Garantie na reparatieOp een reparatie aan je auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heb je bijvoorbeeld 6 maanden garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kun je binnen die termijn van 6 maanden een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.
Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
Met een BOVAG-garantie hebben kopers van tweedehands auto's en extra zekerheid achter de arm. De garages en dealers die bij de BOVAG aangesloten zijn, bieden ook vaak een BOVAG-garantie aan. Deze garantie dekt ook verborgen defecten voor een duur van twaalf maanden.
Kom je termen tegen die je niet kent, dan helpen we met de handige tool Techneutentaal. Laat je jouw auto repareren bij een BOVAG-bedrijf dan krijg je standaard 6 maanden reparatiegarantie.
Je hebt de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Als er sprake is van een duurdere of niet goed uitgevoerde reparatie, dan kun je in sommige gevallen de garage aanspreken. Daarnaast kan de garage aansprakelijk zijn als je de auto met schade terug krijgt.
BOVAG Garantie houdt in dat jouw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
De meeste tweedehands auto's worden verkocht zonder garantie. Wat veel autohandelaren vergeten is dat consumenten geen afstand kunnen doen van wettelijke garantie (non-conformiteit). Dus ook als een consument een auto zonder garantie heeft gekocht heeft de consument altijd recht op de wettelijke garantie.
De garantietermijn van 2 jaar wordt opgeschort gedurende de herstellings- of vervangingsperiode. U geniet niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen termijn loopt verder vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de herstelling.
Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie. Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties. Er zit geen garantie op de verpakking van een product.
Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires. Onder BOVAG garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren.
Onder Bovag Garantie vallen alle reparaties en vervangingen van onderdelen die het gevolg zijn van een gebrek dat al aanwezig was op het moment van aankoop. Hierbij gaat het om verborgen gebreken die niet zichtbaar waren bij de aankoop, maar die wel direct na de aankoop zichtbaar werden.
In de praktijk betekent het dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder enige overlast oplossen.
Het BOVAG Keurmerk staat immers voor vertrouwen: daar hoort BOVAG Garantie ook bij. U bent echter niet verplicht BOVAG Garantie aan te bieden op gebruikte auto's - ook niet bij auto's boven de € 4.500,00 - tenzij u adverteert op viaBOVAG.nl. Dan is aanbieden van BOVAG Garantie wél verplicht.
Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop?Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.
Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.
Wanneer er binnen de 12 maanden wettelijke garantie iets kapot gaat aan de auto heb je niet altijd recht op herstel/vergoeding van datgene wat kapot is gegaan. Dit hangt namelijk van een heleboel factoren af zoals; Leeftijd en kilometerstand, prijs, merk en model van de auto en de informatie ten tijde van de verkoop.
Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf koopt. Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken. Als koper kan je ook geen afstand tekenen van de garantie, zo is per wet bepaald.
Met een Autotrust Garantie weet u precies waar u aan toe bent. En mocht er dan onverhoopt toch iets mis blijken te zijn met uw auto, dan kunt u altijd terecht bij één van de Autotrust Netwerkgarages bij u in de buurt.
Bij de aankoop van een consumptiegoed hebt u recht op de wettelijke garantie: de verkoper moet een garantie geven voor elk conformiteitsgebrek van het goed dat zich binnen de twee jaar na aankoop manifesteert. Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen.
Wanneer u een product heeft gekocht dat niet goed blijkt te zijn heeft u recht op herstel (reparatie) of vervanging (een nieuw product). Dit geldt ook indien er geen garantie is gegeven op het product.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
Een "redelijke" termijn hangt af van de aard van het goed en van de gebruiken in de sector. De herstelling van een wagen neemt doorgaans minder dan een week in beslag, maar de herstelling van een smartphone door een door de fabrikant erkend gespecialiseerd centrum kan tot 3 weken duren, of zelfs langer.
Informeer de verkoper binnen 2 maanden over het defect. Vraag de verkoper het product kosteloos te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn. Meestal is 14 dagen een redelijke termijn, soms langer. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en het product.
Van een gebrekkig product bij een koopovereenkomst, c.q. non-conformiteit bij een product, is sprake wanneer deze niet de eigenschappen bezit, die hiervan op grond van deze koopovereenkomst mochten worden verwacht. Wanneer dit al bij een normaal gebruik niet kan, is de non-conformiteit een gegeven.
BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar je je voertuig hebt gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kun je alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper.