Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
ARMEDANGELS wordt wel eens de duurzame tegenhanger van H&M genoemd. Het duurzame merk gaat mee met trends, produceert items die op dat moment helemaal hip zijn, maar doet dit wel altijd op een bewuste manier. Ook kun je hier voor nog geen €25 goed terecht voor een fijn basic shirt.
Duurzaam betekent van origine dan ook dat iets lang meegaat, dat het weinig aan slijtage of bederf onderhevig is. Tegenwoordig wordt het begrip duurzaam vaker toegepast wanneer iets minder belastend is voor het milieu. Dit is ook wat bedoeld wordt als iets 'groen' genoemd wordt.
Ook bij leveranciers van Boohoo.com in het Verenigd Koninkrijk zitten een aantal dingen niet pluis. Arbeiders zouden er werken in onveilige omstandigheden en zouden onder het minimumloon worden betaald. De fast fashion-bedrijven zelf besteden de productie vaak uit aan aannemers en onderaannemers.
In de praktijk blijkt dat de SHEIN collecties niet in ethische omstandigheden gemaakt worden. In de onderzoeken van Public Eye worden er onveilige werksituaties gerapporteerd, lage lonen en veel overuren.
Kleding van onder andere Nike en Tommy Hilfiger wordt nog steeds gemaakt door Oeigoerse dwangarbeiders. De Nederlandse bedrijven C&A, Tommy Hilfiger, Nike en Calvin Klein importeren en verkopen nog altijd kleding die gemaakt is door dwangarbeiders in Chinese concentratiekampen.
Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen.
De ILO spreekt van kinderarbeid wanneer kinderen onder de 12 jaar werken, wanneer kinderen tussen de 12 en 14 jaar zwaar werk moeten doen en wanneer kinderen onder de 18 jaar gevaarlijk werk moeten doen. Gevaarlijk werk is al het werk wat mogelijk de gezondheid en veiligheid van kinderen beschadigd (ILO, 2017b).
Onze productielocaties.
Zeeman heeft geen eigen fabrieken en er wordt in de fabrieken dus ook voor andere merken en retailers geproduceerd. Wij investeren in lange termijnrelaties en kennen de fabrieken met wie we samenwerken. Al onze fabrieken hebben onze gedragscode ondertekend.
Primark heeft geen eigen fabrieken en kiest de partijen met wie ze samenwerkt heel zorgvuldig. Elke fabriek die Primark-producten maakt, moet zich houden aan de Gedragscode van Primark.
Hennes & Mauritz (H&M) is een Zweedse modeketen met in 2019 bijna 5100 filialen in 74 verschillende landen en circa 126.000 medewerkers.
Volgens het duurzaamheidsrapport van H&M wordt 20 procent van de vezels van de verzamelde kleding gerecycled en hergebruikt. Het bedrijf benadrukt dat het niet méér vezels kan gebruiken zonder in te leveren op kwaliteit.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
In Azië, en met name India, komt kinderarbeid het meeste voor. In veel landen in Afrika werkt bijna een derde van de kinderen (Unicef, 2019). De meeste kindarbeiders, 112 miljoen, werken in de landbouw. Bijna 48 miljoen kinderen werken in de dienstverlening of industrie.
Denk bijvoorbeeld aan natuursteen, kleding, elektronica en specifieke ingrediënten zoals mica in cosmetica. Tenslotte wil geen enkel bedrijf geassocieerd worden met kinderarbeid en heb je als consument daar een belangrijke stem in.”