Blauwe diesel wordt gemaakt van verschillende soorten afval en is dus een afvalproduct. De afvalresten die worden gebruikt komen uit plantaardige oliën die afkomstig zijn van verschillende soorten voedsel. Normaal gesproken werden deze afvalresten verbrand of op een afvalplaats gestort.
Blauwe Diesel is géén biodiesel en bevat géén biodiesel. Het product is dan ook gegarandeerd biodiesel (FAME)-vrij. Mede hierdoor zijn de Blauwe Diesel-producten het hele jaar door winterbestendig en minimaal beveiligd tot -20 graden Celsius of lager.
Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) is gemaakt van duurzame bronnen, voornamelijk van plantaardig restafval zoals plantaardige oliën en dierlijke vetten. HVO wordt geproduceerd door hydrogenation, een behandeling met waterstof.
Blauwe diesel behoort tot de HVO-groep (Hydrotreated Vegetable Oil). Blauwe diesel kent dezelfde molecuulstructuur als fossiele diesel. Biodiesel heeft een geheel andere molecuulstructuur en bevat veel vetzuren. Dit geldt in het geheel niet voor blauwe diesel.
Om maar meteen duidelijk te maken: AdBlue is geen vloeistof die een dieselmotor nodig heeft om te kunnen werken. Waardoor je dus in principe tijdelijk zonder AdBlue kan rijden. Alleen raden we af om dit op langere termijn te doen, want zonder AdBlue zal je katalysator sneller vol geraken, met alle kosten van dien.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Nadelen van biodiesel
Er komen bij de verbranding van biodiesel meer stikstofoxiden vrij dan bij reguliere brandstof. Deze dragen bij aan zure regen. Het grootste nadeel van de toenemende vraag naar biodiesel en bio-ethanol is dat er veel extra vraag naar gewassen is waar olie uit kan worden gewonnen.
Volgens de leverancier rijden trucks op een blend van 20% HVO drie procent zuiniger dan op pure fossiele dieselolie. HVO is wel duurder dan dieselolie. De brandstof is te herkennen aan de helder blauwe kleur die is toegevoegd.
Blauwe diesel is ook bekend onder de naam HVO. Dit staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt namelijk gemaakt van plantaardige afvalolie en allerlei andere duurzame en hernieuwbare grondstoffen.
Blauwe diesel B100 is verkrijgbaar bij Tamoil-tankstations in Drachten, Leeuwarden, Marrum, Winsum en Suameer. Vanaf 1 juli is er sprake van een nog bredere beschikbaarheid, dan kan de brandstof ook worden getankt in Akkrum, Kollum en Wolvega. Er is overigens ook bij blauwe diesel enige concurrentie.
Groene diesel wordt bijvoorbeeld gemaakt van frituurvet, ook wel genoemd HVO (Hyrdotreated Vegetable Oil), is een brandstof gemaakt van biomassa en verbrandt schoner dan conventionele diesel. Daardoor produceert het minder zwarte rook en uitstoot zoals stikstofoxiden, NOx; zwaveloxiden, SOx.
De afkorting HVO staat voor 'Hydrotreated Vegetable Oil'. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO diesel kan in elke dieselmotor worden bijgetankt.
Ben je in de markt voor een nieuwe diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d diesel (let daarbij op die d, dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst.
Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
De meeste biobrandstoffen zijn van plantaardig materiaal zoals palmolie, koolzaad, suikerriet, maïs en graan. Dit materiaal komt vaak uit tropische landen. De productie kan ten koste gaan van landbouwgrond voor voedselgewassen.
Alle benzineauto's die na 2011 zijn geproduceerd, kunnen bijvoorbeeld E10 gebruiken, en in de meeste Europese landen tankt u waarschijnlijk al een beetje biobrandstof in uw auto. 'SP95-E10'-brandstof heeft het label 'E10' omdat deze tot 10 procent aan bepaalde componenten zoals bio-ethanol bevat.
Is HVO geschikt voor mijn auto? HVO 100 kan in alle moderne dieselvoertuigen worden getankt. De dieselvoertuigen moeten wel voldoen aan de EN15940 norm. Dit geldt voor zowel vrachtwagens, bestelwagens en personenauto's.
HVO-biodiesel kost ongeveer € 0,20 tot € 0,25 per liter meer dan gewone diesel. De 20% variant is 4 tot 5% duurder per liter.
Biodiesel heeft goede smeereigenschappen, waardoor de motor soepel blijft draaien. In Europa zijn vrijwel alle na het jaar 2000 geproduceerde voertuigen geschikt voor B7. Auto's die niet geschikt zijn voor B7 zijn oudere auto's of oldtimers.
Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
De dieselauto, die mede door het sjoemelschandaal de afgelopen jaren al steeds minder werd verkocht, wordt zo nog minder aantrekkelijk voor autokopers. Toch verdwijnt de dieselbak voorlopig niet volledig uit de showrooms, verwachten deskundigen. Voor consumenten is een diesel rijden eigenlijk niet meer interessant.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.