De aangifte erfbelasting is een specialistische aangifte en hoort in tegenstelling tot veel andere belastingaangiften thuis bij de notaris. De notaris kent alle mogelijkheden van het besparen van erfbelasting (voorheen successierecht genoemd) en heeft veel ervaring met het verzorgen van deze aangifte.
Elke erfgenaam doet voor zichzelf aangifte. Sommige erfgenamen doen samen aangifte en andere alleen voor zichzelf. De erfgenamen kiezen samen wie aangifte doet voor álle erfgenamen.
Dit tarief is inclusief:
De beloning van de notaris (honorarium) € 489.BTW (opgenomen in het tarief) € 84.
Dit brengt doorgaans een kost met zich mee tussen de 400 en 600 euro, afhankelijk van het gekozen notariaat. Ofwel gratis bij het Kantoor Rechtszekerheid bevoegd voor de woonplaats van de overledene, op voorwaarde dat de nalatenschap aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet.
Wie ontvangt de aanslag? Degene die de aangifte erfbelasting indient, kan aangeven wie de aanslag ontvangt.
Dan doet de executeur aangifte erfbelasting. Is er geen executeur? Dan moeten de erfgenamen voor zichzelf en voor andere verkrijgers aangifte doen. Andere verkrijgers zijn bijvoorbeeld een kind die een beroep doet op de legitieme portie of een persoon of instelling die een legaat krijgt.
De notaris geeft aan de Belastingdienst door: of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel. of u recht hebt op 1 of meer vrijstellingen van overdrachtsbelasting.
Na het overlijden is de notaris verantwoordelijk voor het registreren van het testament bij de belastingdienst en voor het informeren van de nabestaanden over de inhoud van dit testament. De notaris geeft ook advies over de verdeling van de erfenis en kan helpen bij het opstellen van een verklaring van erfrecht.
We sturen binnen 4 maanden na het overlijden een brief waarin staat of de erfgenamen aangifte moeten doen. Deze sturen we naar 1 van de erfgenamen, meestal de partner of het oudste kind van de overledene.
Hoe? U kunt uw aanslagbiljet raadplegen op MyMinfin (onder 'Mijn Documenten'). Als u uw eBox hebt geactiveerd en er uw e-mailadres hebt ingegeven, ontvangt u een e-mail zodra het beschikbaar is op MyMinfin.
Ik moet aangifte erfbelasting doen - kan dat op papier? Ja hoor, dat kan. Maar de meeste mensen doen online aangifte in Mijn Belastingdienst. U kunt daar aangifte doen voor een erfenis die u kreeg in 2020 of daarna.
Dan kunt u een kopie opvragen bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54. Houd uw burgerservicenummer bij de hand, anders kunnen we u niet helpen. Houd er rekening mee dat wij even tijd nodig hebben om uw verzoek te verwerken. U hebt de kopie binnen 8 weken in huis.
Op een erfenis dient doorgaans erfbelasting betaald te worden, maar ook notariskosten. Concreet gaat het om een vergoeding aan de notaris, die bestaat uit zijn ereloon, maar ook dossier- en aktekosten. Meestal worden de notariskosten uit de erfenis betaald.
Hoe u verder nog hulp kunt krijgen bij uw aangifte
Bijvoorbeeld vakbonden en ouderenbonden, wijkwinkels, buurtcentra, belastingwinkels en formulierenbrigades. U kunt een familielid of vriend vragen om uw aangifte in te vullen.
Veel mensen maken zich zorgen over de successierechten die van invloed zijn op de erfenis die ze aan hun kinderen nalaten, maar dat is niet de realiteit waar de meeste mensen mee te maken krijgen. In 2025 is de eerste $ 13.990.000 van een nalatenschap vrijgesteld van federale successierechten, een stijging ten opzichte van $ 13.610.000 in 2024.
De aangifte erfbelasting is een specialistische aangifte en hoort in tegenstelling tot veel andere belastingaangiften thuis bij de notaris. De notaris kent alle mogelijkheden van het besparen van erfbelasting (voorheen successierecht genoemd) en heeft veel ervaring met het verzorgen van deze aangifte.
Wie betaalt de erfbelasting? De langstlevende ouder betaalt meestal de erfbelasting voor de kinderen. Dat vermindert dan de schuld van die ouder aan de kinderen.
Dit duurt in veel gevallen gemakkelijk een jaar.In ingewikkeldere situaties kan dat oplopen tot een meerdere jaren. Een legaat wordt meestal eerder uitgekeerd of uitbetaald. Als het gaat om een legaat van een specifiek goed, dan kan dat in de eerste maanden na het overlijden al het geval zijn.
Het tarief wordt berekend op het bruto actief en volgens een degressief barema. In de rechte lijn is dit: 1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf. 0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf.
De notaris gaat na of de overledene een testament had opgesteld. Hij zal verder alle nodige informatie over de nalatenschap verzamelen. Nadat de inhoud van de nalatenschap duidelijk is, zal hij jou en de andere erfgenamen adviseren over het al dan niet aanvaarden van de nalatenschap.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Kosten aangifte Erfbelasting
De aangifte Inkomstenbelasting (F-biljet) verzorgen wij voor €150. De aangifte Erfbelasting is vaak complex, de kosten voor de aangifte Erfbelasting bedragen veelal € 275.
Een notaris kan je na een overlijden helpen met financiële zaken en belastingzaken die spelen bij de afwikkeling van een nalatenschap. Maar ook met allerlei praktische zaken waar je in zo'n periode tegenaan loopt. Een notaris kan bijvoorbeeld de rol van executeur op zich nemen en de erfenis verdelen.