De achterzijde vult u zonder de tegenpartij in. Dat hoeft u dus niet samen met de tegenpartij door te nemen. Op de achterzijde van het schadeformulier worden onder andere vragen gesteld over met welke snelheid u reed en er wordt bijvoorbeeld gevraagd of u ook een rechtsbijstandsverzekering heeft.
Het schadeformulier invullen
Na het ongeluk vult u samen met de tegenpartij de voorkant van één schadeformulier helemaal in. U vermeldt hierop informatie over onder andere het ongeval, de locatie, uw eigen auto, de gegevens van de tegenpartij, het voertuig van de tegenpartij en een situatieschets van het ongeval.
Ook zonder tegenpartij, dan kun je het aanrijdingsformulier gebruiken om de schade vast te leggen. Zelfs als je een schade niet wilt claimen is het verstandig om toch direct een aanrijdingsformulier in te vullen en aan de verzekeraar te versturen.
Begin met het invullen van de gegevens van de verzekeringnemer. Dit is de persoon die de autoverzekering heeft afgesloten en niet de persoon die de auto reed tijdens de schade! Vul de naam en het beroep in. Vul vervolgens het bankrekeningnummer in, waarop de verzekeraar eventueel een schadevergoeding kan storten.
Het maakt hierbij niet uit of u uw gegevens bij voertuig A of voertuig B invult. De verzekeringnemer is degene op wiens naam de autoverzekering staat, in uw geval is dit Directlease.
Hoe snel moet je een schadeformulier opsturen? Meestal staat in de polisvoorwaarden van uw autoverzekering dat de schade binnen 24 uur gemeld moet zijn. Dat betekent niet dat het schadeformulier al binnen 24 uur binnen hoeft te zijn. U moet de schade eerst telefonisch melden aan de verzekeraar.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Als twee auto's achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto's voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond.
Automobilisten zijn verplicht om altijd een Europees schadeformulier bij zich te hebben. U heeft dit formulier nodig voor het noteren van alle gegevens van degenen die bij de aanrijding zijn betrokken. Ook geeft u hierop aan welke schade u heeft opgelopen en wat de toedracht van de aanrijding was.
Mocht de verzekerde van de aangesproken verzekeraar niet reageren, dan volstaat een schadeformulier die door beide partijen is ondertekend. De verzekeraar zal dan, wanneer de toedracht duidelijk is, de schade moeten afwikkelen op basis van het schadeformulier.
Het schadeformulier heeft een voor- en een achterkant. De voorkant vult u samen met de andere partij in. De achterkant kunt u ook thuis invullen. Dit zijn voornamelijk uw persoonlijke gegevens.
Als klant het ingevulde schadeformulier naar ons opsturen
Dan kun je het schadeformulier dat je later of achteraf ingevuld hebt, naar ons e-mailen. Dat doe je door een scan te maken van beide zijden van het formulier. Per post een schade melden, kan ook.
Na ondertekening is het bindend
Een schadeformulier bestaat uit twee vellen. Alles wat u op het voorste formulier invult, wordt doorgedrukt op het achterliggende schadeformulier. Na ondertekening door beide partijen houdt u een afschrift zelf en het achterliggende formulier geeft u aan de tegenpartij.
Sinds 1 juli 2020 is er sprake van een 'witte kaart'. De Council of Bureaux heeft besloten dat de nationale bureaus van autoverzekeraars mogen toestaan dat deze nu wit is. In Nederland is wit nu ook de aangewezen kleur. De groene kaarten die werden afgedrukt vóór 1 juli 2020 blijven geldig tot de vervaldag.
Als een auto achteruit rijdt of wil parkeren, moet hij voor jou stoppen. Jij mag altijd voorgaan. Bij een gewoon kruispunt mag jij voorgaan voor het verkeer van links (jij komt van rechts). Het verkeer dat voor jou van rechts komt moet jij voor laten gaan.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Afslaan en inhalen in het verkeer
De relevante regelgeving over afslaan en inhalen is onder meer opgenomen in de artikelen 11, 17, 18 en 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Afslaan en inhalen in het verkeer zijn bijzondere manoeuvres.
Wat te doen bij nekpijn door aanrijding
Als u last heeft van pijn in nek na auto ongeluk bezoek zo spoedig mogelijk de eerste hulp van een ziekenhuis, de huisartsenpost of uw huisarts. Ook als u letselschade heeft opgelopen door het ongeval is een snel bezoek aan een arts aan te bevelen.
Zorg nadat u bent aangereden of als u iemand heeft aangereden eerst voor medisch hulp. Zeker als er een kind is aangereden, is het zaak meteen medisch hulp in te schakelen. De schade bij het aanrijden van kinderen is vaak groot. Is de aanrijding minder ernstig vul dan het Europees Schadeformulier in.
Bij een kop-staart botsing is de achterop rijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of niet of te laat remde.
U kunt het formulier dat u van uw verzekeraar of tussenpersoon krijgt gebruiken, of u kunt het formulier zelf downloaden en printen. Ook kunt u de schade melden via een mobiele app. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk om autoschade digitaal te melden. Het digitale schadeformulier vind u op mobielschademelden.nl.
Beide partijen moeten de voorzijde invullen en ondertekenen (tenzij ze het niet eens zijn). Iedere bestuurder bewaart een exemplaar: het origineel of het doorgedrukte exemplaar, dat is om het even. De achterzijde kunt u thuis rustig verder invullen.
Heb je autoschade? Vul deze dan wel zo snel mogelijk op en stuur dit naar je autoverzekering. Autoschade moet je namelijk zo snel mogelijk bij je autoverzekering melden. Het liefste binnen 24 uur.