuurdersstoel. Voordat u de brandstofleidingen van het filter losmaakt, is het belangrijk om hier een opvangbak onder te plaatsen.
Een filter die niet op tijd wordt vervangen, kan verstopt geraken. Als het drukverschil op de filter te hoog wordt, kan het filtermedium (papier of stof) buigen of breken, en kunnen ongefilterde deeltjes de motor of het interieur indringen.
Door het gebruik van de moderne bio brandstoffen worden brandstoffilters snel vervuild en raken verstopt met als resultaat dat de motor niet voldoende brandstof krijgt. Een brandstoffilter dient jaarlijks te worden vervangen om te voorkomen dat het brandstoffilter verstopt raakt.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca.60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Wat kost het om het brandstoffilter te vervangen? De materiaalkosten voor brandstoffilters liggen tussen de €10 en €50 en de kosten voor de werkzaamheden in een garage worden geschat op ongeveer €20 tot €150, zodat de totale kosten tussen de €30 en €200 liggen.
Brandstoffilter reinigen
Een brandstoffilter die verstopt is, kan gereinigd worden. Dit kunt u doen met een zogeheten persmondstuk. Het schoonmaken van een filter wordt echter sterk afgeraden. Tijdens het schoonmaken van de papierlagen in het filter is de kans groot dat deze kapot gaan.
Het monteren van een brandstoffilter is vaak gemakkelijk. Soms zit deze eenvoudig ergens onder de motorkap gemonteerd, in andere gevallen onder de auto en zal de auto omhoog moeten bij vervanging. Vaak zal de garage bij vervanging een kwartier tot half uur nodig hebben voor een vervanging van het brandstoffilter.
De motor hapert - Een van de meest veelzeggende symptomen van een kapotte brandstofpomp is een haperende motor. Hij kan niet langer voldoende brandstofdruk handhaven bij de levering. Aanvankelijk merk je dit enkel bij hoge snelheden, wanneer de auto even schokt en vervolgens weer normaal rijdt.
Benzine is een kleurloze vloeistof die bestaat uit een mengsel van verzadigde en onverzadigde koolwaterstoffen, en wel: Lineaire alkanen, typisch met 4 tot 12 koolstofatomen (vandaar ook wel aangeduid als de C4-C12-fractie) Vertakte alkanen, waarbij 2,2,4-trimethylpentaan (iso-octaan) de grootste fractie vormt.
Elke auto heeft vier hoofdfilters: het interieurfilter, oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter. De functie van al deze filters is om stromingen mogelijk te maken en onzuiverheden op te vangen: de stof en verontreinigingen in de lucht, de onzuiverheden in de brandstof of het vuil in de motorolie.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Wanneer u in een benzineauto diesel heeft getankt, zal de motor niet goed lopen.De diesel verbrandt niet goed en kan zo schade veroorzaken aan verschillende onderdelen van de motor. Dit is schadelijk, maar bij snel handelen kan de schade beperkt blijven.
De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500. Montagetijd ligt tussen een half uur en circa 5 uur.
Waarom brandstofkoelers? Brandstofkoelers spelen een cruciale rol bij het handhaven van de optimale temperatuur van de brandstof die naar je motor wordt gevoerd. Een te hoge brandstoftemperatuur kan leiden tot prestatieverlies, onvolledige verbranding en zelfs motorstoringen.
Via de RDW Kentekencheck kunt u op het tabblad 'Motor en milieu' informatie vinden over brandstof, de uitstoot van fijnstof en uitstoot van CO2. Nieuw is dat op het tabblad zichtbaar is of een voertuig bij productie een roetfilter had en of die verwijderd is.
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Vaak zit er een brandstoffilter onder de motorkap, maar ook onder de auto is vaak een brandstoffilter geplaatst (vaak aan tussen de bestuurdersstoel en achterbank). Let goed op de plaatsing van de klemmen en vergeet niet dat de brandstof onder druk uit de leiding kan komen tijdens het demonteren van het oude filter.
Over het algemeen mag je een binnenfilter elke maand schoonmaken. Indien je veel vissen hebt of veel voert mag je dit elke 2 – 3 weken doen.
Ontluchten. Wanneer de leidingen niet luchtdicht zijn, kan het starten van de motor problemen geven. Het brandstofsysteem ontluchten doe je na het vervangen van de brandstoffilters. Met de stroom er weer op, gebeurt dit automatisch.
In het filter zit een materiaal waar stof en aanslag achterblijft en zo uitsluitend de schone benzine of diesel verder kan. Zo zorgt het brandstoffilter er samen met het luchtfilter dus voor dat het gehele verbrandingsproces zo schoon mogelijk blijft verlopen.
Gewoonlijk worden er in moderne wagens twee brandstoffilters geïnstalleerd: een grofmazige filter en een fijne filter. Dit is van toepassing op auto's die rijden op benzine en voor dieselmodellen. De grofmazige filter is ontworpen om grote vervuilers tegen te houden, en wordt steeds in de brandstoftank gemonteerd.