WIE STELT HET JAP OP? Het is de werkgever die, in overleg met de leden van de hiërarchische lijn en de preventiedienst, dit jaarlijkse actieplan opstelt.
Je bent als werkgever zelf verantwoordelijk voor het jaaractieplan. Om tot een goed plan te komen dat draagvlak kent in je bedrijf, betrek je de leden van de hiërarchische lijn en de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk bij het JAP.
Wat is een globaal preventieplan? In een globaal preventieplan (GPP) staan de preventiemaatregelen die je als werkgever formuleert op basis van de risicoanalyse. Het GPP loopt over vijf jaar en dient als basis voor het jaaractieplan (JAP).
Globaal preventieplan en jaarlijks actieplan
Het dynamisch risicobeheersingssysteem vindt zijn uitdrukking in een globaal preventieplan dat door de werkgever wordt opgesteld in overleg met de hiërarchische lijn en de diensten voor preventie en bescherming op het werk en wordt vastgesteld voor een termijn van vijf jaar.
Een jaarlijks actieplan is een belangrijk document binnen je welzijnsbeleid. In het jaarlijks actieplan (JAP) beschrijf je concreet welke actiepunten je het komende jaar zal uitvoeren om risico's in je bedrijf uit te schakelen of te beperken.
Het dynamisch risicobeheersingsysteem heeft betrekking op de zeven domeinen die samen het begrip 'welzijn' vormen: veiligheid, gezondheid, psychosociale belasting, ergonomie, hygiëne, verfraaiing van de arbeidsplaatsen en (interne) milieumaatregelen.
Er worden verschillende specialisatiemodules ingericht voor preventieadviseurs-arbeidsveiligheid: niveau I (280 uren) en niveau II (90 uren). Wat betreft ergonomie, arbeidshygiëne en psychosociale aspecten van het werk bestaan er specifieke specialisatiemodules (280 uren) per discipline.
Een risicoanalyse veronderstelt een multidisciplinaire aanpak en moet dus de zeven welzijnsdomeinen (arbeidsveiligheid, gezondheid, psychosociale aspecten, ergonomie, arbeidshygiëne, verfraaiing van de arbeidsplaatsen, intern leefmilieu) omvatten.
De preventiehiërarchie is een rangschikking van de verschillende soorten maatregelen die men kan toepassen op een gevaar. Deze worden gerangschikt op basis van hun effectiviteit in het verminderen (of zelfs verwijderen) van het gevaar.
Beleid ter bevordering van participatie en toegankelijkheid, het voorkomen van sociale uitsluiting en ondersteuning van het lokaal sociaal beleid. Betekenis van welzijnsbeleid toevoegen.
Een actieplan is een gedetailleerd plan met gespecifieerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Ook kan een actieplan een reeks van stappen betekenen die moeten worden uitgevoerd om een bepaalde strategie te doen slagen.
Psychosociale risico's op het werk omvatten professionele risico's die de werknemers psychische en eventueel ook lichamelijke schade kunnen berokkenen. Ze kunnen ook een impact hebben op de veiligheid op de werkvloer en het goed functioneren van de bedrijven.
Daar waar in de huidige welzijnsreglementering uitgegaan wordt van doelvoorschriften, bevat het ARAB voornamelijk gedetailleerde middelenvoorschriften. De welzijnswet en de codex houden dus minder uitvoerig omschreven technische voorschriften in.
Situering van het ARAB
Het ARAB is de bundeling van uitvoeringsbesluiten die tussen 1947 en 1993 tot stand zijn gekomen. Een aantal van deze voorschriften zijn nog van toepassing. Bij de verdere opbouw van de Codex, worden regelmatig delen van het ARAB opgeheven.
De preventieadviseur is de persoon binnen het bedrijf die de werkgever ondersteunt om de maatregelen uit de welzijnswet toe te passen. Elke werkgever met meer dan 20 werknemersmoet een interne preventieadviseur aanstellen. Bij minder dan 20 werknemers mag de werkgever zelf optreden als preventieadviseur.
Als Preventieadviseur mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 46.600 €. Het gemiddelde loonbereik als Preventieadviseur ligt tussen 38.800 € en 55.900 €.
De opleiding duurt ongeveer 1 jaar. Je kan pas deelnemen aan de multidisciplinaire specialisatiemodule als je geslaagd bent voor de multidisciplinaire basismodule.
Wie is verantwoordelijk voor een risicoanalyse? De risicoanalyse is de taak van de werkgever en de hiërarchische lijn, bijgestaan door zijn interne en externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. De preventieadviseurs van deze diensten hebben een adviserende en coördinerende taak.
De risicoanalyse bestaat uit drie fasen: het identificeren van gevaren; het vaststellen en nader bepalen van risico's; het evalueren van risico's.
Elke onderneming of instelling moet een eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk oprichten. Deze dienst moet de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers bijstaan bij de toepassing van de regelgeving inzake het welzijn van de werknemers.
Actie Planning is het proces van omzetten van strategie en doelen in acties, waardoor ideeën concreet worden. Het wordt gekenmerkt doordat er een apart actieplan is voor elk onderdeel en tussenstap, dat leidt naar het einddoel.
Met de methode van de 5 A's (Alertheid, Aanvang, Analyse, Aanbod, Afsluiting) leer je gebruik te maken van de juiste gespreksstructuur in klantenservice. Daarnaast vertellen we hoe je ook inhoudelijk goed voorbereid een klantgespreek aangaat aan de hand van de 4 A's (Analyse, Aanleiding, Aanpak, Afspraak).
Pesten op het werk kan op verschillende manieren: kleinerende opmerkingen, constante kritiek, intimidatie, flauwe grappen en roddelen. Maar ook fysiek geweld en isolatie van werknemers. Pesten gebeurt verbaal, non-verbaal en fysiek, openlijk en verborgen. Pesten valt onder de zogenoemde psychosociale arbeidsbelasting.
Psychische problemen hebben te maken met uw gevoelens en gedachten. Sociale problemen hebben te maken met andere mensen of instanties. Psychosociale problemen zijn een combinatie van deze twee. Ook kunt u er lichamelijke klachten bij krijgen (zoals hoofdpijn, hartkloppingen, slecht slapen).