Al sinds 1996 wordt de safety car geleverd door Mercedes-Benz. Sinds vorig jaar heeft het Duitse merk een AMG GT R-model met 585 pk afgeleverd aan de F1.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
De wagen wordt bestuurd door een professionele rijder, momenteel (2020) Bernd Mayländer, en moet voldoende hoge snelheid aanhouden zodat de banden van de racewagens op temperatuur kunnen blijven en de motoren niet oververhit raken. De safety car werd voor het eerst ingezet bij de Grand Prix van Canada 1973.
Vanaf de Grand Prix in Bahrein verschijnt de Mercedes-AMG GT Black Series als officiële safety car op de baan. Het Duitse merk deelt komend F1-seizoen wederom zijn safety car-taken met Aston Martin. De nieuwe Black Series vervangt de Mercedes-AMG GT R.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Net als vorig jaar wisselt de F1 nog wel per weekend tussen hulpvoertuigen van Mercedes en Aston Martin. Onder de motorkap van de AMG GT Black Series ligt een blok dat goed is voor 730 pk en de safetycar in 3.2 seconden naar honderd kilometer per uur helpt sprinten. De topsnelheid ligt op 325.
De prijs van de eerste Mercedes-AMG GT Black Series in Nederland is niet bekend. Hij komt pas volgend jaar op kenteken, dus dan kun je in de gegevens van de RDW spieken wat er voor de auto is betaald. De eigenaar moet minimaal 420.982 euro betaald hebben, want dat is de vanafprijs in Nederland.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
Tijdens de hot lap rijdt de coureur op zijn kwalificatie limiet voor een zo goed mogelijk startpositie tijdens de race. Als hij deze heeft gereden komt direct daarna zijn in lap waarin hij terug komt in de pits.
De gele vlag
In dit geval moeten naderende Formule 1 coureurs snelheid minderen en mogen ze niet inhalen. Zie je twee gele vlaggen langs het circuit wapperen? Dan betekent dit groot gevaar. De coureurs moeten snelheid minderen, mogen niet inhalen en moeten voorbereid zijn om de race tijdelijk te staken.
In de autosport is een safetycar of een pacecar een auto die de snelheid van concurrerende auto's of motorfietsen op een circuit beperkt in het geval van een gevaarlijke situatie, een obstakel op de baan of slecht weer.
In dit artikel gaan we dieper in op een paar extra gave updates in deze patch. Voor het eerst in de geschiedenis werden er in het F1®-seizoen van 2021 twee officiële Safety Cars geïntroduceerd.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Tot 2021 zijn er 50 coureurs in een dergelijk ongeluk gestorven, 28 tijdens een Formule 1 wereldkampioenschap-weekend, 7 tijdens het Indianapolis 500-wereldkampioenschap-evenement, 9 tijdens testsessies en 6 tijdens evenementen die niet aan een wereldkampioenschap gerelateerd zijn.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Met de code-60-regel, welke al in diverse klassen gehanteerd wordt, wordt geen safetycar naar buiten gebracht, maar zwaaien de marshals met gele vlaggen op de plek van het ongeval. De coureurs moeten zich op dat moment houden aan een maximum snelheid van 60 km per uur.
De zwarte vlag is een symbool van dood en rebellie. Het werd voornamelijk gebruikt door piraten , anarchisten . Het werd voor het eerst in 1830 in Frankrijk gezwaaid, waar het tijdens de juli-opstand boven het Hôtel de Ville in Parijs zweefde .
Er is gevaar; de coureurs moeten snelheid minderen en mogen elkaar niet inhalen.
Een stint is het aantal rondes dat een coureur binnen een bepaalde periode rijdt, bijvoorbeeld de rondes tussen of voor een pitstop. De coureurs moeten tijdens de race binnen deze witte belijning op de baan blijven.
tow → sleeptouw, trekkabel. tow → slepen, trekken. tow → boegseren, binnenloodsen, loodsen, trekken, paffen, schieten, vuren, slepen, voorttrekken, rondslingeren.