Wie ontwikkelt leerplannen? Elk bestuur van een onderwijsinstelling mag leerplannen opmaken. In het basis- en secundair onderwijs zijn het in de praktijk meestal de onderwijsnetten en onderwijskoepels die ze opstellen.
Instellingsbesturen zijn bevoegd om leerplannen te maken. In het basis- en secundair onderwijs kunnen scholen de leerplannen gebruiken die het GO! en de koepelorganisaties van de onderwijsnetten ontwikkelen.
Een goed leerplan is in zijn ogen een leerplan met een juiste balans in deze drie perspectieven, waarbij onderwijsfilosofische en leerpsycholo- gische overwegingen overigens kunnen helpen bij nadere inperking en verfijning.
Opdracht van de inspectie
De onderwijsinspectie brengt advies uit over de leerplannen. De onderwijsinspectie kan drie adviezen geven: definitieve goedkeuring, voorlopige goedkeuring of een negatief advies. Voor de advisering baseert de onderwijsinspectie zich op criteria die de overheid heeft vastgelegd.
Een leerplan of curriculum omschrijft de leerdoelen en eindtermen die de leerlingen voor een bepaald vak moeten behalen en de strategie om die te bereiken. Het plan wat betreft het leren kun je op zijn kwaliteit beoordelen door te kijken naar de mate waarin de ontworpen leerprocessen effectief en efficiënt zijn.
Onderwijs volgens volledig leerplan is het onderwijs dat gedurende veertig weken per jaar, naar rata van ten minste achtentwintig lestijden van vijftig minuten per week, aan de regelmatige leerlingen wordt verstrekt.
1. Eindtermen voor-en opstellen. Het begint allemaal bij het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen. AHOVOKS is een Vlaams overheidsagentschap dat zich samen met verschillende onderwijspartners inzet voor levenslang leren voor iedereen.
De onderwijsinspectie legt inhoudelijk en vormelijk geen enkele verplichting op. Het schoolteam kiest zelf hoe het haar aanbod plant en welke instrumenten het hiervoor nuttig acht (jaarplan, dag- of weekagenda, klasboek …) Wat de onderwijsinspectie doet, is nagaan of een school kwaliteitsvol onderwijs biedt.
Een leerplan (of curriculum) omschrijft de kerndoelen en eindtermen die de leerlingen voor een vak of leergebied, zoals kunstzinnige orintatie, moeten behalen.
Een leerplan bevat herkenbaar de doelstellingen die noodzakelijk zijn om de minimumdoelen (eindtermen, ontwikkelingsdoelen, specifieke eindtermen, … ) na te streven of te bereiken. Waar van toepassing worden de eindtermen en de minimumdoelen bepaald door de overheid letterlijk in de leerplannen opgenomen.
Het verborgen curriculum is het geheel aan neveneffecten van het reguliere onderwijscurriculum. Terwijl een leerling aan de hand van het regulier curriculum allerlei lessen krijgt voorgeschoteld, worden er tegelijkertijd meer onzichtbaar allerlei normen, waarden, of ook gedragingen aangeleerd.
Het Ministerie van Onderwijs stelt de eisen vast waaraan het curriculum moet voldoen. De overheid heeft dus veel invloed op de inhoud van het curriculum. Maar scholen en leraren mogen binnen de kaders zelf een samenhangend curriculum opzetten.
Het Gemeenschappelijk Funderend Leerplan beschrijft het fundament van de vorming van de leerlingen. Door dit leerplan geeft de school vorm aan haar pedagogische visie. Door het lerarenteam geeft de school uitdrukking aan wat zij belangrijk vindt in de vorming van alle leerlingen.
Een professionele curriculumontwerper is een docent die gespecialiseerd is in het ontwerpen van curricula en ervoor zorgt dat deze succesvol worden geïmplementeerd in het hele schoolsysteem.
Cesuurdoelen zijn minimumdoelen die gelden voor het specifieke gedeelte van de 2de graad secundair onderwijs. Ze worden ontwikkeld voor alle studierichtingen uit de doorstroomfinaliteit en de dubbele finaliteit en worden via een protocolakkoord tussen de overheid en de onderwijsverstrekkers vastgelegd.
Wie ontwikkelt leerplannen? Elk bestuur van een onderwijsinstelling mag leerplannen opmaken. In het basis- en secundair onderwijs zijn het in de praktijk meestal de onderwijsnetten en onderwijskoepels die ze opstellen.
De wetenschappelijke Curriculumcommissie geeft de minister en de Tweede Kamer onafhankelijk advies over de aanpassing van het curriculum. Deze commissie is in 2020 op verzoek van de Tweede Kamer gestart en is ingesteld tot eind 2024.
Het doel van een curriculum in een onderwijscontext is niet alleen om leernormen te bieden waaraan docenten moeten voldoen bij het geven van een les of vak, maar ook om details, lessen en ondersteunend materiaal te bieden die docenten kunnen helpen bij het overbrengen van de leerstof die nodig is om ervoor te zorgen dat leerlingen aan de leerdoelstellingen voldoen.
Het is vaak de verantwoordelijkheid van de teamleider dat er een jaarplan of teamplan komt, maar bij het maken van een jaarplan is de inbreng van het hele team cruciaal. Niet alleen zorgt dit voor een breed draagvlak, maar het stimuleert ook de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van elk teamlid.
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) vervalt als apart document. In schooljaar 2024-2025 is het SOP als apart document nog wel verplicht.
Een bedrijfsplan voor één jaar is een strategische routekaart die de activiteiten en doelen schetst die een organisatie wil bereiken in de loop van de volgende 12 maanden . Het bevat doorgaans details zoals financiële prognoses, marketingdoelstellingen, operationele doelen en personeelsbehoeften.
Leerdoelen geven helderheid waar naartoe gewerkt wordt. Succescriteria geven aan wat nodig is om die leerdoelen te bereiken. Leerdoelen zijn dus geen doel op zich, maar een middel.
In het hoger onderwijs kent iedere studie zijn eigen eindtermen. De eindtermen voor het basisonderwijs worden kerndoelen genoemd.
Het gemeenschappelijk funderend leerplan staat centraal in het vormingsconcept van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Het focust op de vorming van elke leerling tot persoon.Het leerplan wil scholen1 helpen om de vorming van leerlingen tot vrije en verantwoordelijke persoon te ondersteunen en te sturen.