Zonder trekhaak valt een fietsendrager voor de trekhaak uiteraard af. Tenzij je een trekhaak laat monteren: reken er wel op dat een trekhaak laten monteren een flinke uitgave is (ca. € 800 tot wel € 2000). Zonder trekhaak blijven de dakdrager voor fietsen en de achterklepdrager over.
Een fietsendrager zonder trekhaak werkt door gebruik te maken van alternatieve bevestigingspunten, zoals de achterklep of dakdragers van je auto. Er zijn verschillende manieren om een fiets mee te nemen op de auto, waaronder het gebruik van een fietsendrager op de trekhaak, op de achterklep of een dakdrager.
Hoewel een trekhaak de makkelijkste manier is om een fietsendrager achterop te monteren, is het geen vereiste . Merken als Thule verkopen afneembare rekken die op de achterkant van een sedan of hatchback rusten, en die tot drie fietsen kunnen dragen – hoewel we zeker aanraden om er niet meer dan twee te dragen.
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
Als je geen trekhaak hebt (of de trekhaak voor iets anders moet gebruiken) biedt een achterklepdrager uitkomst. Deze bevestig je aan de achterklep. Hij kost een stuk minder dan een trekhaakdrager.
Ook zonder trekhaak kun je fietsen met de auto vervoeren. Bijvoorbeeld met een fietsendrager voor de achterklep. Deze zijn zeer betaalbaar in vergelijking tot trekhaakdragers. Het laadvermogen is echter veel lager: ze zijn alleen geschikt voor lichte fietsen als mountainbikes, kinderfietsen en racefietsen.
Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Een witte kentekenplaat is verplicht voor aanhangwagens met een maximum toegestane massa tot 750 kg en lastdragers, zoals fietsendragers, die het zicht op het kenteken van het voertuig belemmeren.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
Moet u uw fietsen op een autodrager vervoeren, maar hebt u geen trekhaak op uw auto? Kofferbakfietsendragers zijn de redding! Ontworpen om met een riemsysteem aan de achterkant van een voertuig te bevestigen, maakt een op de kofferbak gemonteerde fietsendrager het gebruik van een autodrager voor vrijwel elke auto mogelijk - geen trekhaak vereist !
Met een fietsendrager op de achterklep kun je tot wel 3 fietsen vervoeren. Let op: vanwege de draagkracht van zowel de achterklep als het dak, is het vrijwel onmogelijk om elektrische fietsen te vervoeren zonder een trekhaak.
Boot bike racks . Thule boot bike racks zijn eenvoudig te installeren en nog eenvoudiger te gebruiken. Perfect voor voertuigen zonder trekhaak of koppeling, boot bike racks laten u uw fietsen op een handige hoogte laden.
Fietsendragers voor op de trekhaak worden op de trekhaak van uw auto gemonteerd. Om dit type fietsendrager te kunnen gebruiken, hebt u dus een trekhaak nodig .
Wat kost een trekhaak monteren? De exacte kosten zijn zéér afhankelijk van het type trekhaak en het gewenste pakket met opties. De kosten liggen tussen de € 800 en soms wel € 2000 voor de trekhaak en de montage.
Veel middenklasse auto's hebben een maximale kogeldruk van 75 kilo. Dan is het vervoeren van twee elektrische fietsen geen probleem. Kleinere auto's hebben vaak 30 tot 50 kg kogeldruk. Dat is ontoereikend voor het vervoer van twee elektrische fietsen op de trekhaak.
Als de kogeldruk te hoog is, zorgt dit voor een slechte wegligging. Bij een (te) hoge kogeldruk zakt de achterkant van uw auto te ver in. Daardoor heeft de auto minder grip aan de voorzijde. Daarnaast loopt u het risico om over hobbels en drempels de auto aan de achterzijde te beschadigen.
Deze staat namelijk aangeduid op het typeplaatje van de trekhaak. Op het typeplaatje vind je de kogeldruk achter vert. load terug. Deze wordt altijd aangeduid met een S inclusief het verticale gewicht in kg.
Op de fietsendrager mogen niet meer fietsen bevestigd zijn dan waar het verlengstuk voor is bedoeld. Een fietsendrager voor twee fietsen is dus niet bedoeld voor het vervoeren van drie fietsen. Het gewicht van de fietsen mag in totaal niet hoger zijn dan de maximale kogeldruk.
Kentekenplaat op fietsendrager
Blokkeert een fietsendrager het zicht op de kentekenplaat? Dan heeft u een witte kentekenplaat nodig. Op deze kentekenplaat staat de cijfer-lettercombinatie die door de fietsdrager niet goed zichtbaar is.
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor personenauto's met een fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto's.
Passen deze fietsendragers op elke trekhaak? Het antwoord daarop is nee, want niet alle trekhaken zijn gelijk en daar moet u rekening mee houden.
Met een lading op het dak kunnen de rijeigenschappen van het voertuig, de remprestaties en de gevoeligheid voor zijwind veranderen. Er moet in alle rijomstandigheden op worden gelet dat de controle behouden blijft bij een veilige snelheid, maar mag in geen geval de 130 km/u overschrijden.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.