Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen. In het slimste geval eindigt dat met een voorwaartse salto.
Het gebruik van ABS op motoren heeft het aantal motorongevallen en daarmee ook het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden onder motorrijders verminderd [39] [40]. ABS staat voor Anti-Lock Braking System, een systeem dat vermijdt dat wielen blokkeren wanneer er hard wordt geremd.
ABS op een motorfiets verhoogt uw veiligheid aanzienlijk . Wanneer u direct remt, stuurt het ABS signalen die worden ontvangen door een module en telt het het aantal keren dat het signaal wordt verzonden door de ring en sensor op het wiel.
Kan ik zonder ABS rijden? Ja, je kunt gewoon rijden in een voertuig zonder ABS of met een niet meer werkend ABS. Bedenk wel dat ABS een grote bijlage levert aan de veiligheid wanneer je hard moet remmen.
Wie een motorfiets zonder ABS berijdt en waarvan de remmen niet aan elkaar gekoppeld zijn, gebruikt tijdens een noodstop liefst enkel de voorrem. Jawel, wie een pure noodstop doet zal beter en harder en gecontroleerder remmen als hij die achterrem NIET gebruikt.
ABS ('Advanced Braking System') is voor nieuwe typegoedkeuringen verplicht vanaf 1-1-2016. Voor bestaande typegoedkeuringen en reeds geproduceerde voertuigen geldt echter de datum van 1-1-2017.
Er is veel bewijs dat suggereert dat ABS de veiligheid van motorvoertuigen verbetert . Studies tonen aan dat ABS betekent dat u 35 procent minder kans hebt om betrokken te raken bij een botsing of ongeval dan een voertuig zonder antiblokkeersysteem. Het is echter niet duidelijk of ze uw leven daadwerkelijk zullen redden.
Zijn er ook nadelen aan het ABS-systeem? Waar het ABS op een normale weg voor een kortere rem kan zorgen, zorgt het op een gladde of natte weg juist voor een langere remweg. Omdat de wielen op een hele natte of gladde weg heel snel blokkeren moet het ABS continu ingrijpen waardoor de remweg verlengd wordt.
Het ABS-systeem kan op alle motorfietsen worden gemonteerd, ongeacht merk en model. Dat is de service van MOTOR-ABS.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Ja, u kunt ABS toevoegen aan een motorfiets als het een ABS-ondersteund model is . Hoewel het mogelijk is om ABS te installeren op motorfietsen zonder ABS, raden experts dit af. U zult wielsensoren, een ECU-eenheid, een zekeringkast, enz. moeten kopen. De totale kosten zijn bijna hetzelfde als een nieuwe ABS-motorfiets.
De meeste moderne auto's zijn standaard uitgerust met ABS. Om te controleren of je auto ABS heeft, kun je tijdens het starten van de auto op het dashboard kijken.
Het repareren/vervangen van een ABS-sensor kost meestal €200 tot €300. Terwijl een reparatie aan de ABS-pomp zomaar €1200,- kan gaan kosten.
ABS-pomp van motorfiets reviseren
Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo'n €1000,-.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Wheelie control Wheelie control is een systeem dat voorkomt dat je motor te ver naar achteren helt als het voorwiel los van de weg komt.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen.
De meeste auto's hebben standaard ook ABS. Dus, ABS achteraf monteren is niet logisch gezien de kosten en complexiteit die ermee gepaard gaan . Het is een veel betere optie om een tweedehands auto/motorfiets te kopen die al standaard ABS heeft, of zelfs te kiezen voor een gloednieuwe auto/motorfiets met ABS.
Het is niet heel gevaarlijk om zo door te rijden, anders zou het een vereiste zijn bij de APK en nu is het een advies.
Nadelen van ABS
Het kan broos en verkleurd raken na verloop van tijd, waardoor de buitentoepassingen beperkt worden . Ontvlambaarheid: ABS-kunststof wordt geclassificeerd als een brandbaar materiaal en heeft een relatief lage weerstand tegen vuur. Het heeft de neiging te smelten en te branden, waarbij mogelijk giftige dampen vrijkomen.
Voertuigen zonder ABS lopen een groter risico om de controle te verliezen bij plotseling of hard remmen . Slippreventie: ABS voorkomt dat wielen blokkeren en slippen tijdens het remmen, wat een veelvoorkomende oorzaak is van ongelukken. Zonder ABS lopen voertuigen een groter risico om te slippen en de controle te verliezen.
Motor verbruikt niets bij afremmen op motor
Als je afremt op de motor wanneer je bergafwaarts rijdt, is minder sprake van hitte, slijtage en fading van de remmen. Hierdoor gaan je remmen langer mee en daal je veilig af. Maar je bespaart ook brandstof: de motor verbruikt even niks.
Het korte antwoord op de vraag: Ja, het is mogelijk om ABS in een auto te laten monteren, maar je kunt ABS niet in een auto laten monteren als deze nooit met ABS is aangeboden . Volgens online forums wordt het monteren van ABS in je auto afgeraden omdat het te duur is en er mogelijk geen garantie is op succes.
Bosch: uitvinder van ABS
Maar ABS voor gemotoriseerde voertuigen zag pas in de jaren 1970 het licht, mede dankzij de opkomst van de digitale technologie. In 1978 was het systeem als optie verkrijgbaar op de Mercedes Klasse S 116. Vandaag viert Bosch het 40-jarig bestaan van dit systeem.