Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto's met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.
Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie. Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.
Hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren
Dat hoge olieverbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn TSI motoren.
Hoog olieverbruik
Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto's met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km... en zelfs 4 liter per 1.000 km hebben we al gehoord! Consumentenprogramma Radar wijdde er zelfs een aflevering aan. Hoewel minder vaak dan bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI, komt een verhoogd olieverbruik helaas ook bij andere motoren van Volkswagen-Audi voor.
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo. De 'T' in de naam staat voor 'turbo'. Een motor met FSI-techniek beschikt over een direct ingespoten inspuiting (link FSI) ontwikkeld door Bosch.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Wat is het verschil tussen TSI en TFSI? De termen TSI en TFSI betekenen hetzelfde, alleen gebruikt Volkswagen de term TSI en Audi de term TFSI.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
Fuel Stratified Injection (FSI) betekent brandstof gelaagde injectie; de brandstof wordt in 'lagen' in de verbrandingskamer gebracht waardoor een bepaalde verbranding ontstaat. Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo.
Helar SP LL-03 5W-30.
Audi zet tweecijferige getallen in om de vermogensklasse van zijn modellen aan te gaan duiden. Het getal komt voor de aanduiding van het type van motor te staan. Zo gebruikt Audi het getal 30 om motoren met vermogens tussen de 110 pk en 130 pk aan te duiden.
Synthetische olie. Viscositeit klasse SAE 5W-30.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Hoge kosten
De A4 en zijn coupébroertje de A5 hebben bovendien relatief hoge onderhoudskosten, maar er zijn vast Audi-specialisten te vinden met een schappelijk werkplaatstarief. Het meest kostbare zijn echter de (grote kans op) reparaties aan de motor.
Als we de apk-pechstatistieken erbij pakken voor modellen tussen 2003 en 2012 (deze zijn zeer populair op de tweedehandsmarkt), dan zien we dat de Audi A3 als degelijk en betrouwbaar naar voren komt. De meeste problemen komen vaak voor uit nalatig onderhoud.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto. Dat geeft de fabrikant zelf aan. In het instructieboekje staat verder: " De wagen kan met benzine worden getankt, die een hoger octaangetal heeft dan de motor nodig heeft.