Komt u dus met de auto of fiets langs een uitrit, dan heeft u voorrang op het verkeer dat uit de uitrit komt rijden, ook al komt deze bestuurder van rechts. De wet spreekt over “bestuurder” en niet over personen. Toch heeft ook een voetganger voorrang op al het verkeer dat uit een uitrit komt.
Wie als automobilist een uitrit verlaat, verricht zoals dat heet een 'bijzondere manoeuvre', juridisch gezien, waarbij je al het kruisende verkeer voorrang moet verlenen, ook voetgangers. Het kan best zijn dat die kennis bij veel mensen wat is weggezakt.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Aanrijding invoegende en uitvoegende auto
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
Invoegen en voorrang verlenen
Invoegen is een bijzondere verrichting. Wie wil invoegen, moet altijd voorrang verlenen aan bestuurders die op de doorgaande rijbaan rijden. Vaak houden bestuurders toch even voor u in of schuiven ze een baan naar links op.
Invoeg- en uitvoegstrook snelweg
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor.
Als je beide tegelijkertijd op een kruising aankomt, heeft de bestuurder die vanuit jouw positie uit de rechter straat komt altijd voorrang. Maar, in bepaalde gevallen geldt deze regel niet. Op dat moment zijn de verkeerslichten, verkeerstekens of voorrangsborden leidend.
Volgens artikel 12.3.1 van het wegverkeersreglement (wegcode) dient elke bestuurder voorrang te verlenen aan de weggebruiker die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
Een uitrit of inrit is: een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of. de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
Als er op een kruispunt niets is geregeld op het gebied van de voorrang, bijvoorbeeld door borden of tekens op het wegdek, dan geldt automatisch de hoofdregel van de voorrang. Onthoudt dat de hoofdregel van de voorrang dus zegt dat bestuurders van rechts voorrang genieten op andere bestuurders op dat kruispunt.
Het gaat nl om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang; hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Verlaten of binnenrijden woonerf
Bij de in- en uitgang van een woonerf gelden geen speciale voorrangsregels. De in- en uitgang van een woonerf kan wel een inrit/uitrit zijn. In dat geval heeft al het verkeer, inclusief voetgangers, voorrang.
Bij het verlaten van een uitrit moet je aan het overige verkeer voorrang verlenen. In de film gaan we een uitrit naderen en afslaan naar links. ( het middenberm is te kort voor de hele auto om veilig voor te sorteren dus mogen wij daar niet staan! Anders blokker je het verkeer.)
Schadegevallen voorkomen met haaientanden bij een gevaarlijke uitrit. Of er nu haaientanden bij een gevaarlijke uitrit worden geplaatst of niet: wie uit de uitrit komt, moet voorrang verlenen. Dit ook zonder dat er haaientanden bij een gevaarlijke uitrit zijn geplaatst.
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) geldt wel op eigen terrein en een privé parkeerplaats. Ook artikel 54 RVV geldt dus op een privé parkeerplaats. Bij het wegrijden uit een parkeervak verleen je verplicht voorrang.
Het gele bord dat je hier ziet, geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt en voorrang hebt op de volgende kruispunten. (Uiteraard moet je steeds rekening houden met de verkeerslichten en de bevelen van een bevoegd persoon.)
Bij een kruispunt zonder voorrangsregeling moet u aan bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. U moet aan alle bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. Dit betekent ook dat u aan fietsers die van rechts komen voorrang moet verlenen. Dit geldt niet voor voetgangers, zij zijn geen bestuurders.
Voorrangsvoertuigen (blauw zwaailicht, sirene) hebben altijd voorrang. Bestuurders van rechts moet je voorrang verlenen, tenzij dit door voorrangsborden anders is geregeld. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor t.o.v. afslaand verkeer. Bij 'bijzondere manoeuvres' gaat al het andere verkeer voor, dus ook voetgangers.
Je hoeft niet geslaagd te zijn voor het theorie-examen auto om rijlessen in een auto te volgen. Wel moet je voor het theorie-examen zijn geslaagd als je het praktijkexamen of een tussentijdse toets gaat doen. Je mag rijlessen volgen als je het autorijbewijs (B) hebt.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Schakel altijd voor de (scherpe) bocht naar de juiste versnelling (meestal 3e of 4e versnelling). Laat tijdens het remmen je koppelingspedaal voor de bocht weer opkomen zodat je ook op de motor afremt en controle over het voertuig hebt. Hou tijdens het uitvoegen iedereen om je heen in de gaten.
U moet op de oprit van een snelweg dus altijd voorrang verlenen aan het verkeer dat zich al op de snelweg bevindt. Let wel, als u zich eenmaal op de snelweg bevindt en een rijstrook versmalt of valt weg door een obstakel (bijvoorbeeld een ongeval of wegenwerken), dan treedt verplicht ritsen wél in werking.
Uitvoegen(uitrijden) is de doorgaande rijbaan verlaten via een uitrijstrook. Uitvoegen doe je aan het begin van de uitrijstrook en hou de snelheid vast totdat je daadwerkelijk op de uitrijstrook rijdt.