Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje. Om de band te kunnen oppompen moet men de ventieldop van het ventiel halen.
Ventieldoppen zorgen ervoor dat er geen lucht ontsnapt
Met een ventieldop bent u in staat het ventiel van de auto goed af te sluiten. Dit is belangrijk omdat er zo geen lucht ontsnapt. Hierdoor wordt een constante bandenspanning gewaarborgd.
Ventieldoppen zorgen er dus op de eerste plaats voor dat uw banden zo goed mogelijk op de vereiste spanning blijven, wat bijdraagt aan uw veiligheid en rijcomfort. Maar ze zorgen er ook voor dat er geen stof of vuil als remslijpsel op of in uw ventiel terechtkomt.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
Ventieldoppen kopen doet u snel en gemakkelijk bij Winparts. Maar ook andere handige accessoires en onderdelen voor de wielen van uw auto vindt u in onze webshop. Voor velgen reparatiesets, wieldoppen, wielmoerkapjes, spoorverbreders of banden reparatiesets bent u bij Winparts ook aan het juiste adres!
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Het ventiel van een autoband vervangt men in principe bij iedere bandenwissel. Hiermee voorkomt men dat te oude ventielen worden gebruikt. Een ventiel veroudert in de loop van de tijd, waardoor deze kan gaan lekken.
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft.
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
Door veroudering, uitdroging of een beschadiging kan bij jouw autoband ventiel een lek ontstaan. De autoband blijft daardoor niet op spanning en zorgt voor meer brandstofverbruik en slijtage.
Ventieltrekkers. Dit zijn mensen die zich ergeren aan alle zaken die misgaan binnen organisaties. Ze hebben weinig vertrouwen in de leiding en andere afdelingen.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
De 4/3 ventielen zijn ook beschikbaar als proportionele stuurventielen. Deze ventielen zijn in staat om de stroming te meten en de richting waarin de stroming wordt gemeten te regelen.
Bij autobanden wordt het gebruik van stikstof steeds hoger. Stikstof in autobanden kun je herkennen aan de groene ventiel dop die gebruikt wordt.
Constante bandenspanning met stikstof in de banden
De moleculen van stikstof zijn groter dan die van lucht. Daardoor blijven ze beter in de band en loopt de spanning minder snel terug.
De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenautobanden in Europa 1,6 millimeter. Het is echter veiliger de banden bij minimaal 2 millimeter profieldiepte te vervangen. Winterbanden verliezen bij minder dan 4 millimeter profiel hun winterse eigenschappen.
Er bestaan verschillende soorten ventielen voor banden. De meest bekende varianten zijn Dunlop-Blitz (Hollands ventiel), Presta (Frans ventiel) en Schrader (Amerikaans ventiel).
Benamingen: Presta, Sclaverand, Frans (ook in NL), Belgisch (in B), raceventiel. Voor racefietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt. Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden.
Hoe vaak je jouw fietsbanden moet oppompen, hangt af van je gebruik. Hoe meer je fietst, hoe sneller de bandenspanning afneemt en je banden zacht zullen worden. Maar als je dan regelmatig je banden oppompt, is er niets aan de hand. Als richtlijn kun je om de twee maanden aanhouden.
Band met Hollands ventiel oppompen
Een voordeel is dat er geen voorbereiding nodig. Draai het zwarte of doorzichtige dopje los en bevestig de kop van de pomp meteen op het ventiel. Gebruik hiervoor een traditionele vloer- of handpomp en breng vervolgens lucht in de band.
De oorzaken van een klapband
Het normale barsten van een band is een gevolg van onjuist gebruik of slijtage. De meest voorkomende oorzaken zijn: rijden met te lage bandendruk (3/4 van de gevallen).
Hoe ontstaan scheurtjes in een autoband? Na verloop van tijd zal de kwaliteit van het rubber achteruitgaan. Dit proces wordt o.a. versneld door de in de lucht aanwezige Ozon, het Uv-licht, vocht en hoge temperaturen. Daarnaast ontstaan scheurtjes makkelijker door het rijden met een te lage bandenspanning.
M.a.w. de ventielen dienen volgens mij volledig vergoed te worden of vervangen door een deugdelijker onderdeel.