Vaart u met uw pleziervaartuig van langer dan 15 en korter dan 25 meter?Dan moet u in Nederland een Klein Vaarbewijs hebben.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op mag.
Als jouw boot sneller kan varen dan 20 km/u, ongeacht het aantal pk, heb je een vaarbewijs nodig. De focus op de snelheid van de boot is met name vanwege een specifieke categorie vaartuigen die vaak onderwerp van discussie is op het water: waterscooters.
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor: pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter. motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski's en andere typen waterscooters.
Zonder vaarbewijs mag je dus nog steeds een boot besturen, mits de bestuurder minimaal 12 jaar oud is. Hoeveel Pk (paardenkracht) er achter de boot hangt maakt niet uit. Er is wel een duidelijke regel: wanneer uw boot harder kan dan 20 km/h, dan dient u in het bezit te zijn van een vaarbewijs.
Verschil tussen Vaarbewijs 1 en Vaarbewijs 2
Met Vaarbewijs 1 mag je op rivieren, kanalen en kleine meren varen. Met Vaarbewijs 2 (Vaarbewijs 1 + Vaarbewijs 2) mag je ook op de grote wateren varen, zoals de Waddenzee, de Oosterschelde, de Westerschelde, de Eems, de Dollard, het IJsselmeer, het IJmeer en het Markermeer.
Vaartest 4 Met de Gentle 590 tender met 500 kilogram bootgewicht vaar je met een 30 pk buitenboordmotor een tot een maximum snelheid van 35 kilometer per uur. Met 8 personen vaar je 14 kilometer per uur.
Het antwoord is relatief eenvoudig: nee, het is niet bijzonder moeilijk, vooral niet het Klein Vaarbewijs I. Dit examen bestaat voornamelijk uit meerkeuzevragen over theorie. Voor het Klein Vaarbewijs II, dat iets complexer is, is meer studie vereist, maar met de juiste voorbereiding is ook dit goed te doen.
Wat zijn de kosten voor Vaarbewijs 1? Voor het theorieboek, het KVB 1 examen en het vaarbewijs betaalt u €75,05. Daarnaast hangen de kosten af van het soort cursus dat u volgt. Stel dat u een dagcursus volgt van €150, dan bent u in totaal €225,05 kwijt.
Zonder vaarbewijs mag je niet harder dan 20 kilometer per uur varen, dan is een buitenboordmotor met een vermogen van maximaal 4 pk het beste om te kopen.
Geen vaarbewijs: €420. Ontbreken van de dodemansknop: €280.
Wij adviseren dan vaak om een motor met een maximaal vermogen van 4 PK te nemen en meestal blijf je dan onder de 20 km per uur. Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Dankzij een wetswijziging is uw vaarbewijs onbeperkt geldig. Als u wilt, kunt u uw vaarbewijs tegen betaling bij het CBR omruilen naar een nieuw model. Wij raden aan om dit te doen als u naar het buitenland gaat. Niet in alle landen is bekend dat de vervaldatum niet meer geldig is.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Heb je een vaarbewijs nodig om de wereld rond te zeilen? Over het algemeen gesproken, nee, je hebt geen vaarbewijs nodig om de wereld rond te zeilen . Hoewel er ongetwijfeld landen zijn waar vaarbewijzen een wettelijke vereiste zijn, is dat niet vanzelfsprekend.
Ja, het behalen van Vaarbewijs 2 is moeilijker dan Vaarbewijs 1, maar laat dat je niet afschrikken. Met de juiste aanpak is het goed haalbaar voor iedereen. Vaarbewijs 2 vraagt immers om een dieper inzicht en uitgebreidere kennis, omdat je met dit certificaat op grotere en meer veeleisende wateren mag varen.
Online cursus vaarbewijs
Dan is de videocursus een aanrader. Met deze cursus volg je korte video's van 2 tot 5 minuten met aansluitend CBR examenvragen. De lessen volg je op desktop, laptop, tablet of mobiel. Onbeperkt op je eigen tempo oefenen.
Er is geen praktijkexamen. Hoe ziet het examen eruit? Het examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 meerkeuzevragen. U krijgt onder andere vragen over wettelijke bepalingen, de waterwegen, de behandeling van voorstuwingswerktuigen en varen en manoeuvreren.
Vaarbewijs 1
Reken dan op zo'n 20 tot 40 uur studeren. Deze schatting omvat het doorwerken van studiemateriaal, het oefenen met examenvragen en de stof herhalen. Met een beetje ervaring? Dan kun je de klus waarschijnlijk klaren met 15 tot 30 uur studie.
Ja, het behalen van een vaarbewijs wordt vaak vergeleken met de complexiteit van een auto theorie-examen. Hoewel veel mensen zich afvragen of het moeilijk is, ligt het slagingspercentage bij de eerste poging rond de 65%. Met de juiste voorbereiding en een goede cursus is slagen zeker haalbaar.
Hoeveel fouten mag ik maken bij het vaarbewijsexamen? Bij het examen voor Vaarbewijs 1 mag je maximaal 24 punten fout maken om te slagen, aangezien het examen bestaat uit 40 meerkeuzevragen. Je moet minstens 56 punten behalen, wat overeenkomt met minimaal 70% van de totale score.
Als vuistregel geldt: bij een leeggewicht van 1000 kilogram is 59 kW (80 pk) doorgaans voldoende voor een veilige acceleratie. Bij een gewicht van anderhalve ton wordt een vermogen van circa 88 kW (120 pk) aanbevolen. Als een voertuig 2500 kilogram weegt, moet de motor ongeveer 147 kW (200 pk) produceren.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Dat is wel zo veilig.
De topsnelheid is 432 km/u en de sprint van 0 naar 96 (0-60mph) gaat in 1,67 seconde! Met een topsnelheid van 340 km/u zit de beperking vooral bij de bak- en overbrengingsverhoudingen. Met een langere eindoverbrenging zou 380 km/u haalbaar moeten zijn.