Het belastingparadijs Monaco laat het bankgeheim varen. De dwergstaat gaat vanaf 2018 automatisch bankgegevens uitwisselen met de Europese Unie. Daarmee treedt het in de voetsporen van onder meer Zwitserland en Luxemburg.
Op dit moment kennen in Europa alleen nog Zwitserland, Liechtenstein, Andorra, Monaco en San Marino een bankgeheim. Wereldwijd is het aantal landen met een bankgeheim nog veel groter. Landen als Uruguay, de Kaaiman Eilanden, Libanon en Panama hebben ook een bankgeheim.
Heeft Andorra een bankgeheim? Hoewel dit een vrij gangbare mythe is onder mensen die weinig over het Prinsdom weten, heeft Andorra geen bankgeheim.
Nederland kent geen bankgeheim. Het bankgeheim is een wettelijke regeling die het banken verbiedt om informatie over een rekening of rekeninghouder door te geven aan anderen, zoals aan de Belastingdienst.
Luxemburg en Oostenrijk zijn namelijk twee van de laatste EU-landen die een bankgeheim hanteren. Dat wil zeggen dat de Belastingdienst geen inzicht heeft in het vermogen dat je bij een Luxemburgse bank hebt ondergebracht. Op deze manier ontduiken sommige spaarders de vermogensrendementsheffing in Nederland.
Permanente verhuizing
Je mag een betaalrekening, spaarrekening, pensioenproduct en een hypotheek op een in Nederland gevestigd onderpand behouden. Je kunt deze producten alleen niet uitbreiden en je mag ook geen nieuwe producten of diensten aanvragen.
De Belastingdienst krijgt uit het buitenland informatie over uw bankrekening. Ook krijgt de Belastingdienst informatie via klikbrieven, buitenlandse banken (spontaan) en uit platforms (zoals de Panama papers).
Het openen van een bankrekening in Nederland als buitenlander hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het enige dat je hoeft te doen is de juiste bank kiezen en het papierwerk voor te bereiden om het proces soepel te laten verlopen.
1. Trade Republic. Het Duitse Trade Republic wil geen geen bank worden genoemd, maar voor het gemak doen we dat wel, je kan er immers een spaarrekening openen. Ook hier ontvang je 2 procent rente voor je spaargeld en dat zonder een beperkt aantal maanden.
Het openen van een Zwitserse bankrekening is eigenlijk net zo gemakkelijk als het openen van een rekening in Nederland. Met de juiste documenten is het in een mum van tijd geregeld. Echter, in Zwitserland wordt er over het algemeen een persoonlijke aanwezigheid verwacht bij het openen van de rekening.
Traditionele banken zijn de banken die iedereen kent, zoals Rabobank, ABN Amro, ING Bank en SNS Bank. Deze banken hebben een fysieke vestiging waar klanten terecht kunnen voor vragen en advies.
Banken zijn wettelijk verplicht om rekeninginformatie van klanten te delen met binnen- en buitenlandse belastingdiensten. Voor u als consument betekent het dat u makkelijker aangifte kunt doen, vanwege de vooraf ingevulde aangifte (VIA).
De politie, Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten kunnen vanaf eind 2021 geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij Nederlandse banken opvragen, zo hebben minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Hoekstra van Financiën aangekondigd.
Vindt de fiscus een professionele verrichting vanuit een privérekening, dan wordt deze rekening beschouwd als een professionele rekening. Omgekeerd kan de fiscus ook inzage vragen in uw privérekeningen als u uw professionele rekeningen zelfs maar één keer gebruikt voor privé-uitgaven. En dat gebeurt meer dan u denkt.
Emigreren tijdens het opbouwen van pensioen
Wanneer u in Nederland werkt, bent u automatisch verzekerd voor AOW. Emigreert u? Dan is dit niet meer het geval. Ieder jaar dat u niet bent verzekerd, wordt uw AOW met 2% gekort.
Wanneer moet ik mij uit de Basisregistratie Personen (BRP) laten uitschrijven? U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.
Of uw pensioenuitvoerder uw kleine pensioen (tussen €2 en € 594,89 per jaar) aan u uit mag betalen, hangt af van wanneer u van baan bent gewisseld. Dat heet afkoop van uw pensioen. Als u een pensioen heeft laten afkopen, kunt u er na uw pensionering geen aanspraak meer op maken.
Contante betaling boven €10.000 niet mogelijk
Dan kunt u dit niet contant betalen. Ook is de verkoper verplicht een cliëntenonderzoek te doen. Bij een aankoop boven de €20.000 moet u deze melden bij de Finance Intelligence Unit. Dit doet u al voordat u betaald heeft.
U bepaalt zelf of en waarvoor u precies toestemming geeft. U kunt een bedrijf inzage geven in uw banksaldo en transacties. Of een bedrijf de mogelijkheid geven om rechtstreeks een betaling van uw rekening te starten.
Per jaar mag je maximaal €10.000 aan contant geld storten. Muntgeld storten is niet mogelijk.
De Belastingdienst gebruikt die gegevens onder andere om je belastingaangifte eenvoudiger te maken. Denk bijvoorbeeld aan een Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA). We delen ook informatie over klanten met de Belastingdienst als er een wet, verdrag of overeenkomst is die ons verplicht om dat te doen.
Wanneer u een belastingschuld niet betaalt, kunnen wij geld afschrijven van uw bankrekening. Dit is een overheidsvordering.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft.
Beschikt u en/of uw onderneming over een EVR-registratie, dan kunt u echter geen 'normale' bankrekening openen. In die gevallen is er de Basisbankrekening, die u bij ING, ABN, Rabobank, Volksbank en Triodos Bank aan kunt vragen. Via deze link vindt u het aanvraagformulier.
Hoe kom ik weer van de zwarte lijst? Dat is simpel: je hoeft enkel je schulden af te betalen. Zodra jouw schuld is vereffend, is de kredietverlener verplicht om binnen de acht dagen dat te melden aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de Nationale bank.