Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Duur van verkopersgarantie of fabrieksgarantie
De verkoper of fabrikant belooft daarmee dat het product voor die tijd goed werkt. En dat hij het oplost als het product eerder stuk gaat. Hoe lang deze garantie van de verkoper of fabrikant duurt kiest hij zelf. Dit kunt u lezen in zijn garantievoorwaarden.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
De consument hoeft geen reden voor de annulering te geven. Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving.
In principe geef je als particuliere verkoper niet echt garantie aan een verkoper. Natuurlijk moet het voertuig dat jij verkoopt voldoen aan hetgeen dat je schetst in je verkoopadvertentie. Dat heet informatieplicht. Je mag mankementen, waarvan je op de hoogte bent, niet verzwijgen.
Advies Wettelijke garantie (tweedehands) auto wijzigt
De zogenaamde wettelijke garantie op een (tweedehands) auto, officieel het conformiteitsvereiste geheten, is per 27 april 2022 verlengd van zes naar twaalf maanden. Overigens geldt dit ook voor andere consumentenproducten.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Wat zijn de rechten van de verkoper? De verkoper moet betaald worden voor datgene dat hij heeft verkocht. De verkoper heeft recht op compensatievergoedingen indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Als het gebrek leidt tot schade aan een andere zaak dan is de producent ook aansprakelijk tenzij de schade niet meer bedraagt dan € 500,-. In dat geval is de verkoper aansprakelijk. In alle gevallen geldt dat de schade wel aan de producent kan worden toegerekend.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: garantie (zn) : beveiliging, borgstelling, verzekering, vrijwaring, waarborg, zekerheid.
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.