Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
De verhuurder kan de huurder niet verplichten om op het einde van de huur te herschilderen. Een dergelijk beding in het huurcontract holt de essentie van een huurcontract uit. De verplichting om bij vertrek alle muren te schilderen, houdt het herstel in van iets dat door normale slijtage en gebruik veroudert.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Naast huur mogen er ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, en aan kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing).
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Het is bijvoorbeeld begrijpelijk dat een badkamer van 15 jaar oud niet meer in perfecte staat is. U moet uw woning schoon achterlaten en het dagelijks onderhoud hebben gedaan.
De stukadoor is altijd verantwoordelijk voor het dunpleister– of stucwerk (de onderlaag). Pas vanaf het moment dat de schilder de afwerkingslaag gaat aanbrengen neemt deze de verantwoordelijkheid eigenlijk over, zie het citaat hieronder uit de TBA reglementen.
Onder 'klein onderhoud' worden taken verstaan die door een huurder gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd én die weinig kosten. Voorbeelden hiervan zijn schilderwerk van binnenmuren, het vastzetten van loszittende onderdelen, het oliën van scharnieren of het ontluchten van de cv-installatie.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
In een appartementsgebouw betaalt de huurder mee voor het licht, de verwarming en het onderhoud van de traphal, de gedeelde inkom, de bergruimte, … De facturen voor gas, water en elektriciteit in de woning en de kosten voor de vuilnisophaling betaalt huurder zelf.
Wanneer de schade het gevolg is van een constructieve verandering, een fout of een nalatigheid, moet de huurder wel de schade herstellen of vergoeden. Een wijnvlek op de parket, gaten in de muur, glasschade of waterschade door een lek die niet gemeld werd, valt wel onder huurschade.
De verhuurder is immers verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, de grote onderhoudswerken en de kleine huurherstellingen te wijten aan ouderdom, slijtage of overmacht. Hierbij hebben de grote herstellingen betrekking op de structuur van het gebouw, de ruwbouw, enz.
De huurder is verplicht om de zogenaamde huurdersherstellingen uitvoeren. Het gaat hier om minder grote, vaak voorkomende herstellingen die ontstaan door het gebruik van de woning, zoals het herstellen van een lekkende kraan of een losgekomen tegel.
Bedienen, onderhoud, bijvullen en ontluchten van de cv-installatie en combi-ketel, alsmede onderhoud aan resp. vervangen van vulslangen, wartels, sleutels, schade door verkeerde bedie-ning of bevriezing. Let op, indien uw woning geen eigen CV heeft zijn de onderhoudskosten voor rekening van de verhuurder.
De verantwoordelijkheid voor het ontstoppen van de riolering is als volgt verdeeld: Verstopping in binnenriool: huurder/huiseigenaar is verantwoordelijk. Verstopping in hoofdriool: verhuurder is verantwoordelijk. Verstopping in gemeenteriool: gemeente is verantwoordelijk.
Behangklaar gestucte muren en plafonds zitten qua afwerkingsniveau in klasse C en in sommige gevallen klasse D. Sausklaar gestucte muren en plafond behoren tot klasse B en soms klasse A (= airless klaar).
Bij renovatie verbetert uw verhuurder de woning waardoor u meer wooncomfort krijgt. Voorbeelden van renovatie zijn: een nieuwe, luxere keuken. een nieuwe, luxere badkamer.
De verhuurder is verantwoordelijk voor het onderhoud van een verhuurde woning. Daar betaalt u als huurder huur voor. Alleen kleine dagelijkse reparaties zijn voor de huurder.
Wanneer er een grote reparatie uitgevoerd wordt of er groot onderhoud moet worden gepleegd zijn deze kosten dus voor de rekening van de verhuurder. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder.
Huurder is verantwoordelijk voor het onderhoud aan tuinen, erven, opritten en erfafscheidingen, zodanig dat deze onroerende aanhorigheden een verzorgde indruk maken, waaronder: het vervangen van kapotte planken of segmenten van houten erfafscheidingen, het rechtzetten en recht houden van houten erfafscheidingen.
Een afzuigkap is niet verplicht.