Denk goed na waarom je de feedback gaat geven. De opbouwende feedback is bedoeld om de situatie rondom het gedrag van de medewerker te verbeteren. Dat bereik je niet door hard, kritisch of beledigend te zijn! Als leidinggevende bereik je meer met de feedback als je aanpak doordacht en gericht is.
Opbouwende feedback is hetzelfde als constructieve feedback. Het gaat erom dat de ander iets kan met jouw feedback. Je zegt niet iets negatiefs puur om het gezegd te hebben, maar hebt als doel dat de ander ermee verder komt. Constructieve feedback kan zowel positieve als negatieve terugkoppeling zijn.
Feedback geven helpt een persoonlijke band te smeden tussen de organisatie en het personeel. Bij een medewerker die – op regelmatige basis – feedback ontvangt is de kans groot dat hij zich meer betrokken voelt bij de organisatie en daarmee makkelijker en sneller de gestelde doelen bereikt.
Een handig hulpmiddel om opbouwende feedback te geven, is door het model van de vier G's te gebruiken: Gedrag, Gevolg, Gevoel en Gewenst. Je begint met het benoemen van het gedrag dat je wilt veranderen. Dit doe je niet door iemand te beschuldigen, want dan verzand je direct in een discussie.
Feedback moet specifiek en to the point zijn. Het is belangrijk dat u duidelijk en concreet aangeeft, wat u aan het gedrag van de ander niet goed vindt. Hoe specifieker u bent, des te meer kan de ander ervan leren.
Als je feedback geeft, geef je de ander informatie over hoe de ander bepaald gedrag heeft vertoond, wat dit met jou deed en kun je eventueel aangeven wat de ander misschien anders kan doen. Hierbij hoeft het trouwens niet enkel te gaan op negatieve feedback. Ook het geven van positieve feedback is erg waardevol.
Dit hulpmiddel helpt je om met elkaar in gesprek te gaan over ervaringen in hygiënisch werken, waarvan jij en je collega's iets kunnen leren. De intervisiemethode helpt je om beter verhalen te kunnen delen, goed naar elkaar te luisteren en met elkaar tot oplossingen te komen.
Positieve feedback, ook vaak 'feedforward' genoemd, laat zien in welke opzichten een individu of team uitblinkt, stimuleert verbetering en creëert een positieve aanspreekcultuur. Positieve feedback zorgt er bovendien voor dat je brein het gelukshormoon oxytocine aanmaakt.
Het krijgen van feedback stelt je in staat meer over jezelf te weten te komen en biedt je de gelegenheid bepaald gedrag/prestatie te veranderen. vertellen over een aspect van jouw werk of gedrag. Dat zegt niets over jouw waarde als mens.
Iemand krijgt door positieve feedback namelijk een duidelijke richting aangewezen. “Dit is de goede kant”, zeg je met je bevorderende complimenten. “Ga zo door, als je goed en beter wil presteren”.
Het is belangrijk dat je de feedback vanuit jezelf geeft (het is een IK-boodschap – zie kader): het gaat om wat jou opvalt aan het gedrag van de ander en wat dat met je doet. Goede feedback is daarnaast onderbouwd met concrete voorbeelden, zodat de ander weet wat zij een volgende keer anders moet doen.
Gedrag (je observatie van het gedrag van de ander) Gevoel (het gevoel dat dit gedrag bij jou oproept) Gevolg (het effect dat dit gedrag heeft op de omgeving) Gewenst gedrag (het gedrag dat je liever zou zien bij de ander)
Beschrijf wat je ziet (Gedrag)Beschrijf hoe jij je daarbij voelt (Gevoel)Benoem wat dit gedrag veroorzaakt (Gevolg)Geef aan welk gedrag je voortaan wilt zien (Gewenst)
Wat zijn tips en tops? Een top is een positieve waarneming of compliment, bijvoorbeeld: 'met je handen zorg je voor een hele open uitstraling'. Dit volgen we niet op met een negatief punt, maar met een tip: iets waar nog ruimte is voor verbetering.
Het stimuleren van eerlijke, constructieve en betrokken feedback zorgt ervoor dat de communicatie verbeterd wordt binnen een organisatie of een team. Iedereen wil graag groeien en dit doe je door te leren hoe je feedback kan geven en ontvangen op een manier die groei en betrokkenheid stimuleert.
Het ontvangen van feedback is een hele kunst. Het is makkelijk om je aangevallen en afgewezen te voelen. Wanneer je de feedback van je baas ontvangt, ben je bang voor mogelijke consequenties. Vaak komt het voor dat je meteen in de verdediging schiet en niet meer openstaat voor de feedback.
Wanneer wordt feedback positief en wanneer negatief? Of de ander feedback als positief of negatief ervaart, hangt van de ander af. Het beeld is vaak dat je met 'de juiste regels voor feedback' altijd goed wegkomt, maar dat is niet het geval.
Feedback gericht op de taak-prestatie (FT): is het werk correct of incorrect? Feedback gericht op het proces van begrijpen hoe de taak moet worden uitgevoerd (FP): het proces om te komen tot een antwoord/prestatie.
Bij ondersteunende feedback worden suggesties gegeven om een gesteld doel te bereiken waarbij het kind zich bewust wordt van zijn of haar ontwikkelingen. De leerkracht geeft het kind inzicht in wat ze goed doen en wat nog verbeterd kan worden.