In het centrum worden alleen nog auto's met een milieusticker 0 tot en met 3 toegelaten (bouwjaar benzineauto's vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2006). In de zone daaromheen worden auto's toegelaten met een sticker van 0 tot en met 4 (bouwjaar van benzine vanaf 1997 en dieselauto's vanaf 2001).
In het centrum zijn alleen voertuigen met milieusticker 0 t/m 3 toegestaan. In het gebied buiten de périphérique mogen voertuigen met milieusticker 0 t/m 4 inrijden. Voor zware voertuigen die meer dan 3.500 kg wegen, geldt de milieuzone in Parijs naast de werkdagen ook in het weekend van 08:00 tot 20:00 uur.
De groene Milieusticker
Voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2005; Voertuigen die voldoen aan uitlaatgasnormen Euro-4 en Euro-5; Voertuigen die voorafgaand aan het inbouwen van een retrofit roetfilter (goedgekeurd door KBA) voldeden aan uitlaatgasnorm Euro-3.
In het algemeen krijgen voertuigen met een elektrische motor de groene sticker. De paarse sticker is voor hybrides, voertuigen met een gasinstallatie of met benzine- en dieselmotoren van de laatste jaren. De opvolgende gele en oranje stickers zijn voor al wat oudere voertuigen met benzine- en dieselmotoren.
Parijs geldt als een permanente milieuzone (Zone à Circulation Restreinte, ZCR). Dit betekent dat de milieusticker verplicht is op alle wegen. Sinds 1 juli 2019 is de milieuzone van Parijs uitgebreid naar het gehele gebied binnen de A86 (Externe link) .
Met de auto naar Parijs rijden kost je, mits geen files, een uur of vijf. Utrecht - Parijs is zo'n 470 kilometer. Eenmaal in de stad is de auto een probleem.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.
Parkeren buiten de milieuzone
Aan te raden is te parkeren op een Parking Relais die je vlakbij de grotere metrostations van de stad vindt. Op deze pagina op de website van het vervoersbedrijf van Parijs kun je een kaart bekijken.
Er zijn geen speciale Umweltplakette-eenheden, maar wel controleren verkeersagenten op de aanwezigheid van een milieusticker. Dit gebeurt vooral bij geparkeerd staande auto's. Moet je slechts een klein stukje door de Umweltzone rijden en verlaat je deze weer zonder te stoppen, dan is het risico dus nog te overzien.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
Tot 15 januari 2017 was er een overgangsperiode waarin de sticker verplicht was, maar er geen boete werd gegeven als de sticker ontbrak. Sinds 1 mei 2017 is het voor alle voertuigen verplicht. Heeft u hem niet dan krijgt u een boete van 68 euro.
Een milieusticker is een in Duitsland geldig bewijs dat een voertuig aan bepaalde emissienormen voldoet. In het Duits heet dit een umwelplakette of feinstaubplakette. Deze milieusticker is sinds 2008 verplicht in een groot aantal Duitse steden die tot milieuzones zijn verklaard.
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Het Ecovignet is een milieusticker, of eigenlijk een serie van 6 stickers, die verplicht zijn voor alle voertuigen die in Frankrijk toegang willen tot een milieuzone (Zone à Circulation Restreinte, ZCR).
Het Franse milieuvignet, Crit'Air genaamd, kost €4,51 (inclusief verzendkosten). De sticker heeft een onbepaalde geldigheidsduur (zolang de tekst maar leesbaar is) en hij is in heel Frankrijk geldig.
De meeste parkeergarages in Parijs zijn wel 24 uur per dag open en het is veiliger dan parkeren op straat. Uiteraard hoef je je wagen niet een heel etmaal te stallen, bij de meeste garages betaal je per uur. Het uurtarief ligt in het centrum tussen de 3 à 4 euro.
Parkeer je auto aan de rand van de stad, dichtbij een metrostation en pak vanaf hier de metro naar het centrum. Dit scheelt je heel wat parkeerkosten. Je zou misschien denken dat het een service is dat je gratis kunt parkeren bij je hotel, maar bij de meeste hotels moet je betalen voor je parkeerplek.
Parkeren op straat in Parijs
Voor het parkeren op straat gelden van 9 tot 20 uur tarieven tussen de € 4,- en € 6,- per uur, met een maximum parkeerduur van 6 uur. Op zondag is parkeren gratis, net zoals op feestdagen.
Met de auto
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
De milieusticker kan alléén online besteld worden op de officiële website van Crit'Air (Externe link) . Dit is de enige officiële website om het vignet te bestellen! Er bestaan andere aanbieders, maar die vragen een veelvoud van de prijs. Houd bij de bestelling je creditcard en kentekenbewijs bij de hand.
Parijs behoort tot een van de meest bezochte steden ter wereld en is zowel geliefd bij de franse bezoekers als bij toeristen. Je kan zoveel doen in Parijs van slenteren over de champse-leysee of de bezienswaardigheden af gaan zoals Eiffeltoren en de Notre Dame of breng een bezoek aan het Louvre.
De stad staat steevast in de top 10 van duurste steden van Europa als het aankomt op overnachtingen en ook op het gebied van eten, drinken en bezienswaardigheden is Parijs geen budgetbestemming. Je kunt een stedentrip naar Parijs echter zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.