De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
De brandstof in je tank is heus niet meteen 'slecht', maar let hier toch mee op. In de praktijk komt het er op neer dat brandstof in een auto een houdbaarheid heeft van minimaal 6 maanden. In de meeste gevallen wordt dat zelfs probleemloos enkele jaren.
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
Ook regionale aanbieders als Postma en Kreuze hebben een 100+-octaan-premiumbenzine zonder ethanol. Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar. Helemaal aan de top staat de benzeen- en tolueenvrije Ecomaxx-oldtimerbenzine.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Omdat er bij metalen jerrycans tijdens een brand ontploffingsgevaar bestaat, terwijl plastic jerrycans niet ontploffen, maar smelten.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan. Is er een woonhuis boven je verkoopruimte, dan mag je op normale schappen 150 liter benzine opslaan en 300 liter op schappen met een lekbak van 100% opvangcapaciteit.
Klein chemisch afval (kca) kun je inleveren bij de milieustraat of afvalscheidingsstation van je gemeente.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting). Wat te denken van flessen wasbenzine, terpentine of thinner, zijn ook gewoon in 5L kannetjes te koop.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Bestand tegen: Mierenzuur, citroenzuur, melkzuur. Relatief bestand tegen: Zoutzuur, zwavelzuur. Niet bestand tegen: Aceton, benzine, benzeen, oplosmiddelen voor verven en lakken, boterzuur, chloor, azijnzuur, salpeterzuur.
De Britten zijn tanks gaan gebruiken die op de Duitsers waren buitgemaakt. Britse soldaten gebruikten de bijnaam "Gerry" of "Jerry" voor een Duitse soldaat, naar een bewoner van 'Germany'. De buitgemaakte tanks noemden ze daarom "Jerrycan".
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren.
"Het is helemaal niet goed om je tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij een oude auto. Er kan namelijk rommel in de motor komen en dat is niet goed voor de auto. Er zijn ook auto's die er helemaal niet tegen kunnen.