Als het gaat om een aankoop via marktplaats bij een bedrijf, dan heb je recht op een goed product.Ook als de garantieperiode verlopen is. Een goed product is een product dat functioneert als je ervan mag verwachten. Wat je ervan mag verwachten hangt af van het soort product en hoe het aangeprezen is door de verkoper.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Helaas kan het voorkomen dat iemand via Marktplaats een product aanbiedt dat gestolen is. Op het moment dat je dit product koopt of verkoopt, maak je je schuldig aan heling. Zowel het kopen als het verkopen van een gestolen van een gestolen product wordt aangemerkt als heling en is dus strafbaar.
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Als iemand negatieve berichten over u verspreidt, vraag dan of hij hiermee stopt en de berichten verwijdert. Als de persoon weigert, kunt u aangifte doen bij de politie. U kunt de rechter vragen de dader te dwingen de berichten te verwijderen.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.
Je geld staat veilig op een tussenrekening en de verkoper wordt pas uitbetaald als jij het afgesproken product in orde hebt ontvangen. Product niet ontvangen, beschadigd of een afwijkend product ontvangen? Maak je melding binnen 7 dagen, anders wordt het geld automatisch uitbetaald aan de verkoper.
Veilig. We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Geen zorgen over je geld. Je ontvangt het afgesproken bedrag gegarandeerd bij een Betaalverzoek met iDEAL via Marktplaats.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Om zeker te weten wie u bent, vraagt de 'koper' u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar.
Marktplaats zal klachten zorgvuldig in overweging nemen en, voor zover de klacht daar om vraagt, terugkoppeling geven aan de Gebruiker die heeft geklaagd. Wij zullen ernaar streven binnen 14 dagen na het indienen van de klacht te reageren. Over de verdere details van de af-handeling zullen wij jou informeren.
"Bij deze nieuwe service ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper, maar ook wanneer het product beschadigd aankomt of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper", aldus Marktplaats. Het is nog niet bekend hoe Marktplaats die details gaat controleren.
Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.
Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken. Soms mag u van de verkoper ruilen. Of hij neemt het product terug en u krijgt een tegoedbon of geld terug.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.