All season banden zijn banden die ontworpen zijn om te presteren in verschillende weersomstandigheden, zoals regen, sneeuw en droog weer. Ze zijn gemaakt van een speciale rubbersamenstelling en profielopbouw dat zorgt voor goede grip op verschillende oppervlakken en temperaturen.
CONCLUSIE. Zomerbanden houden beter vast op natte wegen, maar een all-seasonband geeft je extra grip bij temperaturen onder het vriespunt en lichte sneeuwval.
Alleen banden met sneeuwvlok symbool zijn écht geschikt voor winterse omstandigheden. Waar moet je op letten bij banden kopen? Zowel winterbanden als all season banden kunnen dit symbool hebben, maar niet alle winterbanden en all season banden hebben standaard het sneeuwvlokje.
Daarnaast heeft een winterband veel meer blokken, lamellen en groeven in het loopvlak. Dit is zo ontworpen om meer water af te voeren en kleine hoeveelheden sneeuw onder de band weg te kunnen halen. Hierdoor ontstaat meer grip. De extra groeven en lamellen zorgen er daarnaast voor dat er meer tractie is op ijs.
Prestatiebanden , die zich richten op maximale controle bij het nemen van bochten, accelereren en remmen, zijn verkrijgbaar in zowel de “Summer”- als de “All-Season”-versie. Beide zijn ontworpen om aquaplaning te weerstaan, maar alleen de All-Season-versies zijn acceptabel voor gebruik bij temperaturen onder het vriespunt.
Uit onderzoek blijkt dat je met winterbanden vanaf een graad of 7 en daaronder meer grip hebt op de weg dan met zomerbanden. Vooral als er neerslag valt, bewijst de winterband zijn nut. Uiteraard bij sneeuw, maar ook op een nat wegdek heb je een betere grip op de weg. En in Nederland regent het natuurlijk regelmatig.
Duurzaamheid: Door een hardere compound gaan all-seasonbanden langer mee dan winterbanden, hoewel ze vaker vervangen moeten worden omdat ze het hele jaar door worden gebruikt. Rolgeluid: Ook door de hardere compound zijn all-seasonbanden minder luid dan winterbanden .
Een all season band slijt sneller dan een zomerband in de zomer. Dit komt door de samenstelling van het rubber. Wanneer je meer rijdt dan 15.000 km per jaar kan het financieel al interessanter zijn om te gaan werken met winter- en zomerbanden.
All season banden zijn in feite alleen geschikt voor drie seizoenen als u sneeuw en andere eigenaardigheden van de wintermaanden tegenkomt. All weather banden zijn daarentegen geschikt voor zowel zomer- als winterse rijomstandigheden, bieden sneeuwtractie in de winter en presteren ook bij warme temperaturen.
In de winter kun je beter met all season banden rijden dan met zomerbanden. Toch kunnen deze banden niet op tegen de klassieke winterband. All season banden hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen en zijn daarom niet geschikt om in sneeuw te rijden. Laat staan om een besneeuwde helling op te rijden.
All-terrainbanden, of A/T, zijn allroundbanden die goed presteren op droge, natte, modderige of licht besneeuwde wegen .
Versleten banden met een profieldiepte onder de 1,6 mm (de wettelijke minimale profieldiepte) hebben een aanzienlijk hoger risico op aquaplaning.
Hoewel een set all-seasonbanden enige grip kan bieden bij lichte sneeuwval en incidentele winterstormen, zijn ze niet ontworpen voor diepe sneeuw, ijs en koud weer (wanneer de temperaturen onder de ~7ºC blijven).
Modder- en sneeuwbanden zijn all-seasonbanden die zijn goedgekeurd voor modderige en besneeuwde omstandigheden. De aanduiding 'M+S' is te vinden op de band. Met betrekking tot verplichte bandenvereisten in Canada, zijn modder- en sneeuwbanden goedgekeurd voor gebruik in British Columbia, zolang de band een profieldiepte van 3,5 mm heeft.
Om er zeker van te zijn dat uw all-seasonband optimale prestaties levert, behalve in de meest extreme weersomstandigheden, moet u op de zijwand op twee dingen letten : het 'M+S'-symbool en '3PMSF', het symbool van de drie bergtoppen met een sneeuwvlok . Dit is letterlijk een afbeelding van een berg met drie bergtoppen en een sneeuwvlok...
Veelgestelde vragen over zomerbanden en all-seasonbanden
Bovendien zijn zomerbanden ontworpen om aquaplaning te minimaliseren, wat betekent dat ze uitzonderlijk zijn op natte wegen . Als u echter in de sneeuw of bij temperaturen onder het vriespunt rijdt, is het raadzaam om een set winterbanden te gebruiken zodra de temperaturen onder de 44º F dalen.
Allseasonbanden met M&S opschrift én het sneeuwvloksymbool zijn toegestaan waar banden met wintereigenschappen vereist zijn. In Duitsland mag je bij winterse omstandigheden dus met allseasonbanden rijden.
Volgens de ANWB allseasonbanden test 2024 zijn dit enkele van de beste all-seasonbanden van dit moment: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Pirelli Cinturato All Season SF2, Hankook Kinergy 4S2, de Michelin CrossClimate 2 en de Kumho Solus 4S HA32+.
U mag geen all season- en zomerbanden mengen . Als u uw banden vervangt door all season-banden, moet u all season-banden op alle vier de wielen monteren. U mag ook geen all season-banden met winterbanden of zomerbanden met winterbanden mengen. Monteer altijd hetzelfde type band op alle vier de wielen.
Stillere rit: Dankzij hun profielpatroon zijn all-seasonbanden vaak stiller en comfortabeler dan all-terrainbanden .
Zomerbanden versus winterbanden
Hoewel ze misschien op elkaar lijken, wordt het gebruik van winterbanden in de zomer afgeraden , omdat het zachtere loopvlak sneller slijt op warm asfalt.
Het slijtagepercentage van een autoband hangt sterk af van het type band, de rijstijl en de omstandigheden waarin gereden wordt. Gemiddeld slijt een band ongeveer 0.1 mm per 1.000 kilometer.
Wanneer winterbanden worden gebruikt in natte omstandigheden, bieden ze een veel stevigere grip op de weg . Hierdoor wordt het risico op aquaplaning aanzienlijk verminderd in vergelijking met all-seasonbanden. De verbeterde grip van winterbanden verhoogt de veiligheid tijdens het rijden in natte en ijzige winterse omstandigheden aanzienlijk.
De meest duurzame band uit de test is de Goodyear. Daar achter komen dan de Michelin, de Hankook en de Vredestein en de Kumho. De Pirelli is de enige die goed gescoord heeft op zowel droog als nat als winters wegdek.
' Dat komt omdat ze zijn ontworpen om veilige prestaties te bieden in drie seizoenen: lente, zomer en herfst. All-seasonbanden zijn niet geschikt voor de winter .