Ruim zeven van de tien (71%) ernstig verkeersgewonden is een fietser. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij geen motorvoertuig is betrokken. Ruim de helft van de ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder, een op de zes (17%) is 80 jaar of ouder.
Uit cijfers van Justitie van Veiligheid blijkt dat Nederlandse mannen in de auto twee keer zo veel kans hebben op een ongeval dan vrouwen. Op de motorfiets is dat verschil nog veel groter. Mannelijke motorrijders zijn tien keer zo vaak (!) betrokken bij een ongeluk dan vrouwelijke.
Volgens Europese cijfers vallen verkeersongevallen vrijwel altijd naar de mens te herleiden. Bij vrijwel 95% van alle verkeersongevallen in Europa ligt een menselijke fout aan de basis.
Verkeersdoden naar geslacht
Er komen meer mannen dan vrouwen om in het verkeer. Dit gold in 2023 voor alle vervoerswijzen en alle leeftijdsgroepen. In 2023 stierven 491 mannen en 193 vrouwen als gevolg van een verkeersongeval. Dit betekent dat 72 procent van de verkeersdoden een man was.
Uit een onderzoek van vergelijkingswebsite hoyhoy.nl is gebleken dat in het algemeen vrouwen even vaak schade rijden als mannen, maar dat de schade van mannen veel hoger oploopt. De schade van mannen ligt gemiddeld 14% hoger dan de schade van vrouwen.
Iets meer dan 33 procent vindt dat jongeren beter rijden en 25 procent vindt dat beide even goed in het verkeer zijn. Mannen vinden dat ouderen het beste autorijden (42,1%) of dat ouderen en jongeren beide even goed (31,6%) rijden, terwijl vrouwen helemaal niet vinden dat jongeren en ouderen even goed kunnen rijden.
Het CBS berekende dat in 2019 465 mannen en 196 vrouwen stierven door een verkeersongeval in Nederland. Van de verkeersdoden in 2019 is dus 70 procent een man. Zulke percentages zien we al jaren op rij. In 2020 nam het aantal vrouwelijke verkeersdoden met bijna 20 procent af tot 157.
Mannen kunnen beter omgaan met een auto en hebben meer gevoel voor autorijden. Daarnaast hebben mannen een beter reactievermogen en nemen ze verkeerssituaties beter waar. Vrouwen doen iets langer over het behalen van hun rijbewijs, maar ze rijden veiliger.
In de afgelopen tien jaar was in Nederland tussen 90 en 100% van de in het verkeer overleden en ernstig gewond geraakte motorrijders man [7] [8]. Dit komt vooral doordat mannen over het algemeen vaker en meer motorrijden dan vrouwen, hoewel het aandeel vrouwelijke motorrijders in de meeste OECD-landen toeneemt [9].
Uit onderzoek van een Britse verzekeringsmaatschappij blijkt juist dat vrouwen beter rijden dan mannen. Bij het onderzoek mochten respondenten een maximum van 30 punten weggeven. Vrouwen haalden 23,6 punten en mannen 19,8 punten.
Onderzoek van het Verbond van Verzekeraars wijst uit dat groene, oranje en gele auto's het minst betrokken zijn bij aanrijdingen. Auto's met een bruine tint zijn op jaarbasis juist het vaakst betrokken bij een aanrijding.
Ruim de helft van de ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder, een op de zes (17%) is 80 jaar of ouder.
Van de 39.007 verkeersdoden in 2020 was 50 procent blank , vergeleken met 17 procent van de Hispanics, Latino's en Afro-Amerikanen.
Bekend is dat 47% van de verkeersdoden het gevolg is van een verkeersongeval buiten de bebouwde kom en 42% van een ongeval binnen de bebouwde kom (Afbeelding 6).
U bent een vrouw
Helaas is het geen fabel dat mannen een beter richtingsgevoel hebben dan vrouwen. Al er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Uit Noors onderzoek bleek dat mannen beter zijn in het ordenen van visuele informatie in hun brein.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Wist je dat in Nederland 1 op de 3 motorrijders een vrouw is? Ook het aantal vrouwen dat het motorrijbewijs haalt groeit de laatste jaren.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Het onderzoek
Elke keer bleek dat meisjes vanaf 6 jaar jongens als slimmer beginnen te zien, terwijl op 5-jarige leeftijd de meeste kinderen hun eigen genderidentiteit als de slimste zagen. Bij jongens werden geen significante verschillen opgemerkt door de jaren heen.
Wetenschappers zijn eruit: vrouwen zijn het sterke geslacht. Als het om pure spierkracht gaat, dan winnen mannen het nog altijd van vrouwen. Maar toch stellen wetenschappers - na vele onderzoeken - dat vrouwen tóch het sterke geslacht zijn. Want als het gaat om langer leven dan verslaat de vrouw duidelijk de man.
De gemiddelde man liegt maar liefst drie keer per dag, oftewel ruim duizend keer per jaar. Vrouwen liegen echter gemiddeld maar één keer per dag.
Vrouwen raken minder vaak ernstig gewond in ongevallen (40% ten opzichte van 60% mannen) en zijn betrokken in minder ernstige ongevallen dan mannen. Bij 36% van de dodelijke auto-ongevallen met doden of gewonden zat een vrouw achter het stuur, bij 64% van de ongevallen was dat een man.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.