Een tweede niet minder belangrijk punt van radars was de navigatie van de eigen vliegtuigen. In de Tweede Wereldoorlog heeft de radar door met name de Engelse en Duitse krijgsmacht een geweldige stap voorwaarts gemaakt en waren er aan het einde van oorlog zo'n 300 systemen ontwikkeld.
De Air-to-surface-vessel (ASV) Mark I, die gebruikmaakte van elektronica die vergelijkbaar was met die van de AI-sets, was de eerste radar die in vliegtuigen werd meegevoerd en die begin 1940 in gebruik werd genomen. Deze werd snel vervangen door de verbeterde Mark II, die was voorzien van zijscanantennes waarmee het vliegtuig in één keer twee keer het gebied kon afspeuren.
SJ-radar was een type S-band (10-cm) radarset die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Amerikaanse onderzeeërs werd gebruikt . Het wijdverbreide gebruik van de SJ-radar, gecombineerd met het zeer lage gebruik van radar in de Japanse Keizerlijke Marine, gaf de Amerikaanse marine een grote operationele flexibiliteit in haar onderzeeërcampagne in de Stille Oceaan.
Maar een technische missie naar Duitsland in 1940 zette de Japanners ertoe aan om te beginnen met de ontwikkeling van een pulsradar en in november 1941 had de Keizerlijke Marine een landgebaseerd pulsradarsysteem gebouwd.
April 1935: Brits patent voor radarsysteem voor luchtverdediging verleend aan Robert Watson-Watt . Veel wetenschappers en ingenieurs droegen bij aan de ontwikkeling van radarsystemen, die een cruciale rol speelden in de geallieerde overwinning in WOII.
De Tweede Wereldoorlog was 'succesvol', wat militaire uitvindingen betreft. De bekendste is wellicht de atoombom, maar ook de radar en de antitankwapens waren bekende uitvindingen. De uitvindingen op zee worden vaak onderschat. Onterecht, want de voorraden en soldaten moesten over zee vervoerd worden.
In dit artikel wordt een gepersonaliseerd perspectief gegeven op de manier waarop radar door zeelieden is gebruikt sinds de eerste radars in grote aantallen op de Amerikaanse en Britse vloten verschenen in 1942 .
Een veelvoorkomend misverstand bij het publiek is het idee dat de Duitsers geen radar hadden aan het begin van WOII . Ze hadden niet alleen een goede langeafstandsradar voor vroege waarschuwing, de Freya van Gema, maar ook een marineversie ervan, geïnstalleerd in hun pocket battleships.
Gedurende deze periode werd Tokio tweemaal getroffen door brandbommen: de eerste keer was op 25 februari 1945, toen 174 B-29 bommenwerpers ongeveer 2,6 vierkante meter vernietigden. km van de stad, waarbij voor dit doel 453,7 ton voornamelijk brandbommen werd gebruikt.
Na de dood van de Amerikaanse president Roosevelt is het zijn opvolger Harry S. Truman die in augustus 1945 besluit 2 atoombommen af te werpen op Japan. Het doel is om zo snel mogelijk een einde te maken aan de oorlog in de Grote Oceaan . Op 6 augustus valt een atoombom op de havenstad Hiroshima.
Sonar kan worden gebruikt als een middel voor akoestische locatiebepaling en voor het meten van de echokarakteristieken van "doelen" in het water. Akoestische locatiebepaling in de lucht werd gebruikt vóór de introductie van radar .
Typhoonklasse. De Typhoonklasse is een type kernaangedreven onderzeeboot ingezet door de Sovjet-marine in de jaren 1980. Met een waterverplaatsing van 26.000 ton zijn de Typhoons de grootste onderzeeërs ooit gebouwd.
Ondergedoken U-boten konden worden gedetecteerd met behulp van sonar en hydrofoons . Destroyer escorts hadden kanonnen en torpedo's om boven water U-boten aan te vallen, kleine egelbommen die ontploften als ze ondergedoken U-boten raakten, en krachtige onderwater dieptebommen die konden worden ingesteld om op specifieke diepten te ontploffen.
In de luchtvaart kunnen vliegtuigen worden uitgerust met radarapparaten die waarschuwen voor vliegtuigen of andere obstakels op of nabij hun pad, weersinformatie weergeven en nauwkeurige hoogtemetingen geven. Het eerste commerciële apparaat dat op vliegtuigen werd gemonteerd, was een Bell Lab-eenheid uit 1938 op sommige vliegtuigen van United Air Lines.
Vlak voor de Duitse inval op 10 mei 1940 had de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger 125 werkende vliegtuigen ter beschikking. Het ging om 23 Fokkers G-1, 28 Fokkers D-XXI, 11 Douglas 8a-3n toestellen, 9 Fokkers T-V, 11 Fokkers C-V, 21 Fokkers C-X en 16 Koolhoven FK-51 toestellen.
Radar - of radiodetectie en -afstandsbepaling - was een van de belangrijkste factoren in het succes van de Britse luchtverdediging tijdens de Slag om Engeland . Radar kon worden gebruikt om binnenkomende vijandelijke vliegtuigen te detecteren en lokaliseren.
Dat een sterk beleid geen overbodige luxe is, blijkt omdat Den Helder de meest gebombardeerde stad van Nederland is. De stad is ongeveer 200 keer gebombardeerd.
Toen in Europa de Tweede Wereldoorlog uitbrak, vormde Japan een verbond met Duitsland en Italië. Japan kwam in de oorlog door Pearl Harbor aan te vallen in 1941, en het conflict duurde tot 1945, toen twee atoombommen werden gegooid op Hiroshima en Nagasaki.
Toch is dat niet altijd de goede benaming want het was vaak wel de bedoeling om de bommen op doelen in Nederlandse steden te laten vallen. Maar ze werden alleen slecht uitgevoerd. Zo werden in 1944 Deventer, Arnhem, Enschede en Nijmegen gebombardeerd. Bommen in de laadruimte van een bommenwerper.
De Japanse inferioriteit op het gebied van radartechnologie was het gevolg van het gebrek aan diepgang in de Japanse technische basis en van verwaarlozing door de militaire en marineleiding .
Het woord 'mof' kennen we als scheldwoord voor een Duitser en wordt door zowel Nederlanders als Vlamingen gebruikt. Moffen duidde aanvankelijk vooral op de Duitsers uit Westfalen, die onder de Nederlanders bekend stonden als nors, boers en onfatsoenlijk, maar is later een scheldwoord geworden voor elke Duitser.
Het Schlieffenplan, een aanvalsplan waarin stap voor stap is uitgedacht hoe de Fransen moeten worden verslagen. Eerst zou het Franse leger zoveel mogelijk worden weggelokt naar Elzas-Lotharingen. Dan komen de Duitsers stiekem langs de andere kant door België opgerukt.
Simpel gezegd, radar laat zien wat er rondom de boot gebeurt, ongeacht duisternis, neerslag en slecht zicht. Of u nu een drukke scheepvaartroute oversteekt in dikke mist, uitkijkt naar zware buien op zee of in het donker een haveningang zoekt, radar vormt een belangrijk hulpmiddel voor navigatie en veiligheid.
Hoewel Radio Detection and Ranging (radar) en Sound Navigation and Ranging (sonar) afhankelijk zijn van twee fundamenteel verschillende soorten golftransmissies, zijn beide remote sensing-systemen . Radar zendt elektromagnetische golven uit, terwijl sonar akoestische golven uitzendt.
Radar werd oorspronkelijk ontwikkeld door de Britten tijdens de Tweede Wereldoorlog en was een belangrijk hulpmiddel voor de Amerikaanse strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog. RADAR, in 1940 door de Amerikaanse marine bedacht, stelde het leger in staat een nieuw landingshulpmiddel aan te passen en te gebruiken, genaamd Ground Control Approach (GCA).