Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2022 zo'n 10,3 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 87.000 mensen minder dan het jaar ervoor. Daarvan zit iets minder dan de helft dagelijks op de site.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Inmiddels gebruikt nog geen 20 procent van de Nederlandse jongeren Facebook. Dat aantal is echter nauwelijks veranderd. De daling van het Facebookgebruik wordt vooral veroorzaakt door het afnemend gebruik onder 20-29-jarigen. Het dagelijks gebruik in die leeftijdscategorie daalde van 60 procent naar 48 procent.
Wereldwijd zijn er 2.91 miljard maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) op Facebook vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar. Er zijn 1.93 miljard dagelijkse actieve Facebook-gebruikers (DAU's) wereldwijd vanaf 30 september 2021, wat een 6% stijging jaar na jaar.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Sociaal netwerk gebruik
Ook het gebruik van sociale netwerken stijgt onder de ouderen. In 2014 maakte 23 procent van de 65- tot 75-jarigen en 6 procent van de 75-plussers gebruik van sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. In 2019 was dit respectievelijk 39 procent en 17 procent.
De betekenis van dit Engelse woord is 'gezichtenboek'. Een sociaal netwerk waar contact gelegd en onderhouden kan worden met vrienden en familie. Op de website worden berichten, foto's en video's gedeeld. Ook veel bedrijven zijn actief op Facebook om contact te leggen met klanten.
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.
In de leeftijdscategorie 40-64 jaar gebruikt 77% Facebook en 33% Instagram. Jongeren tussen de 15-19 jaar, zijn niet alleen 'overgestapt' naar Instagram, maar ook Snapchat is razendpopulair onder deze leeftijdscategorie.
Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
SproutSocial schrijft dat 56 procent van de wereldwijde gebruikers man is en 44 procent vrouw. Wereldwijd is Facebook het nog steeds meest gebruikte platform. Met 38 minuten besteden de gebruikers er ook meer tijd dan op Instagram.
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Hoeveel gebruikers heeft Instagram wereldwijd? Volgens eMarketer gebruiken maandelijks 1,074 miljard mensen Instagram. Dat is ongeveer 12,8% van de wereldbevolking. Zoals het er nu uitziet zal die trend alleen maar doorzetten, en zullen het er in 2023 rond de 1,180 miljard zijn.
Een week lang pauze houden van sociale media zorgde er bij de proefpersonen namelijk voor dat er duidelijke verbetering optrad in hun welzijn, en het verminderde klachten van depressie en angst.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.