Je gebruikt je e-ticket om online in te checken of op de luchthaven. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je vanaf 48-24 uur voor vertrek online inchecken en bij sommige luchtvaartmaatschappijen is dit zelfs verplicht.
Met een e-ticket hoef je niet in te checken. Reis je van of naar een station met gesloten poortjes, ga dan naar een poortje en open deze met de vierkante code op het e-ticket. Let op: je kan de poortjes alleen openen door het e-ticket te laden en te tonen in de NS-app of met een uitgeprint e-ticket.
Houd je paspoort en e-tickets bij de hand om het incheckproces te versnellen. Als je geen ruimbagage in hoeft te checken, kun je ook bij de self-service palen op de luchthaven inchecken. Tegenwoordig kun je bij veel airlines ook online inchecken en een boarding pass uitprinten.
We raden je aan je ticket uit te printen, ofwel met behulp van het bevestigingsmailtje, ofwel via onze website. Je bent strikt genomen niet verplicht om je ticket uit te printen, maar op sommige luchthavens wil het incheckpersoneel wel uitgeprinte tickets zien.
Een smartphone met Android of Apple iOS; De NS-app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als 'Mijn tickets' niet in het menu staat, download dan de nieuwste versie van de app.
Een e-ticket moet gescand worden door een scanner. Soms is dit een vaste scanner zoals bij een NS-toegangspoortje of een mobiele scanner zoals bij een voetbalwedstrijd of concert. De scanners hebben hiervoor wel genoeg licht nodig. Zet daarom de helderheid van de smartphone hoger, zodat het ticket goed leesbaar is.
Een e-ticket of ticket is het bewijs van reservering voor jouw vlucht. Een e-ticket is hetzelfde als een vliegticket. Op een e-ticket staan je vluchtschema, ticketnummer en eventuele extra's vermeld. Uiterlijk binnen 3 dagen na betaling wordt jouw vliegticket per mail verstuurd.
Het verschil tussen een ticket en een boarding pass is dat een ticket het bewijs van aankoop van je reis is en je hiermee een plek in het vliegtuig reserveert, terwijl een boarding pass je ook daadwerkelijk toegang geeft tot de vlucht.
Het verschil tussen een vliegticket en een boardingpass zit hem in hun gebruik. Een vliegticket of E-ticket gebruik je om in te checken bij de incheckbalie en je boardingpass te krijgen. Met de boardingpass heb je toegang tot het airport en het vliegtuig. Vaak geeft je boardingpass ook recht op een bepaalde stoel.
Om te zien in welke rij je moet gaan staan kijk je op de digitale schermen. Hierop zie je de vertrektijd van het vliegtuig, de bestemming, het vluchtnummer, het rijnummer om in te checken, eventuele extra informatie en de gate-informatie.
Het internationale advies is om op luchthavens en in het vliegtuig een mondkapje te dragen. Dit geldt zowel voor passagiers als bemanning. Luchtvaartmaatschappijen nemen maatregelen om het risico op besmetting tijdens de vlucht te beperken. Vliegtuigen worden na elke vlucht ontsmet.
Wat mag er mee als ruimbagage? Van security mag vrijwel alles mee in je ruimbagage, behalve als het op de lijst van gevaarlijke voorwerpen staat. Check daarom eerst deze lijst met verboden voorwerpen. Twijfel je of je een bepaald voorwerp in je ingecheckte koffer mag meenemen, neem dan contact met ons op.
Het NS e ticket is 1 euro goedkoper dan een kaartje via de kaartautomaat op het station. Een kaartje via de kaartautomaat op het station heet nu een 'eenmalige OV-chipkaart', en je betaalt 1 euro extra.
Controleer of de printer aan staat en correct is aangesloten op de computer. Controleer of de printer genoeg geheugen beschikbaar heeft en sluit programma's die je niet gebruikt. Probeer om het ticket te printen als afbeelding: Open het PDF bestand.
Kan ik gekochte tickets doorsturen? Nee, een gekocht e-ticket is alleen zichtbaar en te gebruiken op de telefoon waar deze op is aangeschaft. E-tickets zijn niet door te sturen naar een ander persoon of telefoon.
Passagiers, die reizen met ingecheckte bagage en de online check-in service gebruiken, moeten nog steeds hun bagage afgeven bij de incheckbalie op de luchthaven. Onthouden!
Tijd is dus zeer kostbaar op de luchthavens. Een andere reden is dat het grondpersoneel van de airline vanaf een uur voor vertrek de laatste dingen bij de gate regelt. Hieronder vallen onder andere de controle of alle passagiers aanwezig zijn, zit alle ruimbagage aan boord en is er wel voldoende brandstof getankt.
Het kost je misschien wat meer tijd, maar het kan je wat meer rust geven als de baliemedewerker je handmatig incheckt. Bovendien kun je meteen je bagage afgeven. Voor de bagage drop-off staan vaak lange rijen en zelf bagage inchecken en labelen vindt niet iedereen handig. Dan maar wat eerder aanwezig.
Mocht het thuis niet lukken met printen dan kan je je boardingpass ook printen via de check-in zuilen of laten uitprinten door een medewerker van de check-in balie op de luchthaven. De mobiele boardingpass kun je downloaden op je smartphone. Met de QR-code kan de boardingpass op de airport worden gescand.
Geen boardingpass ontvangen? Als we uw reisdocumenten (zoals uw paspoort of visum) nog moeten controleren, ontvangt u mogelijk een incheckbevestiging in plaats van een boardingpass. In dat geval geven we u de boardingpass op de luchthaven. Ga naar de incheckbalie om het op te halen.
Surf naar http://www.connections.be/nl-be/myconnections en vul je reservatie nummer en je naam (zonder spaties of accenten) in.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
voor NS, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion, Arriva en Keolis. Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express).