Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Hiermee kan je beter gevonden worden op woorden die heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Je vergroot als het ware je relevantie en vindbaarheid.
Een investering in SEA (Search Engine Advertising) – ook wel bekend als zoekmachine adverteren – is een investering die zich uiteindelijk dient terug te betalen in omzet, leads en naamsbekendheid.
SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands wordt dit zoekmachine adverteren genoemd. Het betreft een vorm van online marketing waarbij zoekmachines ingezet worden om de beoogde doelgroep te bereiken.
SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld (advertenties).
Het inzetten van SEA. Om meer verkeer naar je website te genereren kun je er voor kiezen om SEA in te zetten. Het inzetten van SEA doe je door gebruik te maken van de advertentieruimte die zoekmachines beschikbaar hebben. Bij het adverteren in de zoekmachines betaal je per klik en dus betaal je per bezoeker.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Samen met Search Engine Optimization (SEO) is SEA een onderdeel van Search Engine Marketing (SEM). Met SEO zorg je ervoor dat de content op je website voldoet aan de wensen van zoekmachines. Zo kom je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten.
SEM staat voor Search Engine Marketing, dit is een vorm van online marketing die zich specifiek richt op zoekmachines. Het vergroot de zichtbaarheid in zoekresultaten pagina's op basis van betaalde advertenties of via optimalisatie van organische zoekresultaten. Zowel SEO als SEA vallen onder deze vorm van adverteren.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Maar SEA kent ook enkele nadelen: De kosten kunnen snel oplopen. Bij zoekmachine-advertenties betaal je doorgaans per klik. De bedragen per klik variëren, maar het kan snel oplopen tot flinke bedragen.
Hoe word je SEA-specialist? Er is geen specifieke opleiding tot SEA-specialist, wel zijn hiervoor (online) cursussen en trainingen te vinden bij diverse opleiders en trainingsinstituten.
SEA is een kanaal waar je snel veel resultaat uit kunt halen. Wil je graag met SEA aan de slag, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je al een poosje bezig, maar heb je het gevoel dat er méér uit te halen valt? Dan is het slim om je SEA werkzaamheden uit te besteden.
Maar al snel moeten er verbeteringen zichtbaar zijn en moet een SEA specialist toch zijn expertise aan kunnen tonen d.m.v. de vrijgekomen data. Gangbaar zijn uurtarieven van € 60 tot zelfs € 125 per uur, dit laatste tarief is meer voorbehouden aan Large Account SEA Specialisten met bewezen track records.
Wat is een SEA specialist? Een SEA specialist richt zich op Search Engine Advertising.De SEA specialist optimaliseert verschillende advertenties en zet advertenties uit bij zoekmachines van Google, Bing of Yahoo! Een SEA expert richt zich op zo goedkoop mogelijke kosten per klik.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
In de meeste situaties komt dat neer op: SEO of SEA: van € 100 – € 250 per maand. SEO en SEA: van € 150 – € 300 per maand. Website: van € 100 – € 300 per maand.
Wat kost SEO? Het eerlijke antwoord: SEO is maatwerk. Dus er zijn geen vaste bedragen te noemen als het om SEO kosten gaat. Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand.
Zoekmachine optimalisatie start je met een zoekwoordenonderzoek. Maak een lijst met woorden (of woordcombinaties) waarvan je denkt dat jouw klanten daar op zoeken bij jouw dienst of product. In de zoekwoordplanner van Google kun je nagaan of er op deze woorden ook daadwerkelijk gezocht wordt.
Wanneer je op zowel SEA als SEO rankt domineer je in de zoekresultaten.Bovendien versterk je je positie in de zoekmachines ten opzichte van jouw concurrenten. Door SEO en SEA te combineren behaal je uiteindelijk het beste resultaat op korte én lange termijn.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Meestal heb je een duidelijk budget voor SEA, maar niet voor SEO. En toch levert SEO waarschijnlijk het meeste verkeer op. Onderzoek toont aan dat organisch zoeken gemiddeld 53% van het websiteverkeer genereert, terwijl betaald zoeken ongeveer 15% van het verkeer genereert.
SEO is geen exacte wetenschap en niemand (behalve Google zelf) kent alle spelregels.Zoekresultaten hangen af van tientallen factoren en een hele hoop bijkomende elementen. Niemand heeft echter het perfecte recept voor SEO. Zelf verklaarde Google Guru's zijn digitale kwakzalvers.
Een freelance online marketeer werkt in de meeste gevallen op basis van een uurtarief. Dit wordt ook wel uurtje-factuurtje genoemd. Het gemiddelde uurtarief voor freelance marketeers ligt tussen de 55 euro en 85 euro.
Het gemiddelde dat marketeers die minder dan twee jaar werkzaam zijn als zzp'er in de culturele sector willen ontvangen ligt op €58 per uur, maar de antwoorden variëren tussen de €28 en €100 per uur. Marketeers die tussen de twee en tien jaar werkzaam zijn als zzp'ers willen gemiddeld €60,58 per uur verdienen.