Doorgaans bestaat een bestuur minimaal uit een voorzitter (en vicevoorzitter), een secretaris en een penningmeester. De leden van het bestuur die geen specifieke functie of taak hebben, worden wel 'algemeen lid' genoemd.
Het bestuur bestaat minimaal uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. De leden zijn samen de algemene ledenvergadering. Met hun stemrecht beslissen leden over de vereniging.
Voor beursgenoteerde bedrijven bestaan besturen doorgaans uit uitvoerende, niet-uitvoerende en onafhankelijke bestuurders die door aandeelhouders worden gekozen . Dit staat bekend als een one-tier boardstructuur. De raad van bestuur bestaat vaak uit de CEO en soms de CFO van het bedrijf.
Een rechtspersoon, zoals een stichting, vereniging of besloten vennootschap, moet altijd een bestuur hebben. De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan. Ook is niet verplicht dat het bestuur uit een even of oneven aantal bestuursleden moet bestaan.
Meestal bestaat het dagelijks bestuur uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester, soms aangevuld met een extra bestuurslid. Het dagelijks bestuur is gemachtigd vanuit het bestuur.
Een bestuur is een college dat, krachtens formele bevoegdheid, de aangelegenheden van een bepaalde organisatie leidt en regelt. Dat kan bijvoorbeeld zijn binnen een bedrijf, onderwijsinstelling of kerkelijke instantie.
Wat is een corporate executive board? Een corporate executive board, ook wel bekend als een executive committee, is een groep leidinggevenden van een bedrijf die bijeenkomen om belangrijke kwesties met betrekking tot de organisatie te bespreken . Vaak benoemt de chief executive of raad van bestuur van een bedrijf leden voor de executive board.
Het algemeen bestuur is daarbij in de regel breed samengesteld terwijl het dagelijks bestuur zich (vooral) met de dagelijkse gang van zaken bezig houdt.
Het simpele antwoord is dat de meeste auteurs het erover eens zijn dat een typische non-profitraad van bestuur niet minder dan 8-9 leden en niet meer dan 11-14 leden moet bevatten. Sommige auteurs die zich richten op gezondheidszorgorganisaties geven aan dat een bestuursgrootte tot 19 leden acceptabel is, maar niet optimaal.
In de statuten van een vereniging is aangegeven hoelang een zittingsperiode duurt. In veel gevallen duurt deze drie jaar. Een bestuurslid kan als hij of zij het beu is aan het einde van deze bestuursperiode of eerder afscheid nemen, of zich herkiesbaar stellen op een volgende Algemene Ledenvergadering.
Raad van commissarissen
Dit heet ook wel een raad van toezicht (rvt). De raad van commissarissen houdt toezicht op het bestuur en het beleid van de organisatie.
De persoon die een vergadering voorzit, kan soms de 'facilitator' worden genoemd. Zij zorgen ervoor dat: alle zaken worden besproken. ieders mening wordt gehoord.
Een president van het bestuur, meestal de voorzitter genoemd, is een persoon die binnen de organisatie is verkozen tot leider van de raad van bestuur. De president is verantwoordelijk voor de koers van de organisatie, en werkt hiervoor nauw samen met de CEO en andere bestuursfunctionarissen.
Als hoofdregel geldt dat de bestuurders worden benoemd door een besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders. De statuten van de BV kunnen voorschrijven dat bestuurders niet door de algemene vergadering maar door een vergadering van houders van aandelen van een bepaalde soort of aanduiding worden benoemd.
Hoeveel leden zitten er doorgaans in een bestuur? Een typisch bestuur heeft negen leden, maar sommige hebben er drie en andere 31. Doorgaans hebben particuliere bedrijven drie tot zeven bestuurders in hun besturen. Om gelijke stemmen te voorkomen, zijn besturen meestal oneven.
Het bestuur van een vereniging is belast met het besturen van de vereniging en is als zodanig formeel eindverantwoordelijk voor het voortbestaan van de vereniging. Op grond van de wet moet het bestuur uit minimaal drie bestuursleden bestaan, namelijk een voorzitter, secretaris en penningmeester.
" Tussen de zeven en tien directeuren is waar je wilt zijn," zegt hij. Dat zijn genoeg directeuren om grote toezichtscomités te bemannen zonder ze te overbelasten, volgens Elson, maar toch klein genoeg om relaties te hebben tussen directeuren en tussen individuele directeuren en de CEO.
In de theorie over goed bestuur zijn er vier terugkerende kernthema's: sturen, beheersen, toezicht houden en verantwoording afleggen. Daarbij zijn twee instrumenten erg belangrijk: adequate informatie en de juiste interventiemogelijkheden.
Een bestuurder is een benoemd of gekozen lid van de raad van bestuur van een bedrijf. De bestuurder kan ook wel de bedrijfsdirecteur worden genoemd. De bestuurder is verantwoordelijk voor het bepalen en uitvoeren van het beleid van het bedrijf.
Wat is een executive board? De executive board bestaat uit senior executives zoals de CEO, CFO en COO . Hoewel de groottes variëren, blijkt uit een onderzoek van Bain Capital Private Equity dat zeven leden ideaal zijn voor effectieve besluitvorming.
Een bestuurslid is een persoon die een zetel heeft in de raad van bestuur van een organisatie, of het nu een corporate board of non-profit board is . Bestuursleden, zowel individueel als collectief, spelen een cruciale rol in het toezicht op de strategie, financiële gezondheid en algemene richting van de organisatie.
Raad van bestuur / Raden van bestuur
De raad van bestuur is het bestuursorgaan van de organisatie. Deze groep directeuren houdt toezicht op de strategie en heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er wordt gewerkt aan de lange-termijndoelen van de organisatie.