Als je er te snel voorbijrijdt, is de kans klein. Maar wie zich aan de snelheidslimiet houdt, ziet meer. En wie meer ziet, heeft alles op tijd gezien én is ook beter voorbereid om nog veilig te reageren in onverwachte situaties.
Er is onderzoek naar gedaan, en automobilisten geven deze redenen aan voor hun hoge snelheid³ : ze willen zich aanpassen aan het andere verkeer. ze hebben haast. ze vinden hard rijden leuk.
Er zijn 7.779.461 verkeersovertredingen geconstateerd in 2020 op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv).
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Het is duidelijk dat over korte afstanden te snel rijden niet zoveel tijdwinst zal opleveren. Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil.
Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers zullen gaan afleggen.
Gemiddeld wordt er op een 130-weg zo'n 122 kilometer per uur gereden. Op een 100-weg is dat 102 kilometer per uur. In de praktijk zal het een verschil van maar ongeveer 3 minuten zijn. Als je twee keer voor een rood stoplicht moet wachten, duurt dat net zo lang."
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
"Zelf melden is goed, dan is het duidelijk waar het onveilig is." In Nederland kun je de gemeente of de politie attenderen op overlast door te hard rijden. Maar of er dan ook echt iets aan gedaan wordt, moet je altijd weer afwachten.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
Hoe hard mag je binnen de bebouwde kom? Binnen de bebouwde kom geldt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur. Met hier en daar uitzonderingen: waar een Zone 30 van kracht is, geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Voorbeeld meer dan 100km/u. U rijdt op een weg waar u 120 km/u mag rijden, maar u rijdt 130 km/u. Dat is 10 km/u te hard.
Gevaarlijke situatie melden
Dan kun je de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat (0800-8002) bellen of het spoednummer van de politie (112). Buiten kantoortijden mag direct 112 worden gebeld.
Als je gevaarlijk rijgedrag ziet, bel dan direct het noodnummer 112. De politie komt dan zo snel mogelijk ter plaatse. Bij een minder ernstige situatie kun je 0900-8844 bellen.
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.
Ja, raad u zeer zeker aan bezwaar te maken tegen de boete, daar de flitser in mijn perceptie niet op de voorgeschreven afstand na het verkeersbord is geplaatst. Ezelsbruggetje hierbij is (bij benadering) snelheid x 3. Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser.
De eerste, de maximale snelheid waarop zo'n paal kan flitsen, is tot 500 kilometer per uur. De gecertificeerde snelheid, de snelheid in de praktijk, is een beetje afhankelijk van het type flitser. Over het algemeen zullen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige flitspalen werken tot wel 350 km/u.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/h met daaronder het tijdvenster 06.00 tot 19.00 uur betekent dat je in die periode 100 km/h mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/h geldt. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg.
Sinds maandag 16 maart 2020 is op alle Nederlandse snelwegen de maximumsnelheid overdag (tussen 06.00 en 19.00 uur ) 100 km/u. 's Avonds en 's nachts (tussen 19.00 tot 06.00 uur) mag op veel snelwegen nog 120 dan wel 130 km/u worden gereden.
Telefonisch melden van gebreken
Bel gratis naar 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur.