Iedereen die in Duitsland woont en een motorvoertuig heeft, is verplicht om Kfz-Steuer te betalen. Er bestaat een uitzondering voor mensen met een zware handicap: zij hoeven de belasting niet te betalen of krijgen 50 procent korting.
Hoe werkt de Duitse wegenbelasting
De Duitse wegenbelasting, die KFZ-Steuer wordt genoemd, is gebaseerd op de hoeveelheid co2 die een auto uitstoot volgens de fabrieksopgave. Voor elke gram co2 die een auto uitstoot moet per jaar bij een benzinemotor €2,- worden betaald en voor een dieselmotor €9,50.
Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
Je moet je rijbewijs en het kentekenbewijs van je auto bij je hebben. Verder is het belangrijk om een Europees schadeformulier mee te nemen, omdat je dan direct na een aanrijding het schadeformulier kunt invullen. Een visum is niet nodig in bij onze oosterburen.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
Vägskatt - Wegenbelasting in Zweden
De Zweden rekenen in kronen. Om tot het resultaat van de kosten voor de vägskatt te komen wordt er voor ieder voertuig een basistarief genomen. Het basistarief is 360 kronen (€35,73) Het bedrag dat hier bovenop komt, wordt bepaald op basis van het brandstoftype en de CO2-uitstoot.
Waar moet je als toerist rekening mee houden als je in Duitsland bent? 'Hou er rekening mee dat er in Duitsland echt, steekproefsgewijs, wordt gecontroleerd op de coronabewijzen en de noodzakelijke registratie vooraf. Niet alleen in de 30-kilometerzone achter de grens, maar ook bij parkeerplaatsen en benzinestations.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
Tol betalen vanaf oktober 2020
De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer maakte begin 2019 bekend dat de tol voor personenauto's op de Duitse snelwegen vanaf oktober 2020 zal worden ingevoerd. De hoogte van deze tol ligt tussen de 2,50 en 25 euro. De tol geldt alleen voor de snelwegen.
In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Wonen in Duitsland, betekent emigreren naar Duitsland. U blijft Nederlands staatsburger, maar bent in Duitsland belastingplichtig. Een belangrijke uitzondering hierop wordt gevormd door de inkomstenbelasting, althans als u in Nederland blijft werken. Verhuizen naar Duitsland biedt veelal economische voordelen.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
Voor Duitsland is een identiteitskaart voldoende om mee te reizen. Uw identiteitskaart of paspoort moet altijd geldig zijn tijdens uw verblijf. Nederlandse ingezetenen hebben voor Duitsland geen visum nodig.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
In Nederland verdien je in de provincies die grenzen aan Duitsland gemiddeld 31,10 euro per uur. Dat is ietsje lager dan in Noordrijn-Westfalen, waar je nog wel 31,60 euro verdient, maar hoger dan in Nedersaksen - in het noordwesten van Duitsland - waar het gemiddelde uurloon op 28,50 blijft steken.
Woningen in Duitsland zijn aanzienlijk goedkoper dan in Nederland, maar ook de kosten rondom de aankoop van een woning zoals kosten koper, gemeentebelastingen en de hypotheeklasten zijn beduidend lager.
De laagste winstbelasting binnen Europa kennen Cyprus en Ierland, een taxplanning kan dus fiscaal voordelig zijn.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
In Portugal betalen we in vergelijking tot veel andere landen weinig motorrijtuigenbelasting. Voorbeeld: voor een gemiddelde VW Golf diesel betaal je in Nederland €1.176 belasting per jaar. In Portugal is dat slechts €145. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel!