Leerkrachten of directieleden mogen iets dat in je schooltas of broekzak zit op te vragen als ze vinden dat je de les stoort. Maar ze mogen er zelf niet in kijken. Ze hebben ook niet het recht om jou te fouilleren. Dit geldt ook bij het doorzoeken van jouw locker of op schoolexcursies.
Lijfelijke straffen zijn bij wet verboden. In de onderwijswetten zijn verder geen regels over straffen vastgelegd. De school mag deze dus zelf opstellen. Een middelbare school moet de regels opnemen in het leerlingenstatuut en een basisschool in het schoolreglement.
Er bestaat geen wetgeving die hier iets over zegt. Wel is het zo dat dat scholen straffen mogen opleggen, zolang die 'redelijk' en 'proportioneel' zijn. Een telefoon een week lang in bewaring nemen is waarschijnlijk disproportioneel.
Er bestaan geen wetten die scholen verplichten om leerlingen water te laten drinken tijdens de les of tijdens examens. Veel scholen verbieden het dan ook, meestal om praktische redenen. Leerlingen de hele dag water laten drinken wordt nochtans sterk aangemoedigd door experten, waaronder Gezond Leven.
Vroeger, hadden ze nog niet echt school. Dat hadden ze wel, maar in kleine maten. De kinderen kregen thuis les van slaven die hier voor ,zo door hen gezegd, gemaakt waren. Deze slaven werden niet goed verzorgd en kregen weinig eten, en in de les hadden de kinderen gezag over de slaven.
Wat is een schoolreglement? In het schoolreglement vind je de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school. Over de inhoud van het reglement vindt overleg plaats in de schoolraad.
Ten eerste: je leraar mag nooit zomaar je smartphone fysiek afpakken. Ze moeten altijd vragen of je die wil geven, op straffe van bijvoorbeeld schorsing als je het niet doet. ,,Een straf opleggen mag sowieso niet als er niet van te voren afspraken zijn gemaakt”, zegt Pardoen.
Dan kunt u bezwaar maken bij de schoolleiding. Ook is het goed om uw punt in te brengen in de medezeggenschapsraad op school. In het voortgezet onderwijs moet de medezeggenschapsraad vooraf instemmen met het lesuitvalbeleid van de school. Helpt dit niet, dan kunt u terecht bij de klachtencommissie van de school.
Als je méér dan 30 minuten te laat bent, mag je niet meer toegelaten worden tot het examen. De officiële term hiervoor is 'verhindering'. Als dit je overkomt, moet je aan de directeur van jouw school laten weten waarom je te laat bent.
Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …
Een school kan niet zomaar weigeren om een leerling in te schrijven. De toelatingsvoorwaarden en redenen om een leerling te weigeren liggen namelijk wettelijk vast. Scholen mogen geen eigen extra toelatingsvoorwaarden opleggen. 'Geen vrije plaats meer' is een wettige reden om een kind te weigeren.
Zorgplicht scholen
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt. Ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten en kinderen die worden aangemeld.
Jij moet op school komen, je huiswerk leren, doen wat je er gezegd wordt en je gedragen volgens de regels. Maar jij hebt ook recht op goed onderwijs, op een rechtvaardige behandeling. Als jij je best doet, mag je er op rekenen dat leraren en begeleiders je goed helpen.
Een school wordt als zeer zwak bestempeld door de inspectie als de school belangrijke tekortkomingen vertoont en leerlingen onvoldoende voorbereidt op hun leven na de schoolperiode.
Ouders, leerlingen en personeelsleden van een school kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen.
Scholen en instellingen moeten verplicht het ongeoorloofde verzuim melden bij de leerplichtambtenaar, via het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was.
Bij herhaaldelijk te laat komen:
De school zal de leerplichtambtenaar inschakelen als er geen verbetering optreedt: als een leerling in één schooljaar meer dan 7 maal ongeoorloofd te laat komt, dan meldt de school dit bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar neemt de casus over.
Er bestaat echter geen wettelijke maximum voor het aantal tussenuren. Jouw school mag zelf bepalen hoe het rooster in elkaar zit. Let er wel op dat de medezeggenschapsraad (MR) van jouw school adviesrecht heeft over het vaststellen van het rooster.
Een Duitse leraar die kinderen liet nablijven, moet zich daarvoor bij de rechter verantwoorden. Hij wordt verdacht van vrijheidsberoving en mishandeling. De 50-jarige man werkt op een middelbare school in Kaarst, vlak bij Düsseldorf.
Verantwoordelijkheid tonen. Gebruik je telefoon op gepaste momenten. Zodra je je telefoon hebt teruggekregen is het belangrijk dat je deze vanaf nu alleen op gepaste momenten gebruikt. Bespreek met je ouders wat volgens hen valt onder gepaste momenten en vraag wanneer je je telefoon niet mag gebruiken.
Een middelbare school mag uw kind maximaal een week schorsen. Uw kind heeft dan tijdelijk geen toegang tot de school of tot bepaalde lessen. Een school mag uw kind ook van school sturen. Schorsen en van school sturen zijn ordemaatregelen.
Iets leren eten, daar ben je namelijk nooit te oud voor. Het is wel zo dat je smaakzin nog evolueert en dat het voor kinderen een grotere uitdaging is om smaken zoals bitter en zuur te leren appreciëren. En uiteraard heeft ieder mens zijn eigen aangeboren smaakvoorkeuren.
Waarom regels? Regels stellen is een onderdeel van structuur bieden, kinderen leren wat wel en niet mag. Dit heeft niets te maken met of je een strenge of lieve leerkracht bent of wilt zijn. Regels geven kinderen inzicht in hoe en waar ze zich vrij kunnen bewegen.