– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht.
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
Om beroep te kunnen doen op de garantie zal u het aankoopbewijs van het product moeten kunnen voorleggen. Idealerwijze is dat inderdaad het kasticket of de factuur. De verkoper moet in elk geval de datum van uw aankoop kunnen vaststellen, samen met een concrete omschrijving van het product.
Het product is niet goed
In dat geval kan de verkoper u niet wegsturen als u de bon niet meer hebt. Wel kan hij u vragen om op een andere manier te bewijzen dat u dit product gekocht hebt bij deze winkel. Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
Stuurt u geen factuur, dan kan die verjaren. De klant hoeft dan vaak niet meer te betalen. Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is.
Goederen en diensten aan particulieren
Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties: U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Wanneer je in een winkel iets koopt, krijg je een kassabon van de verkoper. Dit is ook een betalingsbewijs, aankoopbewijs èn garantiebewijs die van pas kan komen in het geval dat je het artikel wilt ruilen, terugbrengen of voor belastingdienst. Een belangrijk document dus!
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Bij reparatie valt je product binnen een bepaalde termijn onder garantie en dan heb je geen verpakking nodig. Winkels die zeggen dat voor reparatie de verpakking nodig is kan je vragen waarom ze de verpakking nodig hebben.
Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft. Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant. U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is.
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Kan ik mijn geld terug krijgen zonder aankoopbewijs? Nee, als je een artikel terugbrengt en je geld terug wilt, dien je in het bezit zijn van de kassabon.
Als een factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting. Bovendien is dit ook een factuurgebrek dat is aan te merken als een verzuim, waarvoor een boete van een paar duizend euro's per onjuist factuur kan worden opgelegd.
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
uw naam en adres. het factuurnummer. de factuurdatum. datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd.
De garantie is bedoeld om u als consument te beschermen, zodat u van een deugdelijk product kunt genieten. Om aanspraak te kunnen maken op de garantie, dient het product normaal gebruikt te worden, zoals redelijkerwijs mag worden verwacht.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
7:9 BW heeft de verkoper twee hoofdverplichtingen. De verkoper dient de zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en hij dient de zaak aan de koper af te leveren. Een aanvullend vereiste staat in art. 7:17 BW: de verkochte zaak moet conform zijn.