Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
Het deel van de markt dat een onderneming weet te veroveren met haar product of dienst, noemen we marktaandeel. Je kunt het marktaandeel berekenen op basis van de afzet (het aantal verkochte producten) of op basis van de omzet (het aantal verkochte producten x de prijs).
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Marktpenetratie is een groeistrategie waarbij je inzet op een groeiend aantal verkopen van bestaande producten in een bestaande markt. Deze strategie is een relatief veilige optie om je bedrijf te laten groeien. Dit komt omdat je werkt met producten die je al aanbiedt en verkoopt in een markt die je al kent.
Lage prijzen voor iedereen: Het eenvoudigste middel om een groot marktaandeel te krijgen is een lage prijs. Op een markt met veel concurrentie gaan de prijzen omlaag.
Marktaandeel is het percentage van de markt dat een specifieke organisatie in handen heeft. Dit is van belang om te bepalen hoeveel ruimte er bestaat voor groei van de bedrijfsactiviteiten, en de positie ten opzichte van de concurrentie te bepalen.
Marktgroei
Dit betekent; hoeveel procent de markt waar het product zich in bevind, gegroeid is de afgelopen jaren. Een markt wat boven de 10% groeit is aantrekkelijk. De marktgroei bereken je volgens de onderstaande formule: (nieuwe omzet totale markt – oude omzet totale markt ) : oude omzet x 100% = marktgroei.
Met behulp van de bottom-upbenadering kan de marktomvang worden berekend door het aantal verkochte eenheden te vermenigvuldigen met de prijs van elke eenheid.
Albert Heijn maakt vandaag het marktaandeel over 2022 bekend. Het marktaandeel in Nederland groeide naar 37.0% (bron: NielsenIQ), een stijging van 1,3%pt ten opzichte van 2021.
Supermarktketen Albert Heijn heeft zijn marktaandeel in 2022 weten uit te breiden van 35,7 procent naar 37 procent. Daarmee is de grootste supermarktketen van Nederland opnieuw gegroeid.
Marktpotentieel is de schatting van de hoeveelheid producten of diensten die verkocht kunnen worden aan een specifieke doelgroep op een bepaalde markt. Het geeft aan hoe groot de mogelijke afzetmarkt is voor een product of dienst en hoe groot het potentiële inkomen hiervan zou kunnen zijn.
Ook kan het zijn dat er op bepaalde markten veel concurrentie is en op andere markten weinig tot geen. Hierdoor ontstaan er verschillende marktvormen: de volkomen concurrentie, monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.
4: Laag marktaandeel, lage marktgroei. Weinig winstgevend maar eveneens weinig kosten. In principe kan er maar één marktleider zijn waardoor in de praktijk veel producten in deze categorie bevinden. Vermijd hoge uitgaven, reddingsplannen en stoot de producten af wanneer ze veel geld kosten.
Marktpositie staat voor het imago dat een merk uitstraalt bij de consument. Dit kan te maken hebben met het productaanbod, het kan ook gekoppeld zijn aan de marketing van het merk, product of dienst. De positie die een bedrijf inneemt kan verschuiven, zowel door interne als externe factoren.
Een marktleider is de organisatie die de markt aanvoert in een bepaald marktsegment. Doorgaans wordt hierbij specifiek gerefereerd aan het marktaandeel, maar soms wordt in uitzonderlijke gevallen ook een speler als marktleider beschouwd zonder dat deze het grootste marktaandeel heeft.
Ook: dominante marktpositie, aanmerkelijke marktmacht. Een onderneming heeft een economische machtspositie als deze over een zo'n sterke positie beschikt dat het bedrijf zich onafhankelijk van zijn concurrenten en afnemers kan gedragen of anderen amper nog een kans geeft om producten of diensten te verkopen.