Neem altijd rustig de telefoon aan en zorg ervoor dat je klant goed kan horen met wie hij spreekt. Begroet de klant (zeg liever 'goedendag' dan 'hallo') en noem je naam en bedrijfsnaam.Vraag vervolgens waar je de beller mee van dienst kunt zijn. Je zult merken dat klanten dit gebaar enorm waarderen!
Wanneer je de telefoon opneemt, dan begin je met een begroeting. Tot twaalf uur gebruik je “Goedemorgen”.Tussen twaalf en zes uur 's middags neem je op met “Goedemiddag”.
Spreek duidelijk en rustig. En spreek beleefd met u, want je weet niet wie je aan de lijn hebt! Herhaal eventueel de gegevens die je krijgt en opschrijft! Vraag ook nog een keer de naam van de persoon die je gesproken hebt.
Als je het gesprek wilt beantwoorden, swipe je de witte cirkel naar de bovenkant van het scherm als je telefoon is vergrendeld of tik je op Beantwoorden. Als je het gesprek wilt afwijzen, swipe je de witte cirkel naar de onderkant van het scherm als je telefoon is vergrendeld of tik je op Afwijzen.
De gesprekspartner
Voordat je gaat bellen, stel je jezelf een aantal vragen. De eerst is: Wie is je gesprekspartner?Vervolgens denk je na over: Wat is al bekend bij de gesprekspartner waarmee je gaat bellen?Welke informatie heeft de gesprekspartner nog nodig?
1888 helpt je het nummer te vinden dat je nodig hebt en verbind je direct door. In Nederland én in het buitenland! Je krijgt een van onze agents aan de telefoon die zal vragen welk nummer je zoekt. Wanneer het nummer gevonden is zal de computer het telefoonnummer voorlezen.
Tik op 'Accepteer' om een inkomend gesprek te beantwoorden. Als de iPhone is vergrendeld, versleept u de schuifknop. U kunt ook op de selectieknop van uw headset drukken. Het geluid van een inkomend gesprek uitschakelen: Druk op de sluimerknop of op een van de volumeknoppen.
Begin daarom met een professionele begroeting: “Goedemorgen/middag, <naam van het bedrijf>, u spreekt met <eigen naam>”. Zorg ervoor dat iedereen die de telefoon opneemt, deze volgorde hanteert. Spreek langzaam en articuleer duidelijk. Als je de telefoon opneemt, zorg dan dat je rechtop zit.
Passende groet. Na de samenvatting sluit je het gesprek af met een passende groet. Bij een normaal gesprek is dat bijvoorbeeld “Dan wens ik u nog een fijne dag”. Heb je net slecht nieuws gebracht, dan sluit je natuurlijk met een andere 'groet' af, bijvoorbeeld “Het spijt me dat we niet meer voor u kunnen betekenen.
Veelal komt de vraag direct na de begroeting. Dat klinkt dan als volgt: "Dag Meneer Hendrix, u spreekt met Victor Bonke van Acquiro, goedemiddag." (reactie afwachten) "Bel ik u gelegen?"
Probeer helder en bondig antwoord te geven en houd zelf altijd de regie over het gesprek door bijvoorbeeld een wedervraag te stellen: “Als u verder geen vragen meer heeft spreek ik graag met u af dat ik u volgende week dinsdag om 12.00 uur terugbel, schikt dat?”
Als je iemand voor het eerst ontmoet, schud je hem of haar altijd de hand.Je zegt je naam en vertelt dat je het leuk of prettig vindt om de ander te ontmoeten: 'Leuk om u/je te ontmoeten.' Meestal gaat het vanzelf, maar volgens de (ongeschreven) regels steekt de gastvrouw of -heer als eerste de hand uit.
Begroeten anno 2009
Zijn vaststellingen: 'hoi' is het meest gebruikte woord, en het komt in Nederland veel vaker komt dan in Vlaanderen. 'hallo' staat op de tweede plaats, met een meer evenwichtige verdeling tussen Nederland en Vlaanderen. 'hai' komt vaak voor in Nederland, en zo goed als niet in Vlaanderen.
Een begroeting tussen twee personen heeft vooral met respect te maken. Het is de gewoonte om als jongere je hoofd te buigen, zodat de oudere er zijn/haar hand op kan leggen om je te zegenen.
Thuisknop/Touch ID
Gebruik de thuisknop om uw apparaat te ontgrendelen of om aankopen te doen met behulp van Touch ID. Druk eenmaal op de thuisknop om naar het beginscherm te gaan. Druk tweemaal op de thuisknop om de appkiezer te openen.
Wanneer iemand je wegdrukt gaat de telefoon een stuk minder over. Ben je echter geblokkeerd, dan zal de telefoon slechts één keer overgaan en daarna doorschakelen naar voicemail. De persoon die je belt krijgt hiervan overigens geen enkele notificatie (niet van het gesprek en niet van het voicemailbericht).
Dit wil zeggen: plusteken en landcode, het netnummer zonder nul (tussen spaties en zonder streepjes), het abonneenummer in groepjes van twee (eventueel beginnen met drie). Het plusteken geeft de internationale toegangscode aan: vanuit de Europese Unie 00, in de Verenigde Staten bijvoorbeeld 011.
Check online databases of een telefoonboek
Daarom zijn er websites als wieheeftgebeld.nl, waar mensen dit nummer op kunnen plaatsen. Door op elkaar te reageren, ontdek je dan wie er gebeld heeft. Grote kans dus dat het 06-nummer dat je zoekt hier al tussen staat.
Zo kunt u via de website telefoonboek.nl zoeken naar nummers en via de website wieheeftgebeld.nl kunnen mensen elkaar helpen bij het vinden van onbekende bellers. Op deze website zijn ook veel spam-nummers te vinden.
Een gesprek kun je beginnen met het stellen van een (niet-originele) open vraag, bijvoorbeeld 'Hoe vond je de werkgroep?' Een open vraag lokt meer dan alleen maar 'ja' of 'neen' uit en stimuleert een gesprek. Een gesloten vraag, bijvoorbeeld 'Vind je dit boek interessant?'
Goede openingszinnen om een gesprek te beginnen
'Wat heb jij een ontzettend leuke lach.' 'Wie ben jij?Ik heb jou hier nog nooit eerder gezien.Zo'n leuke man/vrouw zou ik me echt wel herinneren.