Bij kinderen met autisme zien we vaak een vertraagde spelontwikkeling en worden de stappen van fantasiespel met materiaal en rollenspel soms overgeslagen. Deze stappen in spelontwikkeling doen een groot beroep op het gebruik van taal, sociale en emotionele ontwikkeling.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Onderzoek heeft aangetoond dat rollenspellen (RPG's) zoals Dungeons & Dragons autistische mensen kunnen helpen, omdat mensen met autisme in een veilige omgeving sociale vaardigheden en interactie kunnen oefenen, terwijl ze tegelijkertijd plezier hebben .
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Denkbeeldig of doen alsof is een activiteit die typisch ontwikkelende (TD) kinderen vaak en spontaan uitvoeren. Echter, kinderen met de diagnose autismespectrumstoornis (ASS) vertonen tekorten in dit gedrag .
Sensorische gevoeligheden zijn een belangrijk onderdeel van autismespectrumstoornissen. Ze beïnvloeden hoe autistische peuters spelen, vooral bij fysieke spelletjes zoals achtervolgen. Sommige kinderen genieten van de sensorische input van een achtervolging, maar anderen vinden het te veel.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Simpel gezegd suggereert de theorie van het dubbele empathieprobleem dat wanneer mensen met zeer verschillende ervaringen van de wereld met elkaar omgaan, ze moeite zullen hebben om empathie voor elkaar te voelen . Dit zal waarschijnlijk worden verergerd door verschillen in taalgebruik en -begrip.
Sommige autistische mensen communiceren voornamelijk of alleen via gebarentaal of ondersteunende en alternatieve communicatiemiddelen, terwijl de meerderheid van de autistische mensen gesproken taal gebruikt . Het gebruik van gesproken taal door autistische mensen verschilt vaak van de manier waarop allistische (niet-autistische) mensen communiceren.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met sociale contacten. Hier helpen rollenspelen goed bij. Samen spelen met poppen, bouwen, theeserviesje, keukentje, muziek maken, auto's... hiermee kunnen kinderen op een speelse manier contact maken met andere kinderen of met volwassenen.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
A: Hoewel mensen met autisme zich snel kunnen vervelen, is dat niet per se direct gekoppeld aan autisme . Andere factoren kunnen van invloed zijn op hoe snel iemand zich verveelt, waaronder depressie, hobby's en routines.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Autistische mensen uiten hun emoties vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Dat is met een rouwproces niet anders. Sommige autistische mensen internaliseren rouw heel erg, trekken zich terug of storten zich obsessief op een speciale interesse.
Omdat mensen met autisme een letterlijke perceptie van de wereld hebben, hebben ze de neiging om dingen voor waar aan te nemen zonder ze te beoordelen of te interpreteren . Dit heeft ertoe geleid dat sommige onderzoekers tot de conclusie zijn gekomen dat mensen met autisme de wereld waarnemen zoals die werkelijk is, omdat ze hun hersenen niet toestaan om vorm te geven aan hoe ze dingen zien.
Autismespectrumstoornis (ASS)
Hoewel geen twee autistische studenten dezelfde set of mate van symptomen zullen hebben, worstelen kinderen met ASS doorgaans met communicatie en sociale interactie. Ze kunnen repetitief gedrag vertonen, zich richten op kleine details en het vermogen missen om 'tussen de regels door te lezen'.
Harde geluiden zijn het ergst, bijvoorbeeld het brandalarm op school, onweer, een knappende ballon, vuurwerk.
Agressie om je te ontladen
Als je autisme hebt, krijg je alle prikkels haarscherp binnen. Ook details die aan een ander voorbijgaan, worden opgemerkt. Al die prikkels leiden bij een autistisch kind sneller dan bij een ander tot overprikkeling.
Mensen met autisme gaan dan ook vaak heel primair reageren als ze stress hebben. Ze kunnen dan niets meer met hun frustratie. Ze hebben er geen controle meer over. En dan worden ze agressief, willen ze vluchten, bevriezen ze of worden ze suïcidaal.
Vaak wordt het gedaan omdat het maken van herhaaldelijke bewegingen of geluiden voorkomt dat een kind overprikkeld raakt. Het helpt om prikkels en andere zintuigelijke informatie te verwerken.
Autisme kan het handschrift op verschillende manieren beïnvloeden, zoals een gebrek aan fijne motoriek , wat vaak leidt tot leesproblemen en invloed heeft op de manier waarop leerlingen hun gedachten binnen hun werk kunnen ordenen. Vaak gaat autisme gepaard met extra leerproblemen, zoals dyslexie en dysgrafie, die ...
Zo zijn er kinderen die nooit hebben gekropen, en dan 'ineens' gaan lopen of op een driewielertje wegrijden. Houterig bewegingspatroon, met daar tegenover opvallende motorische behendigheden. Bijvoorbeeld: kunnen klimmen en klauteren, maar niet kunnen springen.