Honda is nu nog motorleverancier van Red Bull Racing en AlphaTauri, maar vanaf 2026 neemt Ford die taak op zich. Honda blijft actief in de Formule 1 en maakt de overstap naar het Formule 1-team van Aston Martin. Jarenlang leverde Honda de aandrijflijnen die de F1-auto's van Red Bull Racing en AlphaTauri voortstuwde.
Max Verstappen vierde zijn grootste successen in de Formule 1 met Honda als motorleverancier. De Japanse motorfabrikant gaat per 2026 motoren leveren aan Aston Martin. Wat betekent dat voor de wereldkampioen van Red Bull? Honda gaat per 2026 motoren leveren aan Aston Martin.
Honda verhuist van wereldkampioen Red Bull naar het ambitieuze Aston Martin-team. Niet meteen, de deal met de Japanse motorleverancier gaat over 3 jaar in. In 2026 zal de Formule 1 er anders uitzien. De motor, een van de belangrijkste onderdelen in een F1-auto, moet opnieuw zuiniger, zuiverder en elektrischer.
De motor is ook een van de duurste onderdelen van een Formule 1-auto en kan tot wel €10 miljoen kosten. Dit komt omdat het hart van de auto meer dan 900 pk aan vermogen levert en daarom moet voldoen aan zeer hoge specificaties.
Eind 2008 sloot Honda de F1-deur achter zich, nadat het team sinds 2000 motorleverancier was geweest en van 2006 tot en met 2008 het eigen Honda Racing F1 team tot haar beschikking had. Vanwege de economische crisis trok men de stekker uit het team, dat later verder ging als Brawn en vervolgens Mercedes.
Vanwege de regelveranderingen in 2026 willen merken als Audi en Porsche hun intrede gaan doen in de Formule 1, maar Kroon geeft duidelijk aan dat dit niet aan de orde is bij BMW. Het Duitse automerk blijft zich liever op andere races concentreren. De regels voor motoren veranderen met ingang van 2026.
Aston Martin krijgt vanaf 2026 motoren van Honda. Het formule 1-team waar nu Lance Stroll en Fernando Alonso rijden heeft een deal gesloten met de Japanse motorfabrikant. Momenteel is Honda nog motorleverancier van Red Bull en behaalde het kampioenschappen in 2021 en 2022 met Max Verstappen.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Het werd vorig jaar al bekend, maar inmiddels is het officieel en zal Red Bull Racing in 2023 officieel gaan racen met Honda RBPT-motoren. Tot en met 2025 zal Honda zorg dragen voor de krachtbronnen van Red Bull, een jaar later wordt het stokje overgedragen aan Ford.
"Het intellectuele eigendom blijft van hen en zal niet in onze handen komen. Alle Honda-motoren worden nog steeds geproduceerd in Japan en bij onze motorafdeling in Milton Keynes ligt alle focus op 2026. De twee activiteiten zijn dus helemaal van elkaar afgescheiden", verzekert Horner.
Oracle Red Bull Racing, kortweg Red Bull, is een Formule 1-raceteam dat aan de start verschijnt met een door Honda ontwikkelde motor. De renstal racet onder een Oostenrijkse licentie en is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk.
Wat voor soort verbrandingsmotor heeft een F1-auto? De verbrandingsmotor is een viertakt 1.6-liter V6-turbomotor. Het is ontworpen op basis van strikte afmetingen en materiaalbeperkingen. De cilinders liggen in een 90 graden V-configuratie en hebben per cilinder twee in- en uitlaatkleppen.
Red Bull maakte vrijdag bekend dat het vanaf 2026 de handen ineenslaat met het Amerikaanse Ford, dat als strategisch en motorisch partner aan de slag gaat. Dat betekent dat de krachtbronnen van Red Bull en zusterteam AlphaTauri vanaf 2026 op naam staan van Red Bull Ford Powertrains.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Een carbon chassis
Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000. Deze constructie, gemaakt van kostbaar koolstofvezel, dient de coureur ten alle tijde te beschermen.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
Hoewel de kosten van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1-auto kunnen oplopen tot meer dan twaalf miljoen euro's, proberen constructeurs het totaal te maskeren om boetes door de FIA te vermijden. Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021.
Eerder deze week werd bekend dat Aston Martin vanaf 2026 met een Honda-motor actief zal zijn in de Formule 1. Daarmee keert de Japanse fabrikant over drie jaar officieel terug in de Formule 1, nadat het merk eind 2021 formeel afscheid had genomen van de koningsklasse van de autosport.
Momenteel gebruikt het F1-team van Aston Martin motoren van Mercedes.Maar vanaf 2026 switchen ze naar Honda. De Japanners leveren momenteel motoren aan de renstallen van Red Bull en AlphaTauri, maar die gaan in zee met Ford. Het F1-team van Aston Martin blijft verrassen.
Bij McLaren Racing rijden ze met Mercedes-motoren. Net zoals Williams en Aston Martin Racing. Ondanks een langlopend contract met Mercedes is Zak Brown, de grote McLaren-baas, toch eventjes aan het shoppen.