CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Bij smartphones zonder oplader zit wel een usb C naar usb C kabel. Deze kabel past niet op oude usb A opladers, maar alleen op snelladers met een usb C poort. Koop dus altijd een usb C snellader voor bij je Samsung toestel zonder oplader, anders past de meegeleverde kabel niet.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De USB-C naar USB-A kabel is niet alleen geschikt voor het snel opladen maar ook synchroniseren van diverse smartphones en andere toestellen met een bijbehorende USB-C aansluiting. Bovendien ondersteunt hij een snellaadfunctie tot maar liefst 3A in combinatie met een 18W adapter.
Helaas. USB C kabels zijn niet allemaal hetzelfde. De naam komt namelijk vooral tot stand door de vorm en het type van de connector. Wat er tussen die connector en jouw apparaat gebeurt, dat is in veel gevallen compleet verschillend.
De meeste USB sticks, muizen en toetsenborden hebben een type A aansluiting. USB-B is een meer vierkante aansluiting die vooral voor printers gebruikt wordt. Mini USB vind je bijvoorbeeld terug bij wat oudere camera's, telefoons, externe harde schijven, et cetera. Micro USB is de kleinste USB variant.
Snelladen gaat echt snel tot de accu voor 80 procent vol is, daarna gaat het minder snel. Snelladen is duurder dan 'gewoon' publiek laden. Je betaalt bij een snellaadstation zo'n 63 cent per kWh. Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Om een auto met 3-faselader met een maximaal laadvermogen van 22 kW op maximale snelheid te kunnen laden is een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A nodig, in plaats van 3 x 25A. Dit is vrijwel nooit standaard aanwezig in je meterkast en moet dus aangelegd worden.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
USB-C snellader voor Samsung (Android)
Met meer dan 250 reviews / beoordelingen en ervaringen kun je het beste gaan voor de orginele snellader van Samsung, deze wordt geleverd met laadsnoer.
De stekker type 3 is een stekker die alleen in Frankrijk en Italië wordt gebruikt. De grootste verschillen met type 1 en 2 stekker zijn dat de type 3 stekker een klep en meer pinnen bevatten. In andere Europese landen wordt de type 3 stekker nog niet gebruikt.
Naast de voedingskabel is het ook verstandig om direct een datakabel mee te trekken. Naast een vaste internetverbinding (wat soms handig is) heb je ook altijd een datakabel nodig voor load balancing. Wij raden aan om de bekabeling altijd in een speciale slagvaste buis voor grondkabels te plaatsen.
Snelladen bij Fastned duurder
Dit komt volgens de aanbieder door de stijgende energieprijzen in Europa. Wilt u niks meer missen klik hier voor een voordelig Autovisie abonnement. Momenteel betaal je aan de laadpaal per kilowattuur 68 eurocent. Heb je een abonnement, dan betaal je 45 eurocent per kilowattuur.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
Typische aansluitingen zijn 20A, 40A of 63A. Indien u wil kunnen laden aan 7,4kW of 22kW hebt u minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A. Aangezien u ook nog uw licht wil kunnen aandoen en elektrisch wil koken of verwarmen dient er boven het vermogen van uw laadpaal nog marge te zijn voor deze apparaten.
Als je een snellader thuis hebt, kun je deze auto in theorie met 22kWhh opladen wat je heel wat uren scheelt! Belangrijk: let erop dat je auto wel geschikt moet zijn om aan een snellader te koppelen. Je auto moet beschikken over een snellaad-aansluiting.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
USB-C is sneller dan USB 3
USB 3.0 heeft een maximale overdrachtsnelheid van 5Gb/s. USB-C heeft een maximale overdrachtsnelheid van 10Gb/s. Thunderbolt 3 heeft een maximale overdrachtsnelheid van 40Gb/s.
Usb C is een multifunctionele kabel met een ovale aansluiting. Laad je smartphone snel op, zet data over of sluit een monitor aan op je laptop. Een usb C kabel ondersteunt verschillende protocollen, zoals Thunderbolt, Display Port, Power Delivery en Quick Charge.