Een digitale tachograaf gaat niet zonder een bestuurderskaart (ook wel chauffeurspas genoemd). Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een bestuurderskaart nodig om dit voertuig te mogen besturen.
Ja, een chauffeur die een voertuig bestuurt dat uitgerust is met een digitale tachograaf is inderdaad verplicht een bestuurderskaart te gebruiken, wanneer het voertuig en het vervoer in kwestie onderworpen is aan de naleving van de Verordening (EEG) n° 561/2006 inzake de registratie van de rij-en rusttijden.
Uitzonderingen in Nederland
Voertuigen voor goederenvervoer van, of zonder bestuurder gehuurd door landbouw-, tuinbouw-, hoveniers-, bosbouw-, veeteelt- of visserijbedrijven die in het kader van hun eigen bedrijvigheid worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van het bedrijf.
Sinds 1 mei 2006 moeten nieuwe voertuigen zijn voorzien van een digitale tachograaf. Door het gebruik van een bestuurderskaart en het opslaan van de gegevens in de tachograaf zelf is het moeilijker geworden om te manipuleren met de geregistreerde gegevens. Het apparaat biedt meer inzicht in de rij- en rusttijden.
Deze kaart is te verkrijgen via het KIWA register. Kun je deze chauffeurspas bij controle niet tonen dan loopt je het risico bekeurd te worden. De basiskwalificatie Code 95 is enkel voor zakelijke rijders/beroepschauffeurs. Code 95 is niet noodzakelijk als het particulier gebruik betreft.
U heeft geen Code 95 op uw rijbewijs nodig als u voldoet aan alle volgende voorwaarden: U bent als bestuurder van het voertuig actief in plattelandsgebieden voor het bevoorraden van de eigen onderneming.U biedt als vervoerder geen vervoersdiensten aan.
Wanneer rijbewijs C/C1? De houder van een rijbewijs C mag andere voertuigen dan die van de categorieën D of D1 besturen, met een maximale toegelaten massa van meer dan 7.500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste 8 passagiers, de bestuurder niet meegerekend.
Kosten. Het tarief voor de vergunning is door de overheid vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren en zijn inclusief 21% btw. Een bestuurderskaart kost €133,10.
Kostprijs. Op een bestuurderspas is een retributie van toepassing die jaarlijks wordt aangepast aan het indexcijfer. De kostprijs voor het jaar 2023 bedraagt: 23,43 euro.
Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Wie betaalt de kosten van de chauffeurskaart? In de CAO beroepsgoederenvervoer 2006 is afgesproken dat de werkgever 1 keer in de 5 jaar de kosten voor de chauffeurskaart betaald.
U kunt een chauffeurskaart aanvragen bij Kiwa Register, via het online aanvraagformulier.
Bestuurderskaarten moeten uiterlijk 1 maal per 28 dagen worden gedownload. Dat betekent dat uw werkgever eenmaal in de 28 dagen de gegevens moet kopiëren vanuit uw bestuurderskaart naar een computer op de zaak. Volgens het ArbeidsTijdenBesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
Belangrijk is dat de werkgever niet verplicht is de kosten te dekken voor het verkrijgen van de kaart, maar hij/zij kan vrijwillig besluiten om het betaalde bedrag deels of volledig terug te betalen aan de chauffeur.
Er wordt bij een bestuurderskaart vaak gepraat over G1 en G2 en V1, V2 en V3. De G staat voor generatie. - G1 is de digitale tachograaf generatie 1. - G2 is de digitale tachograaf generatie 2 (ook bekend als de slimme tacho) De V staat voor versie.
Een aanvraag voor een bestuurderskaart kan alleen via het aanvraagportal van Kiwa Register ingediend worden.
Om taxichauffeur te worden heb je in ieder geval een rijbewijs-B en een aantal jaren rijervaring nodig. Daarnaast is het sinds 2004 verplicht om een chauffeurspas of taxipas te hebben.
Aangezien een bestuurderskaart voor de digitale tachograaf slechts een maximale geldigheidsduur van vijf jaar heeft, moet tijdig de aanvraag tot vernieuwing van deze kaart opgestart worden.
Zodra de documenten en de betaling ontvangen zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is de levertermijn van uw kaart 15 werkdagen; U krijgt een bericht van AMP over de bezorging of het afhalen van uw kaart.
Als u beroepschauffeur op een vrachtauto en/of bus wilt worden, moet u de code 95 (basiskwalificatie) halen. Nadat u bent geslaagd voor de examens en toetsen, laat u de code 95 op uw rijbewijs bijschrijven. Deze code is vijf jaar geldig. Iedere vijf jaar verlengt u de code 95 door nascholing te volgen.
Met een rijbewijs C mag je een vrachtwagen besturen en met een CE-rijbewijs mag je ook een aanhangwagen koppelen. Sinds 2009 heb je zelfs in bepaalde gevallen ook een bewijs van vakbekwaamheid nodig; de zogenoemde code 95.
Met een Vrachtauto met aanhanger rijbewijs CE mag u: met een vrachtauto een aanhanger trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg.