Douaneplichtige zendingen die in de EU binnenkomen voor douaneopslag. Uitgaande douaneplichtige zendingen die je vanuit je douaneopslag verstuurt. Voor binnenkomende zendingen kan DHL Express het T1/Transitdocument (NCTS) voor je opmaken voor het vervoer van de goederen naar jou of jouw douane-expediteur.
Het regelen van een T1 document
Voor dit transport is het verplicht om een T1 document te hebben. SILS Customs regelt dit document graag voor u. Uw goederen kunnen dan zonder problemen worden vervoerd of zelfs worden doorgevoerd binnen de Europese Unie.
Bij het vervoersdocument T1 spreken we over niet-unie goederen. Bij T2 zijn het unie goederen. Meestal komen goederen die op T1 vervoerd worden niet uit de Europese Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven. De goederen staan daar onder douane toezicht.
Een aangifte “T” moet worden opgemaakt met aparte artikelen voor de niet Uniegoederen (T1) en voor de goederen die worden geëxporteerd (T2). De aangifte moet voor de te exporteren goederen de code DG2 bevatten. De douane op het kantoor van bestemming weet dan dat die goederen de EU moeten verlaten.
een bill of lading bij vervoer over water; een airway bill of lading bij vervoer via de lucht; een CMR-vrachtbrief bij vervoer over de weg en; een CIM-vrachtbrief bij vervoer per spoor.
Met een T1-document kunnen goederen afkomstig uit een land buiten de EU worden vervoerd binnen de EU, ook als deze eerst worden opgeslagen in een douane-entrepot. De eventuele invoerrechten en BTW hoeven pas te worden betaald in het land van inklaring: de uiteindelijke bestemming dus.
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading. Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht.
Het vervoeren van goederen door de Europese Unie zonder daar (invoer)rechten voor te betalen valt onder de regelgeving van een transit document. Deze douaneregeling is op te delen in Extern en Intern douanevervoer, in de volksmond ook wel T1 & T2 genoemd.
De verkopende partij kan een T2 document aanvragen bij onze specialisten van de douane. Rotra heeft als douane-expediteur een eigen team van douane-specialisten.
Onder de regeling Douane-entrepot kunt u niet-Uniegoederen opslaan in ruimten of op andere locaties die de Douane heeft goedgekeurd en die onder douanetoezicht staan. U mag de goederen voor onbepaalde tijd opslaan, totdat de goederen: worden geplaatst onder een volgende douaneregeling. worden vernietigd.
De Douane kan toestaan dat de regeling actieve veredeling wordt aangezuiverd als de goederen voor de eerste keer zijn gebruikt voor deze doeleinden. De toestemming moet in de vergunning actieve veredeling worden opgenomen. De niet-Uniegoederen worden dan Uniegoederen en het douanetoezicht houdt op te bestaan.
Een douane-expediteur draagt zorg voor alle douaneformaliteiten bij de in- en uitvoer van goederen van/naar buiten de EU in opdracht van de verlader (verzender van de goederen).
Een belangrijke eis is dat uiterlijk 150 dagen na de datum van vrijgave voor uitvoer moet zijn aangetoond dat de goederen het douanegebied van de Unie hebben verlaten. Als het douanekantoor van uitvoer na 150 dagen geen informatie over het uitgaan heeft ontvangen, kan dit kantoor de aangifte ten uitvoer ongeldig maken.
Wat is inklaren? De betekenis van inklaren is het aangifte doen bij de douane van goederen die binnenkomen bij de grens. Bij uitklaren gaat het om het tegenovergestelde: het melden bij de douane van goederen die het land verlaten.
Een GMR nummer is een nummer dat wordt toegekend aan een zending die is voorgemeld in het GVMS. Dit systeem is pas vanaf 1 juli volledig in gebruik en wordt gebruikt door havens die kiezen voor het zogenaamde pre-lodgement model.
Een IM-A document is een invoerdocument. IM staat dan ook voor 'import'. Wanneer goederen van buiten de EU op een locatie binnen de EU arriveren, dan is er sprake van invoer als het de bedoeling is dat deze goederen binnen de EU blijven. In dit geval is het noodzakelijk om een invoerdocumentatie op te maken.
Bij de Britse Douane hebt u een EORI-nummer nodig om invoeraangifte te kunnen doen. Een douanevertegenwoordiger in het VK kan u helpen met de aanvraag van dit nummer.
Bij het vervoer over zee verliezen goederen de douanestatus Uniegoederen. Voor Uniegoederen naar bijvoorbeeld Cyprus, Malta of de Canarische Eilanden, heeft u een herkomstdocument T2L of T2LF nodig om in het land van bestemming de douanestatus van Uniegoederen aan te tonen.
Een T2 document is een vervoerdocument. Met een T2 document worden goederen die zich in Europa in het vrije verkeer bevinden onder douanetoezicht vervoert. Denk hierbij aan een vrachtauto die van Nederland naar Italië rijd en door Zwitserland gaat.
Communautaire goederen zijn goederen die zich nog in het vrije verkeer van de EU bevinden. Over deze goederen hoeven bij invoer dus geen rechten te worden betaald.
De AVC 2002 (2015) stelt duidelijk dat de afzender (opdrachtgever) de vrachtbrief moet opmaken. Deze moet ervoor zorgen dat de goederen op de afgesproken plaats, tijd en wijze aan de vervoerder worden geleverd. De vrachtbrief en eventueel andere documenten moeten daarbij zijn gevoegd.
Handtekening van de vervoerder
Op verzoek van de vervoerder moet de afzender de vrachtbrief ondertekenen. De vervoerder vermeldt vervolgens zijn gegevens op de vrachtbrief en ondertekent deze. Hij overhandigt het exemplaar dat voor de afzender bestemd is. De ondertekening mag worden gedrukt of gestempeld.
Volgens de CMR-condities (zie verder) geldt als "afzender": de contractuele wederpartij van de vervoerder, oftewel de opdrachtgever tot het vervoer. Dat is dus niet per se degene waar de goederen geladen worden. Immers, ook de ontvanger kan opdracht hebben gegeven tot het vervoer, bv. bij een "af fabriek" aankoop.