Een splitsingsvergunning is nodig voor alle gebouwen die woonruimte hebben onder de huurprijsgrens. Deze grens is € 808,06 per maand. Er is vanuit huisvestingsoverwegingen geen bezwaar tegen de splitsing.
Kosten 2023
Kadastrale splitsingsvergunning: € 2.090,65 behandeling aanvraag per appartementsrecht dat door de splitsing ontstaat, met een maximum van € 41.813,00 per aanvraag.
Wat er precies nodig is, is per gemeente verschillend. Bij een bouwkundige splitsing is een bouwkundige tekening in de meeste gevallen noodzakelijk. Op de tekening is het gebouw in de staat voor de splitsing en na de splitsing daarna getekend. Op deze manier ziet de gemeente wat er gaat veranderen.
Een splitsingsvergunning is een vergunning tot het wijzigen van de kadastrale registratie. Dit houdt in dat bij het verdelen van een gebouw in verschillende appartementen en/of bedrijfsruimten, deze ruimten apart benoemd worden en een volgnummer krijgen in het Kadaster.
Er is sprake van een gesplitste woning, wanneer een bestaande woning wordt verkocht of verhuurd als meerdere zelfstandige woningen. Dit zorgt voor lagere maandlasten, maar kan ook sociale voordelen hebben bij bijvoorbeeld mantelzorg.
Ben je overtuigd dat je je woning wilt splitsen? Neem dan contact op met je gemeente en doe navraag of splitsing mogelijk is. Voor splitsen heb je vaak een vergunning nodig. De gemeente moet beslissen of er een extra huisnummer wordt toegekend.
Wanneer je een huis wilt verkopen moet de woning namelijk voorzien zijn van een eigen… Daarnaast is ook voor deze vorm van woning splitsing een omgevingsvergunning nodig. Na het verstrekken van de vergunning volgt echter nog een juridische procedure. Hierin legt de gemeente de splitsing kadastraal vast.
Een splitsingsakte is een document dat is opgesteld door een notaris. Daarmee wordt een gebouw is gesplitst in appartementsrechten. In de splitsingsakte – ook wel akte van splitsing genoemd – staat welke appartementsrechten dat zijn en waar zich die bevinden.
In de splitsingsakte staat welke delen van het gebouw voor gezamenlijk gebruik zijn van alle appartementseigenaren en welk delen van het gebouw privé zijn. Feitelijk geeft de akte dus aan hoe het pand is 'opgesplitst' en wie waar recht op heeft (de appartementsrechten).
Bij splitsing worden twee bedrijven niet samengevoegd op juridisch formele wijze zoals bij fusie. Bij splitsing wordt een onderdeel van een bestaande rechtspersoon/onderneming dat zich in hetzelfde jasje bevindt, afgescheiden en in een ander omhulsel gezet, eveneens onder algemene titel zoals bij fusie.
Meting en verwerking meestal binnen 20 werkdagen
De eigenaar ontvangt een brief van ons met de nieuwe perceelnummers en groottes. Als aanvrager krijgt u een leverbon en kadastraal kaartje met nieuwe perceelnummers.
Geldigheid vergunning en inschrijving splitsing in kadaster
De splitsingsvergunning is één jaar geldig. U moet binnen een jaar nadat de vergunning is afgegeven naar de notaris om de splitsing te laten inschrijven in het kadaster, anders kan uw vergunning worden ingetrokken.
Gesplitste woning op 1 huisnummer. Wanneer er op hetzelfde adres nog een zelfstandige woonruimte is, dan worden de bewoners van de andere woonruimte als medebewoners beschouwt. U kunt hier bezwaar tegen maken bij de belastingdienst. Gedeelde etage of onvrije etage.
Hoe kom ik aan een splitsingsakte? Bij de koop van een appartement krijgt u van de notaris de splitsingsakte en het splitsingsreglement van uw VvE. Als u het niet gekregen hebt, vraag de notaris hier dan naar. U kunt uw splitsingsakte ook door ATF VvE Beheer laten opvragen bij het kadaster.
Splitsen van een perceel in 5 stappen. Een kadastraal perceel kan gesplitst worden in 1 of meer nieuwe percelen. Deze kunnen verkocht worden of er kunnen specifieke rechten op gevestigd worden.
Vroeger moesten sommige ondernemingen een vestigingsvergunning hebben. Bij het verlenen van de vergunning werd gekeken of de ondernemer voldoende vakkennis had. Deze regel geldt sinds 1 juli 2007 niet meer. U hoeft dus geen vestigingsvergunning meer aan te vragen.
In het splitsingsreglement staat het volgende: Welke kosten aan het gebouw de appartementseigenaren betalen. De verzekering van het gebouw. Het beheer, gebruik en onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes.
Verjaringstermijn strijd met splitsingsakte: 20 jaar
Die verjaringstermijn begint te lopen op het moment dat de VvE bekend is geworden met de onrechtmatige situatie en zij opheffing daarvan kan vorderen.
Belangrijk om te onthouden is dat de akte van splitsing voorgaat op het huishoudelijk reglement. De wet gaat dan weer voor op de akte van splitsing. Op het moment dat een bepaling in het huishoudelijk reglement dus in strijd is met de wet of de akte van splitsing, zal die bepaling nietig zijn en geldt dus dit dus niet.
Er komen dus een of meerdere adressen bij en dit moet worden aangegeven bij het Kadaster. De kosten voor een splitsingstekening voor een kadastrale splitsing starten vanaf €150,-. Bij een bouwkundige splitsing wordt een pand ook vaak verdeeld in meerdere woningen, maar dan om deze te kunnen verhuren.
De statuten bestaan uit de (notarieel opgestelde) Akte van splitsing en kan worden uitgebreid met een Huishoudelijk Reglement. De splitsingsakte is bij het ontstaan van de VvE door de notaris opgesteld en vastgelegd. De notaris heeft daarmee het juridische fundament van de VvE gelegd.
Het is daarom vanzelfsprekend dat het wijzigen van de splitsingsakte de goedkeuring van alle leden moet krijgen. Dit is ook vastgelegd in artikel 5:139 lid 1: de splitsingsakte kan alleen gewijzigd worden wanneer alle eigenaren daarmee instemmen.
In de splitsingsakte staat hoe een gebouw is opgedeeld, uit hoeveel appartementen het bestaat en waar de gemeenschappelijke ruimten zijn. In de akte zijn de appartementsrechten vastgelegd. Ook vindt u in de akte het reglement van de vve (vereniging van eigenaren).
Wilt u twee woningen samenvoegen tot 1 woning? Hiermee onttrekt u een woning aan het woningbestand. Daarom hebt u een omzettingsvergunning (voorheen: onttrekkingsvergunning) van de gemeente nodig. Het kan zijn dat u ook een omgevingsvergunning nodig hebt, voor de verbouwing zelf.
Tijdelijk huurcontract
Als u de kamer tijdelijk, voor een afgesproken huurtermijn (bepaalde tijd) van niet meer dan 5 jaar, heeft (onder)verhuurd, dan gelden andere regels. Zo kunt u de huur niet tussentijds opzeggen, de huurder wel.